En kvist av Isais stubb! Det var likesom det som var igjen av det sanne
Israel på den tid - en stubb! Du har sett hvordan disse stubbene
står igjen på marka, etter at hoggeren har vært der. Det store stolte
treet er borte, og bare denne ynkelige stubben står igjen der og blør.
Det ser ikke mye oppløftende ut. Men så viser det seg plutselig, at det
er ikke nødvendigvis dødt for det - røttene er nemlig intakte, og så skyter
det små kvister opp av denne stubben.
Det er dette bildet som brukes her, om ingen ringere enn
Guds fødsel på jord - en slik kvist som skyter opp av en ynkelig stubb!
Det er ikke noe stort for øyet, det Gud gjør. Han går ikke inn for å imponere
mennesket - han spiller overhodet ikke på de strengene. Han åpenbarer
seg midt i skrøpelighet, og bruker det som ingenting er. Skal Gud kunne
ta noe i bruk - ja, så må Han først gjøre det ubrukelig!
Han kunne ikke dømme verden og verdens vesen, dersom Han
var slik selv. Men det er Han altså ikke!
Guds ord taler om et fall mennesket kom inn i. Det forlot
noe, for å oppstå i noe helt annet. Og fristelsen det falt for var: «Dere
skal bli som Gud!» (1 Mos 3:5). Siden har mennesket alltid stilet mot
det høye - plassert seg selv i sentrum, kriget for å legge stadig større
områder av denne planeten under seg osv.
Men så skulle det altså komme en og lære oss noe helt annet.
En som skulle gå omkring som en tjener for oss alle, en som endatil var
villig til å gi sitt eget liv for at vi skulle få leve, en som ikke engang
hadde det Han kunne helle sitt hode til, men hadde gitt avkall på alt
for å vinne oss - som bare ville vårt eget - for himmel og salighet! Med
andre ord, en som kom for å frelse syndere!
Har du ikke merket deg det, at når du skal ha med Gud å gjøre
- det første som da slår inn hos deg er: Jeg må være noe! Jeg må holde
mål! Hva da, når det begynner å gå opp for deg dette: Jeg kan ikke bli
noe i denne sammenheng! Jeg kan aldri holde mål for Gud! Ja, hva da? Da
må det nødvendigvis komme inn noe annet som kan berge deg i den situasjonen.
Og når det ikke finnes noe slikt hos deg, hva kan det da være? Det må
altså være noe utenfor deg, noe atskilt fra deg. En egen størrelse.
Det er dette vi leser om, blant annet i teksten vår - denne
kvist som skyter opp av Isais stubb! Der skyter din frelse opp av Isais
rotskudd. Det er det du er vitne til, når du får festet blikket på Jesus
- det er din frelse som kommer til verden, sendt deg fra Faderen. Din
frelse blir forberedt og forutsagt i og av Gud - den er altså forutbestemt
- din frelse blir født deg i Betlehem, din frelse vokser opp i Nasaret,
i hedningenes Galilea, og blir gjort klar for sin endelige oppfyllelse.
Til sist går din frelse opp til korsets tre og dør din død, legges i din
grav, for så å gjenoppstå derfra i herlighet - til vår rettferdiggjørelse,
som vi kan lese om det. (Rom 4:25). Siden stiger denne frelse opp til
himmelen og treder frem for Faderens trone i selve helligdommen. Og du
må merke deg hva jeg hele tiden taler om nå - nemlig din frelse!
E.K.
|
Ser du, en fullt ferdig frelse helt frem til himmelens helligdom, men
alt uavhengig av deg - alt fullført utenfor deg! Denne frelse er jo -
som du nok allerede har registrert - en person. Det er Jesus, Guds Sønn
og Guds lam!
«Han skal dømme de små i samfunnet med rettferdighet og skifte
rett med rettvishet for de saktmodige på jorden,» leser vi. (v.4).
Det er ikke de store Han er opptatt med. Han imponeres som
allerede nevnt ikke av det som er stort i menneskers øyne. Så skal heller
ikke du la deg drive bort fra Ham på grunn av noen følelse av uverdighet
- det kan vel ikke gjelde meg slik som jeg er osv. Nei, det er jo for
så vidt sant det - det kan ikke gjelde deg, slik som du er, men nå er
det altså ikke det Herren regner med heller, men hva Jesus faktisk har
gjort for deg. Å, om det kunne gå inn! For da er jo min frelse fullkommen!
Det er jo Herren selv som har fullført den!
Men hva med de såkalt store på jorden? De som er for store i sine egne
tanker om seg selv, til å søke noen frelse hos andre - for ikke å snakke
om en slik frelse, som beror helt og fullt på en annen. «Han skal slå
jorden med sin munns ris og drepe den ugudelige med pust fra sine lepper.»
(v.4).
Hvis en har kommet på den tanke at Gud er ufarlig, så har
man forregnet seg stygt. Han er tvert imot den som skal dømme levende
og døde! Men Han har opprettet et tilfluktssted på jord, et sikkert rom
vi kan fly til og bli berget, vi som kjenner at dommen rammer oss: Dette
tilfluktsrom heter Jesus! Det er altså det Han er - den du kan fly til
og bli berget. Og som vi ser av teksten vår - det var ikke noe vi brakte
til veie på noen måte, men en kvist som skjøt opp av seg selv, og det
endatil av noe som så ut til å være dødt! En stubb! Noe som mennesker
ikke lenger regnet noe med! Det har alltid vært Guds vei det - og du som
ikke vil gå deg vill i alle de merkelige åndsretninger vi støter på i
vår tid: Det er Hans vei også i dag!
Dette skuddet fra hans (altså Isais) røtter, det var jo David
- han som ved siden av Josef vel er det klareste forbilde på Jesus i Skriften.
Og så leser vi i Luk 1:26-27: «Men i den sjette måned ble engelen Gabriel
sendt av Gud til en by i Galilea som heter Nasaret, til en jomfru som
var trolovet med en mann som hette Josef, av Davids ætt. Og jomfruens
navn var Maria.» Av Davids ætt! Av Isais rotskudd, kan vi si. Gud
gjennomfører med 100% presisjon. Det blir som Han har sagt!
Og til sist: Det blir det også hva deg angår, du som har
tatt din tilflukt til Ham! Selv om du kan synes det ser mørkt ut så ofte,
fordi du svikter på så mange måter. Da skal du få holde fast på, at Han
svikter ikke Han, men «er vi troløse, så forblir Han trofast. For Han
kan ikke fornekte seg selv.» (2 Tim 2:13).
|