Når Herren taler til sine - når Han lover å ta seg av
deg, bære deg og lignende, da taler Han til deg som på grunn
av din synd og skrøpelighet som bor i deg, som på grunn av
din erkjennelse under lovens lys, som på grunn av din fortapte sjel,
dag for dag må ta din tilflukt til den Guds nåde som er åpenbart
i Jesu Kristi åpenbaring i verden.
Det må vi ha klart for oss!
Til alle andre lyder det: Vend om og tro evangeliet!
I Jes 40:26, står det å lese: «Løft øynene mot det høye og
se: Hvem har skapt alt dette? Han er den som fører deres hær ut i fastsatt
tall, og som kaller dem alle ved navn. På grunn av Hans veldige kraft
og Hans mektige styrke savnes ikke én.»
Savnes ikke én! Må da tenke på Jesu ord i Hans såkalte yppersteprestelige
bønn i Joh 17:12: «Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, som
du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten fortapelsens
sønn - for at Skriften skulle bli oppfylt.» Mistet ikke én av dem! Det
er løftet i vers 7 og 8 her i teksten: «Herren skal bevare deg fra alt
ondt, Han skal bevare din sjel. Herren skal bevare din utgang og din inngang
fra nå og til evig tid.»
Hør dette! Fra nå! Nå når du befinner deg her i denne
stund i ditt liv, i tiden, og til evig tid! Hører du det? Det skal
altså aldri komme noen tid, da Han ikke er hos deg, og sørger for din
utgang og din inngang! Det vil aldri i evighet komme noen tid, noen stund,
da Han ikke er der og vokter deg – ja, våker over deg som din sjels
hyrde og tilsynsmann, som Peter taler om Ham i 1 Pet 2:25. Din sjels hyrde
og tilsynsmann! Og det var jo nettopp det vi leste i salmen her: «Han
skal bevare din sjel!» (v.7). Du har en sjel, min venn – ja, du
er en levende sjel, som du kan se av 1 Mos 2:7, da Gud skapte mennesket:
«Gud Herren formet mennesket av jordens støv, og blåste livets ånde i
hans nese, og mennesket ble til en levende sjel.» En levende sjel!
Det er hva du er! Du er ikke bare et stykke kjøtt, som disse blinde
ateistene hevder i sin åndelige mørke avkrok, men nettopp en evig levende
sjel. Og denne din sjel har altså Han tatt på seg å rense fra all synd,
urenhet og urettferdighet – det er et allerede fullført verk – og nå,
å være denne din sjels hyrde og tilsynsmann herfra til evigheten.
«Solen skal ikke stikke deg om dagen, heller ikke månen om
natten!» (v.6). Det er løftet fra Gud til sine. Dette står Han selv bak
den evig trofaste Gud. Men – kan Gud bruke det onde til å fremme det gode
for sine? Eller for å si det på en annen måte: Kan Gud trekke sitt gode
tilbake for å fremme det gode for sine? Ja, så avgjort! - og det er det
som forvirrer oss så ofte. Det kan være for å få oss ut av et tenkesett
som er forkjært for eksempel – et tenkesett som ikke er i samsvar med
Guds sannhet, som vi ser det ved profeten Jona for eksempel: «Jonas var
gått ut av byen, og hadde satt seg østafor den. Der hadde han laget seg
en løvhytte og satt i skyggen under den for å se hvordan det gikk med
byen. Da lot Herren Gud et kikajontre vokse opp over Jonas for å skygge
over hodet hans, så han kunne bli fri fra sitt mismot. Og Jonas hadde
stor glede av kikajontreet. Men dagen etter, da morgenen brøt fram, lot
Gud det komme en orm, som stakk kikajontreet så det visnet. Og da solen
stod opp, sendte Gud en het østavind. Og solen stakk Jonas i hodet så
han var helt forkommen. Da ønsket han seg døden, og sa: Jeg vil heller
dø enn leve! Men Gud sa til Jonas: Er det med rette du er så harm for
kikajontreets skyld? Han svarte: Ja, med rette, jeg er så harm at jeg
kunne dø. Da sa Herren: Du har medynk med kikajontreet, som du ikke har
hatt noe strev med og ikke har fått til å vokse - det ble til på en natt
og ødelagt på en natt. Skulle da ikke jeg ha medynk med Ninive, den store
byen, hvor det er mer enn tolv ganger ti tusen mennesker som ikke vet
forskjell på høyre og venstre - og dertil en mengde dyr!» Jona 4:5-11.
Jona ønsket Ninives undergang, for at hans profeti skulle
gå i oppfyllelse, men folket i Ninive vendte om, og dermed sparte Herren
byen.
