«Sebulons
land og Naftalis land ved veien mot sjøen, landet på andre
siden av Jordan, hedningenes Galilea, det folk som satt i mørke
har sett et stort lys, og for dem som satt i dødens land og skygge
- for dem er et lys opprunnet.» (Matt 4:15-16).
Dette
er talt ved profeten Jesaja, står det i v.14 i samme kapittel.
Hedningenes Galilea - folket som sitter i mørke,
i dødens land og skygge; der,
i denne mørkeste delen av Israel - jmf. Natanaels spørsmål
i Joh 1:47: «Kan det komme noe godt fra Nasaret?» - nettopp
der
velger
Jesus å bo og vokse opp, og der
begynner
Han sin virksomhet. Der
gjør
Han sitt første tegn i bryllupet i Kana, «og åpenbarer
sin herlighet.»
Og der
gjør
Han sitt andre tegn, som vi leser om her.
Nettopp byene Kapernaum og Korasin var velsignet - ja,
opphøyet like til himmelen - med mange tegn, under og åpenbaringer
ved Jesu egen forkynnelse. Derfor ble også dommen over dem så
mye hårdere.
Denne
Jesu «prioritering,» sier oss noe velsignet om Jesus vår
frelser, og om vår Gud. Han kommer til dem som er i mørket!
Kan hende er det slik du opplever det selv nå?
I mørke - «jeg er ikke noe bedre enn noen hedning!»
Jeg er i grunnen verre stilt, for med meg burde det jo være annerledes,
men dette kristenlivet vil likesom ikke fungere! Det renner ut i sanden
alt jeg foretar meg. Det må da være noe galt! Og dommen over
Kapernaum og Korasin er som en dom over meg. Det burde jo vært så
annerledes nå!
Hør nå! Hva om innbyggerne i disse byene
hadde lyttet til Jesu dom, tatt det innover seg og vendt seg til Ham -
tror du da de ville bli dømt? Jesus er kommet til verden for å
frelse syndere!
Ingenting vesentlig renner ut i sanden der hvor et menneske kommer - og
vedblir å komme - til Jesus med sine synder. Bare våre egne
påfunn og selvlagde kristendom renner ut i sanden.
Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.
Jeg gjentar: Jesus kom til verden for å frelse syndere!
Men
det som sies om Galilea hos Jesaja og Matteus, sier også noe om
hedenskapets elendighet.
Mørke - det vil si, uten noe lys! Dødens land og skygge
- det vil si, uten noe liv! Ikke lys, ikke liv! - Døden
hviler over, og hersker over dem. Og grunnet dette åndelige mørke
er du utelukket fra å finne ut av dette - med andre ord, fortapt!
Noe å stanse opp for dette, med tanke på
vårt eget folks utvikling i dag. Det er dette
de
går inn i - håpløsheten! Det er som å gå inn i et totalt
mørkt rom, og så ikke finne noen dør ut derfra igjen!
Her
i teksten er vi vitne til en som beveger seg i motsatt retning. Ut av
hedenskapets mørke og død, til Guds underfulle lys og liv
- både åpenbart oss, og gitt oss i Jesus Kristus. Og som vi
ser trakk han med seg hele sitt hus inn i dette lys. (v.53b).
Det er også bare i den forstand du selv er lys
for ditt «hus,» at du selv inderlig søker Ham, og lever
i den dyrt kjøpte friheten, for din egen del. Din egen eventuelle
«kristendom,» som du prøver å påvirke dem
med, blir nok heller noe som skygger for, og i verste fall skjuler deres
frelser for dem. Lev enkelt og sant med Jesus, og vær naturlig.
Han
var en kongelig embetsmann denne faren som kom til Jesus. Han både
virket for, og hadde sin lønn av okkupasjonsmakten. Det er sant
at Jesus ikke gjør forskjell på folk. Han ser bare deres
behov og nød, og vil være til frelse for alle.
I dette tilfelle var det en helt spesiell nød
som drev ham til Jesus - han hadde en sønn som var døden
nær. Det kan ofte være slike ting som er med på å
åpne menneskers øyne, for andre ting enn de rent jordiske.
Nøden åpenbarer at det finnes ikke hjelp i denne verdens
ting!
