«De sier til Ham: Ja!»
For meg høres dette ganske så bastant ut fra disiplenes side.
Det er like ut, og likesom ikke noen tvil i dette svaret. Ja! Kort og
godt. Slikt åpenbarer som oftest mer tro på egen kapasitet enn tro på
Herren.
Men hadde de nå virkelig forstått? Hva som videre skjer med
disiplene der de vandrer med Jesus, helt frem til Han gir seg selv på
et kors - ja, helt til Han møter dem igjen etter oppstandelsen, tyder
på at de ikke hadde forstått så veldig mye av det Jesus faktisk forkynte
dem like ut. Tenk bare på hvor klart Han forkynte dem om sin oppstandelse
- Han sier det med rene ord - men ikke én av Hans disipler og nære venner
forsto dette - ikke én! - før Han åpenbarer seg for dem som faktisk oppstanden.
Og en av hans disipler - Thomas - nekter å tro det før han får legge sin
finger og sin hånd i Hans sår!
Og vi ser det jo flere ganger at de tok munnen for full.
Men, ja visst Jesus! Ja visst har vi forstått! Det er jo noen grepa
disipler du har utvalgt deg! Denne tanken om at du må være noe for Jesus!
Å ja, det er én ting du iallfall må være: Sann! Det var ikke disiplene
- det ser vi igjen og igjen. De ville være noe i seg selv, skjønt de ingenting
var i denne sammenheng. Bare en flokk med fortapte og åndelig blinde sjeler.
Og denne sannhet vil Jesus ha inn i, og frem i deres bevissthet.
Sannhets erkjennelse kalles det som kjent.
De svarte så kjekt, ja - men Jesus visste! Du og jeg - hvor
mye har egentlig vi forstått? Går vi i virkeligheten ut over det vi har
forstått? Denne mangelen på mistanke overfor ens egen åndelige forståelse,
er ikke noe godt tegn. Har jeg egentlig forstått dette rett, Jesus? Du
får lov til å spørre slik. Du får lov til å be: Lær meg du, Herre! Lær
meg ved ditt ord og ved din Ånd! Du skal ikke frykte fordi du synes å
ha forstått så lite, du skal ta det med deg innfor Herren.
Det er en veldig alvorlig tekst vi har for oss her - og som
altså Jesus holdt frem for sine disipler. «Atter er himlenes rike likt
en not som kastes i havet og samler fisk av alle slag.» (v.47).
Av alle slag! Men det vet du like godt som jeg, at det er
ikke all slags fisk som duger - duger til mat. Og hva gjør du med den
fisken som ikke duger? Jo, du kaster den ut igjen. Du vil ikke ha den.
Og det er jo et alvorlig budskap i den sammenheng vi hører om det her,
ikke sant. Det er ikke alle de den ytre menighet samler opp, som duger.
De hører ikke hjemme i den himmelske menighet, den menighet Herren vedkjenner
seg. Det er jo det Jesus sier her. De kastes ut ved den endelige dom!
Det er jo dette Han forkynner oss også i lignelsen om ugresset
i åkeren - som vi finner noe tidligere i det samme kapittel hos Matteus.
Åkeren var jo god - ja, det var jo nettopp himlenes rike på jord - Guds
menighet. Men da alle disse som er sådd i denne åkeren skal høstes inn,
leser vi: «La dem begge vokse sammen til høsten. Når det så er tid for
innhøsting, vil jeg si til høstfolkene: Sank først ugresset sammen og
bind det i bunter for å brenne det. Men hveten skal dere samle i låven
min.» (v.30).
Her - i vår tekst - leser vi: «Når den (nota) er full, drar
fiskerne den opp på stranden. De setter seg ned og samler de gode fiskene
i kar, men kaster ut de dårlige.» (v.48).
Vi lever i en tid, hvor vi stadig hører - og svært mange også tenker -
i den kristne forsamling: Det er ikke så farlig! Det er ikke så farlig
hva som læres! Vi behøver vi å ta det så nøye? De sier jo mye fint om
Jesus! Ja, men sier de dette som Jesus her forkynte? For her taler Han
jo ikke om den åpenbare verden kontra Guds menighet, men Han taler nettopp
om - og kun om - himlenes rike. Det gjør Han også i lignelsen om
ugresset i åkeren, og i lignelsen om de ti jomfruer, hvorav fem var dårlige
og ikke nådde frem.
E.K.
|
Når du ser det på den bakgrunn - er det da farlig? Farlig å ta feil? Ja
visst er det så! Det burde vi jo umiddelbart forstå. Men kanskje skal
vi la Jesu spørsmål nå våre ører nå: «Har dere forstått alt dette?» (v.51).
