Det var særlig
to ting som sprang meg i møte, når jeg nå leste denne teksten om igjen:
Først dette veldige alvoret over situasjonen hvor Ordet ikke får bære
frukt i den som hører det. Og det andre - vi som er kristne, vi er det
ved vår tilflukt til en bygningsstein som er forkastet både av jøde og
greker. Det vil si både av den religiøse og den verdsligvise. De har ingen
tro på at noe varig og/eller verdifullt kan bygges på denne steinen, som
da heter Jesus Kristus. Du må derfor aldri tenke deg at du skal vinne
noen for Gud ad intellektets vei. Ved noen slags overbevisende tale altså.
Og skal du vinne den religiøse på religiøsitetens vei - ja, da må du jo
gjøre kristendommen til religion. Men da er det jo ikke kristendom lenger,
og følgelig ingen frelse i det.
Så den som er vis, han bøyer seg for Guds ord også her, og
innser at Jesus allerede er forkastet både av religiøsiteten og verdsligvisdommen,
og retter seg etter det.
Ja men - sier enkelte da - hvordan skal vi da vinne verden
for Kristus? Er det ikke typisk å spørre slik? Det er på linje med det
spørsmål som kom fra jødene igjen og igjen: Hva skal vi gjøre for
å bli frelst? Hvis det fantes et svar på det - du skal gjøre slik og slik,
eller bli slik og slik - ja, da var det nettopp religion. Og det vil den
religiøse godta, men Kristus? Å nei!
Hvordan skal vi vinne verden for Kristus? Er det vi
som skal gjøre det da? Stans nå litt opp for det! Nei, det er Kristus
som skal vinne verden for Kristus! Ved Den Hellige Ånd Han har sendt,
og det Ord Han har forkynt! Når Jesus taler om dette så taler Han om den
Ånd Han skal sende, og sier: «Han - Han - skal overbevise verden
om osv.» (Joh 16:8).
Hva skal du gjøre? Du skal bare få holde frem det Ånden har
overbevist deg om - det du har sett i Ordet. Så er det Hans oppgave å
overbevise den som hører. Du opplever at dette Guds ord, det slår deg,
det dømmer deg, det døder deg, det oppreiser deg, det trøster deg og gir
deg liv osv. Du har med det levende ord å gjøre. Og da tror du vel at
dette ordet kan gjøre det samme med andre, ikke sant? Fordi du har erfart
hva det har gjort med deg. Jesus har møtt deg med sin frelse i det.
Men vi leste noe alvorlig her tidligere en kveld fra Joh
3:19-20: «Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene
elsket mørket fremfor lyset, for deres gjerninger var onde. For hver den
som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger
ikke skal bli refset.»
Altså, når man begynner å akkedere med Den Hellige Ånd -
ikke bøyer seg for det Han overbeviser om ut fra Ordet, men stiller spørsmålstegn
ved det, selv om en på hjertebunnen vet at Han taler sant - da skjer nettopp
det vi leser om her: En kommer ikke til lyset! En skjuler seg i mørket!
Det er opp igjen og igjen de første menneskers reaksjon der de hadde falt
- de flettet fikenblad og hengte det om livet for å prøve å skjule de
faktiske forhold, at de var nakne.
Det er nettopp det samme som skjer med oss - vi forsøker
å benekte og skjule de faktiske forhold: At vi står ribbet for alt godt
innfor Gud. At vi er fortapte og hjelpeløse. At vi er onde. At vi elsker
våre lyster mer enn Gud. At vi elsker Mammon mer enn Gud osv. Alt dette
Gud vil overbevise oss om - sannheten rett og slett - det reiser vi oss
mot. Om det får fortsette i et menneskes liv, da skjer det alvorlige Skriften
taler om, som kalles forherdelse. Og hvor ille det kan bli, det ser vi
i teksten vår - de visste hvem Han var. Vi leser her: «Dette er arvingen.
Kom, la oss slå Ham i hjel, så kan vi overta arven Hans!» (v.38).
De visste altså godt hvem Han var. Tenkte du at fariseerne,
de skriftlærde og det høye råd ikke visste hvem Jesus egentlig var? Å
jo! Det visste de! Og det er nettopp hva Jesus åpenbarer for oss i teksten
her. Det er en kraftig advarsel til oss, om hvordan det kan ende om et
menneske ikke vil høre Guds ord, og ta imot det.
De ville ikke ha Guds rike, evig liv og salighet på Guds
vis. De ville ikke arve sammen med sønnen! For da måtte de oppgi
alt sitt eget. Da måtte de stå så nakne for Gud som de i virkeligheten
var i sin fortapte stilling, og så gå inn i Guds rike ikledd en kledning
en annen hadde arbeidet for og vunnet for dem. Forsmedelig for det stolte
sinn, ikke sant? Har du lagt merke til hvor vanskelig det er å gi noen
noe, uten at de på død og liv vil gi noe igjen?
