Det er ingen tvil om at Jesus ønsker det for sine troende, at de helt
konkret, som vi leser om det her, skal hjelpe de mennesker som er i nød,
er fattige og har trang på noen måte. Det kan vi kanskje glemme midt i
vår iver etter å være mer «åndelige.» Han sier endatil at du skal være
salig i denne gjerning.
Ikke så at du blir frelst ved å rent praktisk utføre denne
gjerning, det ville jo være en forkastelse av hele evangeliets budskap,
og en tilbakevending til lovens kår og vilkår - men det er i virkeligheten
bare en sann, levende og frigjort kristen som er i stand til å utføre
denne gjerning, i egentlig forstand, og da også beheftet med stor skrøpelighet
og synd. - Men den som ikke er frigjort ved evangeliet, han kan ikke på
noen måte - ikke i minste måte - gjøre denne gjerning, i egentlig forstand.
Vi skal komme innpå dette etter hvert. Jeg vil bare peke
på, at til tross for at det er Jesu uttrykte vilje, at vi skal være til
hjelp for dem som trenger det, også i rent timelige ting, er det et budskap
i disse vers som langt overgår det, og som er svært så viktig å få tak
i for oss - ja, dersom vi ikke får tak i det, går vi rett og slett fortapt!
Og det som er utpreget nettopp av den grunn, at dette budskap er så dunkelt
for oss, det er at vi ofte går så knuget og usikre og uvisse i vårt gudsforhold
og i vårt kristenliv.
Hvorfor er du så ofte utrygg med tanke på Herren og det evige?
Er det ikke fordi du - om ikke nettopp tror - så iallfall har en
følelse av at du ennå har en gjeld, at det ennå er noe ubetalt,
at du skylder Herren noe, at det ennå er noe uoppgjort.
Det er dette, denne falske lære, og denne falske ånd - for
falsk lære er alltid knyttet til falsk ånd - denne tekst kan komme til
livs hos oss. Den kan hjelpe oss med andre ord, nettopp i dette.
Vi må begi oss ut i det Skriften lærer oss i det hele om
mennesket, menneskets opprinnelse, og det dype fall, og forholdet mellom
Gud, den tre ganger hellige og det dypt falne menneske. I opphavet sa
jo Gud om mennesket Han hadde skapt, i likhet med om hele skapningen forøvrig,
at det var overmåte - eller såre godt - som det het før. (1 Mos
1:31).
Men det varte ikke ved som vi alle vet - mennesket falt i
synd, det falt bort fra Gud - sannhets ord - til djevelen - løgnens
ord, og lever som sådan i løgn. Du kan si at det åt løgnen! Det tok
imot djevelens ord, løgnens ord, og ble besjelet av det. Derfor er det
også slik at mennesket kun kan løses fra dette ved å ete sannhets ord,
å ete det vil si å tilegne seg og bli ett med det man inntar.
Derfor står det også hos apostelen Jakob, at Gud etter
sin vilje har født oss (de troende) ved sannhets ord! (Jak. 1,18).
Han har altså fått plantet inn igjen det som gikk tapt den dagen der i
Edens hage. Og som mørket viker for lyset der det går frem, så viker løgnen
for sannheten der den går frem. Derfor står det også om den kristnes vekst,
at det er en vekst i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser Jesus
Kristus. (2 Pet 3:18).
Altså til mer vi lærer sannheten å kjenne og får mer innsikt
i den, til mer vokser vi som kristne, og ikke ved å få inngitt en eller
annen kraft, som likesom skal blåse oss opp til noen slike superkristne,
som du i enkelte sammenhenger kan høre det forkynt. Noe som bare fører
til at du kommer i et skinnforhold til Jesus selv. - Du har jo så lite
bruk for Ham nå som du har fått «Ånden,» og er selv blitt så full av kraft.
