«Foraktet var Han og forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent
med sykdom. Han var som en som folk skjuler sitt åsyn for, foraktet, og
vi aktet Ham for intet.» (Jes 53:3).
Dette profeterer Jesaja mange hundre år før dette vi er vitne
til i teksten vår. «- vi aktet Ham for intet.» Intet! Smak litt
på det ordet! «Foraktet var Han,» leste vi. Foraktet! Smak gjerne
på det også! Hvilken grad av forakt viser du et menneske, når du holder
det for å være intet? Det er jo en følelse og en holdning som egentlig
ikke kan uttrykkes i ord. Også om det kan vi si: Det kan ei forklares,
det kan blott erfares.
«Det er ditt eget folk og yppersteprestene som har overgitt deg til meg,»
sier Pilatus her. (v.35). Her åpenbares gjennom denne hedningens munn,
Israels forferdelige synd. Når Jesaja sier vi, da taler han om
sitt folk. Det er sin egen Messias - Gud åpenbart i kjød - de har disse
følelser mot- og holdninger til.
Men svært mange av disse visste jo ikke - eller rettere sagt,
trodde jo ikke at Han var den Han sa seg å være. Men det ser vi av Guds
ord, at det var de blant dem som også visste dette. Da begynner du å ane
hva for en forferdelig ting synden egentlig er - når du ser den får utfolde
seg på denne måten. Men det var en ting de alle visste - Han var jøde!
Vi har ved flere anledninger vært vitne til i nyhetene, hvor
langt Israel er villig til å gå for å få én av sine tilbake fra fangenskap.
Her er vi vitne til det stikk motsatte. Her overgir de en av sine egne
til hedningene. «Det er ditt eget folk og yppersteprestene som har overgitt
deg til meg,» sier hedningen Pilatus.
Skulle en jøde finne på dette mot en annen jøde - ja, da
måtte han virkelig akte ham for intet!
Her som i så mange andre sammenhenger åpenbares det, at å
være jøde er ikke det samme som å være Abrahams barn. Vi kan lese Jesu
tale i Joh 8:39-40: «De svarte og sa til Ham: Vår far er Abraham! Jesus
sier til dem: Var dere Abrahams barn, da gjorde dere Abrahams gjerninger.
Men nå søker dere å drepe meg - et menneske som har sagt dere sannheten,
den som jeg har hørt av Gud. Det gjorde ikke Abraham.»
De var altså med andre ord, slett ikke Abrahams barn!
Og leser vi videre i samme kapittel, hører vi: «Jesus sa
til dem: Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg kommer fra
Gud og er utgått fra Ham. For jeg er heller ikke kommet av meg selv, men
Han har utsendt meg. Hvorfor skjønner dere ikke det jeg taler? Fordi dere
ikke tåler å høre mitt ord!» (v.42-43).
Så var de heller ikke Guds barn! Og Hans ord - sannhetens
ord - tålte de ikke og støtte det fra seg!
Hvems barn var de da? Jo, det åpenbarer Jesus både de og
oss! «Dere har djevelen til far.» (v.44). Og de var jøder!
Esau var jo også Abrahams barn etter kjødet likesom Jakob
- og hans etterkommere var edomittene. Ingen jøde ville vel finne på å
akseptere og holde dem for å være Abrahams barn! Men de var det
etter kjødet likesom jødene!
Nå skal vi forsøke å få frem noe viktig her, for oss som
gjerne vil rose oss av sannheten. For vi er vel Jesu etterfølgere, er
vi ikke? Da må du merke deg hva Han sier til Pilatus her i teksten vår:
«Til dette er jeg født, og til dette er jeg kommet til verden, at jeg
skal vitne for sannheten. Hver den som er av sannheten, hører min røst.»
(v.37). «Hva er sannhet?» spør Pilatus da. (v.38). Ikke for å få et sant
svar på det, men som så mange andre hedninger, forsøker han å smyge seg
utenom denne konfrontasjonen med sannheten, ved å slå det hen i været
på denne måten.
Men du - du hørte vel Jesu ord med oppmerksomhet, gjorde
du ikke? «- jeg skal vitne for sannheten. Hver den som er av sannheten,
hører min røst.»
Hva var så poenget vi skulle forsøke å få frem? Disse jødene
var ikke djevelens barn fordi de var jøder - men de var heller ikke Abrahams
og Guds barn fordi de var jøder. «Derfor skal dere vite at de som har
tro, de er Abrahams barn,» skriver Paulus - som selv var jøde - i Gal
3:7.
Vi er ikke kalt til å springe omkring som blinde høns, men
kalt til sannhet!
Israel er Guds øyensten, kan du høre sagt. Ja, men da må vi ikke glemme
at dette også gjelder de av hedningene som har fått ta sin tilflukt til
den Herre Jesus - og det gjelder ikke mange av dem som er jøder
etter kjødet. Var disse som her overgav Jesus til hedningene, til kors
og død, Guds øyenstener? De som sto der ved Hans kors og spottet Ham,
der Han hang - var det Guds øyenstener? Våkn opp! Guds øyenstener er de
troende, både av jøder og hedninger - det er det nye!
Jeg tror enhver sann kristen - gjenfødt kristen - har hjerte
for jødene og deres tragedie, men vi er ikke kalt til å omgå sannheten!
Det blir sekterisk og grenser iallfall meget snart til ren avgudsdyrkelse.
Når Jesus står her for Pilatus, på vei til sitt kors og sin
død, da er det for å frelse både jøder og hedninger fra deres synder.