Det er foranledningen til det vi leste her. Jona var ikke
en ånd med Herren, kan vi si. Som vi leser om tordensønnene som de kaltes
– brødrene Jakob og Johs. - i Luk 9:52-55: «Han sendte bud foran seg.
De drog av sted og kom inn i en samaritansk by for å gjøre i stand for
Ham. Men der ville de ikke ta imot Ham, fordi Hans ansikt var vendt mot
Jerusalem. Da Hans disipler, Jakob og Johannes, så det, sa de: Herre,
vil du at vi skal by ild fare ned fra himmelen og fortære dem, slik som
Elias gjorde? Men Han vendte seg om og talte strengt til dem og sa: Dere
vet ikke hva ånd dere er av.»
E.K.
|
De var kommet på siden av hva de var. Denne gang var det nok med streng
tale fra Herren, andre ganger må Han kan hende føre oss inn i en situasjon
for at vi skal våkne og se.
Noen ser bare på de åpenbart gode ting Herren har lovt oss
– en farlig åndelighet forresten - og blir dermed fullstendig forvirret
om noe bryter med det. Men alt – alt - samvirker til gode for dem som
elsker Gud, som det står i Rom 8:28.
Slik sang de gamle, som vi gjerne kaller dem som er gått
forut for oss: «Før ditt verk til ende, regn og sol du sende, bruk hva
vis du vil, bare du meg fører så til sist meg hører himmelriket til!»
Hva vis du vil! Nå har de selvsagt avdempet det noe i nyere
oversettelse til: Bruk de råd du vil. Ja, vi er jo snart blitt likemenn
med Gud i dag, vet du. Det får da holde med å få råd av Ham, men at Han
skal ta seg til å tukte oss! - å, nei! Selv om råd også
kan tolkes som vis, om vi legger litt «godvilje» til, så er det
et typisk trekk i tiden å avsvekke Guds sannheter.
Men uansett hva form det kommer i – Herrens inngripen er
alltid hjelp for dem som hører Ham til. Derfor skal du fortsatt
få bekjenne med frimodighet: «Min hjelp kommer fra Herren, himmelens og
jordens skaper!»
Det er ikke alltid så lett bestandig det, sier vi gjerne
da. Nei, det er helt rett, men det har du heller aldri blitt lovt. Men
Herren har sagt deg, Han er trofast til evig tid! (Sal 146:6). Og vi kan
si: Uten Herrens hjelp, eller la oss heller si – inngripen, virke,
hadde vi ikke trodd i det hele tatt. Han, Jesus, er ifølge Hebr 12:2,
troens opphavsmann og fullender.
En kan ofte høre denne forståelsen av tro og kristenliv,
at frelsens gjerning, det vil si gjerning til vår frelse, det har Herren
tatt seg av, men troen det er vår sak. Så nærmest – se til å tro, gutt!
Nei, det kan ikke bli mer feil – både gjerningen til frelse, det vil si,
soningen av våre synder og den fullkomne oppfyllelse av Guds lov, samt
troen er alt sammen en Guds gjerning!
Det er som da noen jøder – som tydeligvis var opptatt av
dette – spurte Jesus: «Hva skal vi så gjøre for å gjøre Guds gjerninger?»
- og så får de dette velsignede svaret av Herren: «Dette er Guds gjerning
at dere skal tro på Ham som Han har sendt! (Joh 6:28-29). «Dette er Guds
gjerning!» Hører du det? Det er som om Jesus anvender ordet fra teksten
vår, og sier til dem: Din hjelp kommer fra Herren!
Det er Herrens gjerning at du er en kristen – dersom
du i det hele tatt er en kristen, ellers så er du kun et religiøst menneske
som orienterer deg på lovens grunn og under lovens vilkår.
Å, du som stiller nettopp dette spørsmål så ofte, og kan
hende nettopp i dag: «Jeg løfter mine øyne opp til fjellene: Hvor skal
min hjelp komme fra?» Om du da kunne svare i tro og med frimodighet: «Min
hjelp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaper!» Fordi du vet –
ja, har erkjent - at ditt eget strev i så måte kun er spilt møye. Ditt
gamle menneske – som ikke bare er en masse av kjøtt og blod, men et vesen
aldeles fremmed for Gud – vil alltid forføre deg til holde kjød for sin
arm. Ta skjea i egen hånd, som vi gjerne sier det. Det skal du holde under
Guds dom, og tvert imot glede deg i at Han skal gjøre det – ja, Han skal
gjøre det hele for den som henger ved Ham. Som før nevnt: «Han skal være
din sjels hyrde og tilsynsmann!» Eller som vi ser av teksten vi har for
oss nå: «Herren skal bevare deg fra alt ondt, Han skal bevare din sjel.
Herren skal bevare din utgang og din inngang fra nå og til evig tid.»
(.7-8).
|