Han
kjente åpenbart til Jesus allerede, og ikke bare kjente til, men
det kjennskap han hadde til Ham hadde virket tillit og tro. Såpass
tillit og tro at da han hørte at Jesus var kommet fra Judea til
Galilea, gikk han av sted for å be Ham om hjelp.
|
Men
igjen ser vi at Jesus setter på prøve, med en tilsynelatende
avvisende holdning (v.48) - (En underlig måte å si det på
kan hende, men du skal ikke la deg «lure»
av det, for han kommer til å hjelpe deg som ber Ham om det - om
ikke nødvendigvis slik du hadde ønsket det) - og igjen ser
vi den tro og tillit til Jesus som ikke lar seg avvise, men trenger igjennom.
Han svarer ikke noe på Jesu utsagn, men bare fortsetter
å holde frem for Ham sitt ærend: «Herre, kom ...»
(v.49).
Han var ikke ute etter å se tegn og under. Her
var ikke noe av den usunne nysgjerrighet og sensasjonslyst som ofte er
tilfelle i sammenhenger hvor man søker, og er opptatt med disse
ting. Her er det ren nød som driver. Bare en ting fylte ham der
og da: «...mitt barn dør!» (v.49) - og denne nød
drev ham til Jesus.
Han var med andre ord en troende
mann.
Det som her står i det 53 vers kan få en
på den tanke, at først nå da underet var skjedd, trodde
han. Og at det altså da var underet
som
fikk ham til å tro. Men det var troen som i første hånd
drev ham til å oppsøke Jesus. Og som du ser i v.50b trodde
mannen Jesu ord.
Altså før
underet
hadde skjedd.
Det står noe lignende om disiplene da Jesus i
Kana gjorde sitt første tegn: «Og Hans disipler trodde på
Ham.» (Joh 2:11b). En kunne jo da spørre: Trodde de ikke
på Ham allerede? Jo, men det er slik tegn og under virker på
dem som allerede
tror
- de blir styrket i troen på Ham. Det husker jeg C.F. Wisløff
forkynte ved et tilfelle.
Verden blir ikke overbevist om synd og dom og rettferdighet
av slikt. Nei, ikke engang om døde står opp kan vi lese i
Luk 16:30-31 - noe som jo allerede ble bekreftet i Jesu eget liv.
Kvinnen ved Sykars brønn sier noe viktig i denne
sammenheng: «Kom og se en mann som har sagt meg alt det jeg har
gjort!» (Joh 4:29a).
Det er denne opplevelse av å være gjennomskuet
og kjent av Ham, som virker tro og tillit. Guds ord kjenner
meg!
Det vet
alt om meg!
Det taler
sant om meg!
Jesus er den som taler
sannhet!
«Til dette er jeg født, og til dette er jeg kommet til verden,
at jeg skal vitne for sannheten.
Hver den som er av sannheten, hører min røst.» (Joh
18:37).
Dette svarer Jesus på Pilatus' spørsmål,
om Han er en konge. Ja, Han er Sannhetens
konge!
Og størstedelen av folket gjør Ham altså til en løgner
for seg, ved sin vantro. Og Han er da kommet fra himmelen til verden for
å vitne for sannheten! Og du gjør Ham til en løgner,
du som står Ham imot, står sannhets ord imot!
Hvilken svær ting vantroen egentlig er vil først
åpenbares fullt ut på den siste dag, da Sannheten
åpenbarer
seg til dom.
Vi
synger i påskesalmen: «Deg være ære, Herre over
dødens makt!» - og her i teksten viser Han nettopp det. Idet
Han sier: «Din sønn lever!» - må døden
vike. Da slipper feberen. (v.52b).
Tenk om vi virkelig trodde dette! Da kunne vi synge
sant med Brorson: «Mitt hjerte i meg ler, når jeg min grav
beser.» Ingen fare! På et
ord fra
Ham lever du! Han er Herre over dødens makt!
Denne
i teksten vår berges fra den legemlige død. Langt mer viktig
er det at Jesus også er Herre over den åndelige død.
Det vil si, bringer åndelig liv med seg. Og det er sant, men rett
forstått er den troende fridd ut av all
død.
Vårt legeme, og dermed vårt legemlige
liv,
går jo ikke tapt, men får en ny form.
En form som endatil kalles: Herlighetslegeme!
(Fil 3:21).
«Mannen
trodde det Jesus sa til ham, og gikk.» (v.50b). Ja, hvilket vitnesbyrd
om et menneske som går fra et møte med Jesu ord. Du har også
nå hatt et møte med Jesu ord!
|