E.K.
|
Fire ganger i
året sender jeg ut et lite blad som heter «Alt av nåde!» Du kan ta det,
sier jeg, det er gratis! Likevel er det de som spør opp igjen: Er det
gratis? Skal du ikke ha noe for det da? Nei, det heter jo «Alt av nåde!»
det er nødt til å være gratis.
Men alt av nåde er jo ikke et begrep jeg har funnet
på, heller ikke noe annet menneske, men Gud selv! Det er Han som forkynner
alt av nåde! Skal du ikke få tro det da? Om det ikke holdt, så
hadde Han jo bedratt deg - og det gjør da ikke Gud! Han er jo selve Sannheten!
Disse altså -
som vi leser om i teksten her - de fektet mot Guds ord, og ville ikke
la seg overbevise om sannheten. Derfor bar de selvsagt heller ingen frukt.
Det vil si frukt for Gud. Men de bar i høyeste grad frukt, men den var
også i høyeste grad uspiselig. De bar den frukt, at de som ville gjøre
Guds vilje og Guds gjerninger etter eget forgodtbefinnende, de endte opp
med å fullføre djevelens gjerning. Gud i det høye kan djevelen ikke nå,
men han kunne nå Ham som menneske - og da ser vi resultatet på korsets
tre! Da han fikk muligheten grep han den med begge hender, men det ble
til undergang for ham selv. Og hør du: Der måtte han slippe deg!
Idet frelseren utåndet på korset, mistet han grepet på deg! Du kan ikke
nedkjempe djevelen, som enkelte er hovmodige nok til å tro, men Jesus
vant deg friheten med sitt eget blod som løsepenge. Det er dit du må se!
Et spørsmål mot slutten her: Når noe sier deg at du elsker
dine lyster høyere enn Gud - hva gjør du da? Gjør du som en Adam eller
Eva - forsøker å flette noen «fikenblad» til skjul over synda di? Viker
du unna spørsmålet, fordi du nærmest instinktivt aner det ubehagelige
svaret, om sant skal sies? Så i stedet for å svare, som sant er: Ja Herre,
jeg gjør visst det! - trekker du deg unna med det forsett å gjøre det
bedre. Så kan du komme tilbake siden og si: Nei Herre, jeg elsker deg
høyere! Og så har du berget deg selv! Men det er ikke den som berger seg
selv som får leve - det er den som mister seg selv! Det er smertefullt
det - å måtte bli berget. Men du, hvor herlig det er dette, for den som
er kommet gjennom denne trange porten - å få hvile i Herrens hender. Da
du ser at disse hender bærer sår for deg. De er blitt frelserhender!
Da får du se stadig klarere inn i denne guddommelige sannhet, at denne
steinen som bygningsmennene forkastet, og fremdeles forkaster, den er
selve hovedhjørnesteinen. Det vil si den som hele bygningen hviler på!
Ta den bort og det er ingen bygning! Ta Jesus ut av kristendommen - hva
har du da tilbake? Forhåpentligvis er du blant dem som da må svare: Ingenting!
«Men da vingårdsmennene
så sønnen, sa de seg imellom: Dette er arvingen. Kom, la oss slå Ham i
hjel, så kan vi overta arven Hans!» (v.38). Arven Hans ville de saktens
ha, men ikke Ham! Kjenner du noe til dette?
«Derfor sier
jeg dere: Guds rike skal bli tatt fra dere, og bli gitt til et folk som
bærer dets frukter.» (v.43). Måtte du og jeg få høre til dette folket!
I Joh. 7,38-39, leser vi: «Den som tror på meg, som Skriften har sagt,
fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa Han om
den Ånd de skulle få, de som trodde på Ham.»
«Dette sa Han om den Ånd de skulle få!» Ser du hvem
som bygger Guds rike? Hva gjør Ånden? La oss høre Jesu ord om det: «Han
skal herliggjøre meg, for Han skal ta av mitt og forkynne det for dere.»
(Joh 16:14). Ser du! Om ikke Ånden har fått forkynne Herrens ord inn i
deg, hvordan skal du da kunne tale i Den Hellige Ånd til overbevisning
av noen?
Hør Ordet om synd og nåde, lov og evangelium, og bøy deg
for det - så får du del i denne vingården på Guds vis, og blir der for
evig, i samfunn med vingårdens Herre. Det må vel være verd det alt sammen,
ikke sant?
|