Derfor ber Han til og med for de som korsfester Ham - både jødene og hedningene,
som ikke forsto rekkevidden av den synd de nå begikk. «De vet ikke hva
de gjør!» Du kjenner vel disse Jesu ord, der Han ber for dem. De korsfestet
herlighetens Herre, skriver Paulus i 1 Kor 2:8. De korsfestet sannheten!
E. K.
|
Tror du sannheten har bedre kår i dag? Jeg tror ikke det.
Vi skal vokte oss for den sekteriske ånd, for den er ikke
av Gud! Vi finner jo massevis av dette opp gjennom hele kirkehistorien
- teologiske spissfindigheter som opphøyes til en plass over evangeliet.
Vi ser det særlig i dette som har med de siste tider å gjøre - nettopp
fordi det er så vidt vanskelig å forstå fullt ut, får denne ånd spillerom.
Og da med Israel, som vi også ser en god del av i dag. Man står ikke på
sannhetens grunn og betrakter disse ting, og venter på Guds lys, men kaster
seg hodestups inn i det. Og så virker det splittelse blant Guds folk -
fordi det er noe annet enn Jesus Kristus og Ham korsfestet som er blitt
opphøyd blant oss, til noe som nærmest er nødvendig til frelse, eller
et tegn på at du virkelig har Den Hellige Ånd.
Jesus har sagt oss, hva som er nødvendig, og hva som er et
klart tegn på at Den Hellige Ånd er virksom i et menneske, der Han sitter
med Maria ved sine føtter. Og da sier Han ikke: Dette og dette er nødvendig,
men ett - ett - er nødvendig! Og fortsetter sitt vitnesbyrd med:
«Maria har valgt den gode del, som ikke skal bli tatt fra henne.»
Dette sier altså Han som vi hører tale i teksten vår: «Til
dette er jeg født, og til dette er jeg kommet til verden, at jeg skal
vitne for sannheten.» Og dette er altså sannheten! Og så følger dette
alvorlige ordet: «Hver den som er av sannheten, hører min røst.»
Maria var en av dem. Hun var av sannheten! Hun så altså hvem
Jesus virkelig var, og hvorfor Han var kommet til denne jord. Jesus var
hennes frelser, den som skulle sone for hennes synder. Jesus selv
er det ene nødvendige, forstår du.
Vi ser det også på Simeon som kom til templet drevet av nettopp
Den Hellige Ånd - drevet til Jesus. Og så hører vi hans vitnesbyrd,
der han står med Jesusbarnet i armene: «Herre, nå kan du la din tjener
fare herfra i fred, etter ditt ord, for mine øyne har sett din frelse.»
Det var nok for Simeon. Det så han! Han sto med det ene nødvendige i armene!
På denne grunn kunne han gå inn i evigheten med fred! Og det kan du også!
Men han fortsetter å vitne om denne Guds frelse: «- som du
har beredt for alle folks åsyn, et lys til åpenbaring for hedningene,
og en herlighet for ditt folk Israel.» (Luk 2:29-32).
For alle folk! Her smelter jøde og hedning sammen
- i Ham!
Vi kan nok trenge - kanskje mer enn noen gang før - apostelens
ord: «Vis fra deg de tåpelige og uforstandige stridsspørsmål! For du vet
at de føder strid.» Dette skriver han til sin medarbeider Timoteus. (2
Tim 2:23). Og i Tit 3:9: «Men tåpelige stridsspørsmål og ættetavler og
stridigheter om spørsmål i loven skal du vise fra deg, for de er unyttige
og meningsløse.» I 1 Tim 6:3, skriver han om en bestemt sort: «Dersom
noen farer med fremmed lære, og ikke holder seg til vår Herre Jesu Kristi
sunne ord og den lære som hører til gudsfrykt, da er han oppblåst og forstår
intet. Han er bare syk etter stridsspørsmål og ordkrig. Dette fører bare
til misunnelse, strid, spott, onde mistanker.»
«- syk etter stridsspørsmål og ordkrig.» Det er jo
noen som kun er opptatt med slike ting. Det ene nødvendige hører du ikke
mye om fra den kanten. Dette skal du likesom Paulus og Timoteus vise fra
deg, sier Ordet. Ikke lag noen krangel med et troende menneske på grunn
av noe slikt! Hør apostelens ord til deg, som hører Jesus til: «Jeg formaner
dere altså, jeg som er en fange for Herrens skyld, at dere vandrer slik
det er verdig for det kall dere er kalt med, med all ydmykhet og mildhet,
med langmodighet, så dere bærer over med hverandre i kjærlighet, og legger
vinn på å bevare Åndens enhet i fredens sambånd.» (Ef 4:1-3). Og i Kol
3:14: «Men over alt dette, ikle dere kjærligheten, som er fullkommenhetens
sambånd.»
Her har du noe å arbeide med, fremfor å holde på med stridsspørsmål!
Se på Jesus nå - der Han står fremfor oss i teksten vår. Det er for
din skyld! Han går nå for å frelse din sjel! Han er villig til det!
Og det er Faderens vilje dette - å ofre sin enbårne Sønn, for at du
skal ha fred! For at du skal ha legedom i de sår Han nå skal få!
I kveld har du det - for Jesus er såret for dine overtredelser og knust
for dine misgjerninger. Herren lot den skyld som lå på deg ramme Ham!
(Jes 53). Det er hva du er vitne til her! Det er Guds frelse! Det
er Guds usigelige gave! Det ene nødvendige!
Spørsmålet er: Er det nok for deg? Det er iallfall nok for Gud! Takk og
lov for det!
|