Det er dette som alltid nærer det gamle menneske i oss -
og du skal være klar over, at det var det gamle menneske som også finnes
i deg, som korsfestet Kristus helt konkret der på Golgata. - Dette at
vi blir noe i oss selv, det er det som alltid nærer det gamle menneske,
slik at det kan utrydde den sanne Jesus i oss, og plassere inn en falsk.
|
Det er dette Paulus taler om, når han skriver til korinterne, som tilsynelatende
iallfall, flommet over av nådegaver og synlige manifestasjoner, når han
skriver: «Men jeg frykter for at likesom slangen dåret Eva med sin list,
slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle
og rene troskap mot Kristus. For om det kommer en til dere og forkynner
en annen Jesus, som vi ikke har forkynt, eller om dere får en annen ånd,
som dere ikke før har fått, eller et annet evangelium, som dere ikke før
har mottatt - da tåler dere det så gjerne.» (2 Kor 11:3-4).
Ser du dette? - Altså ikke en fjernelse av Jesu navn - om
det bare hadde vært så vel, rett forstått, for da ville vi nok ha våknet
i tide, de fleste - men en annen Jesus.
Vi skal forsøke å peke på Ham som åpenbarer seg i den teksten
vi har for oss nå i dag. Men Han er vi ikke i stand til å motta, før sannheten
om oss og vår tilstand begynner å gå opp for oss - nemlig at vi er i mørket,
at vi er inntatt av løgnen, og helt og aldeles ute av stand til å fri
oss ut av det ved egen hjelp. Da begynner ropet å stige i fra hjertets
grunn, som det steg fra Peter der han var i ferd med å synke i avgrunnen
ute på Genesarets bølger: Herre! frels!
Det er der Jesus er - det er hos slike, som ikke har noe
eget å flyte på. Den situasjonen der ute på Genesaretsjøen, hvor Peter
er i ferd med å synke i havet, den er et kjernepunkt i forståelsen av
hva den sanne frelse er.
Hva hadde Peter å tilby Jesus der og da? Det var én eneste
mulighet for frelse, og det var at Jesus ville, og rakte ut hånden.
Dit hen, til den erkjennelse kommer det menneske som virkelig
har prøvd å oppfylle loven med dens bud og forskrifter. Løgnen som det
har levd på blir åpenbar, i møte med sannheten - i møte med lyset oppdager
du, at du har levd i mørket. Men det er, takk Gud! ikke det eneste lys,
som er tilgjengelig fra Guds side - men også den hånda som strekker seg
ut og griper Peter til redning og liv. Når du ser på Golgata nå, så ser
du denne utrakte hånda fra Faderen selv, den som strekker seg ut for å
gripe deg som synker - ja, nettopp deg som synker!
Det tragiske med oss er jo, at som oftest, når vi synker,
og altså ser noe av hvor svarte og urene vi i virkeligheten er, hvor mye
falskhet og elendighet som i virkeligheten bor her inne, da blir vi mer
og mer overbevist om at frelsen ikke er for oss, at den utstrakte
hånda ikke er der for å gripe slike noen. Vi blir, for å si det
på den måten, mer og mer overbeviste om at legemiddelet ikke er for syke!
Det er da en ny vri ifra djevelens og det gamle menneskes
side, for å holde oss fast borte fra Gud. Å, bli hva som helst, bli så
from og kristelig, at djevelen selv må innrømme deg ros, bare ikke se
Ham som står der nettopp for deg!
Men Han møter du altså i teksten vår, som vi skal se. - Du
må bare ha den sannhet klar for deg, at Herren vil aldri be sine troende
om noe som Han ikke selv vil gjøre, og praktiserer! Og da, under den klarhet,
kan vi lese hva Han forkynner oss: «Men
når du gjør gjestebud, da innby fattige, vanføre, lamme, blinde.» Hvorfor?
«For de har ikke noe å gi deg igjen!» (v.13-14).
Er det ikke nettopp slik du opplever deg selv? - Så fattig,
en som ikke har noe å gi Ham igjen - og prøver du på det - ja så skjer
det motsatte, du blir bare mer og mer var, hvor langt borte og hvor fattig
du er! Bare synd!
Det er slik Han vil ha deg! - En som ikke har noe gi igjen!
- For det er slik du i virkeligheten er! Han skal ta seg av deg, Han har
tatt hele ansvaret. Ser du denne Jesus? - Han som tar seg av syndere?
- Ja, er synderes venn! Han åpenbarer seg for deg her i teksten.
Så, se!
|