Har du? Kanskje det da ble mer om å gjøre for deg å vite hvor du skal
tilbringe evigheten, enn hvor du skal tilbring ferien.
Jeg hørte dette sagt i en tale av en kjent kristen - eller
skal vi si: kristelig - person - han hadde stanset for teksten
om den smale vei og den trange port som få fant, sier han, men det ble
så mørkt og negativt - jeg vil heller forkynne Jesus jeg, sa han. Men
var det ikke nettopp Jesus som forkynte om den smale vei og den trange
port da? Jo visst var det så! Så galt kan det bli altså - og mange følger
dem.
Jesus tok seg av disse feilende og snublende disiplene -
ja, derfor minner Han om dette store alvor, for at ingen av dem - og ingen
av oss - skal befinne seg blant disse dårlige som kastes ut på den siste
dag. Det er ikke noen viss standard du skal oppnå, forstår du. Altså,
så og så from og gudfryktig. Som om du skulle bli frelst ved det. Nei,
Han vil åpenbare den fare du befinner deg i som menneske - som en fallen
synder - og hvor hjelpeløs du i virkeligheten er i deg selv, og gjennom
det åpne deg for sitt ord, så Han kan få veilede deg til sannheten. Og
sannheten den er Ham! «Alt det du treng for himmel og jord, Er
gøymt i det eine ord, Jesus!» Alt!
Nei, Han bygger så visst ikke opp det gamle menneske - Han
river det ned og døder det, så synderen kun har ett håp tilbake:
Jesus! Både verden og de som aldri blir annet enn dårlig fisk i nota,
anser det for en byrde og en vanære å leve her. Å leve i nåden alene!
En tigger langs veien som Herren har valgt å sette ved sitt rike bord,
kun fordi Han i sin godhet og kjærlighet ønsket det. Helt uten noen som
helst fortjeneste hos den som sitter der og får ta til seg. Helt uten!
- i samme øyeblikk dette glipper for deg, har du ikke lenger med
Guds nåde å gjøre, men et irrlys, det vil si,
et falskt lys!
Når du og jeg får åpnet vårt øye for dette - det er av Guds
nåde alene - da ser vi først at vi er virkelig frie! Og da er det så visst
ikke noen byrde, men en fylde av liv og glede. Gud har gitt meg evig liv
og salighet av nåde blott, og ingen, eller ingenting, kan ta det fra meg
igjen! Jeg er kjøpt fri ved Jesu dyre blod!
Vet du noen annen måte å unngå å bli kastet ut igjen, den
dagen Herren treder frem for å se hva Han har fått i nota si? Er det noe
annet enn dette dyrebare blod, som ble utgytt til syndenes forlatelse?
Er det noe annet enn dette dyrebare legeme, som ble gitt for oss?
Guds legeme - Guds blod! Prisen var høy, men Han har betalt!
For hva er vel denne nota som kastes ut, uten evangeliets forkynnelse
og utbredelse! Det er ikke noe annet gitt, som kan fiske et menneske inn
for Guds rike! Det er Guds kjærlighetsbudskap til sin forkomne og fortapte
skapning: Nå kan du få komme hjem! Synden - din synd - er sonet,
og gjelden - din gjeld - er betalt! Det er budskapet som går ut
til all verdens falne! Alle disse som både ser og kjenner disse undergangskreftene
i sitt eget bryst. Som må si: Jeg er ond! Jeg er ikke slik som Gud vil
ha et menneske! Som profeten Elias bekjente: «- jeg er ikke bedre enn
mine fedre.» (1 Kong 19:4).
Nei, det var ikke derfor han var Herrens profet - at han
var bedre enn sine fedre! Eller bedre enn noen som helst. Men fordi Herren
etter sin egen frie vilje hadde valgt ham ut. Det er også etter sin egen
frie vilje Han i sitt eget evige råd har utvalgt deg til å vinne frelse
i sin Sønn, Jesus Kristus. Så la du det derfor heller aldri bli noen annen
grunn for deg! La det rett og slett bli av samme grunn som Guds!
«Slik skal det skje ved verdens ende. Englene skal gå ut og skille de
onde fra de rettferdige, og kaste dem i ildovnen. Der skal de gråte og
skjære tenner.» (v.49-50). Er det farlig å ta feil? La oss høre Jesu spørsmål
igjen til slutt: «Har dere forstått alt dette?» (v.51). Har du?
|