Johannes
var en mann utsendt av Gud. (Joh 1:16). Det var ikke noen «nød
for folket,» syn og nidkjærhet for at ting måtte bli
rett blant Guds folk eller lignende som drev ham. Det var i det hele tatt
ikke noe selvbestaltet ved
Johannes og hans gjerning. Han var rett og slett utvalgt til dette fra
mors liv av og dertil født!
I likhet med hva vi også leser om Paulus (Gal
1:15), og Jeremia. (Jer 1:5).
Disse sier det - eller sies det om - men det gjaldt
i like stor grad alle de andre vitner i Skriften. Det gjelder også deg.
Du er faktisk født til å leve et «program.» «For
vi er Hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har
lagt ferdige for at vi skulle vandre
i dem.»
(Ef 2:10).
Fremfor
alt, og over alt, at du skulle finnes i Jesus Kristus, ikke med din egen
rettferdighet den som er av loven, men med den du får ved troen
på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen. (Fil
3:9). Men ut over det er det også en gjerning Han vil gjøre
ved deg i verden.
For at dette skal lykkes peker Herren ut en vei for
oss - ikke denne forferdelige og strevsomme trelldomsvei: «Hva vil
Gud at jeg skal gjøre i dag?» Og: «Vé meg om
jeg ikke lykkes!»
Mye av forkynnelsen fører inn i dette i dag.
Nei, Han forkynner ganske enkelt: «Bli i meg,
så ...» Og: Bli i min
kjærlighet ...»
Søk inderlig etter
samfunnet med Ham! Ellers så taper du målet for ditt liv!
Så alvorlig er det.
Men har du kommet til Jesus, vil likevel ikke din frelse gå
tapt om du bommer på dette målet; Guds vilje med ditt liv
her på jorden. Du vil bli frelst, dog som gjennom ild.
(1 Kor 3:15).
Ha
alltid klart for deg at det som har med din frelse å gjøre,
det er bygget på en helt annen grunn enn hva som skjer ved deg.
Men betegnelsen ild tilsier
at dette er noe vi burde unngå.
Hva skulle være større og gledeligere for
en kristen, enn å søke inderlig samfunn med Jesus selv? Likevel
ser vi så ofte at denne verdens ting og materielle goder stjeler
Hans plass.
For andres vedkommende har de slitt seg så tomme
og trette på alt de «må gjøre for Jesus,»
som det heter, at de mer enn å søke inderlig samfunn med
Ham, føler at de tvert imot trenger til avkobling fra det hele.
Og så bommer man på målet!
For verden - de ufrelste - er denne bom total!
De går glipp av alt Gud
hadde tenkt til gode for dem.
En
mann utsendt av Gud, det var hva han var, Johannes. Men det er også du,
kristen! Et Kristi brev til verden, sier ordet. (2 Kor 3:3). Også
til deg lyder
spørsmålet i dag: «Hva sier du om
deg selv?» (v.22b). Og da må det jo være både
viktig og interessant for oss å se hvordan denne utsendte var.
Han hadde ingen store ord, verken om seg selv eller
sin virksomhet. Bare om den Herre som hadde utsendt ham. Han som han ikke
fant seg «verdig til å løse skoremmen for.» (v.27).
Her finner du ikke Peters pågående frimodighet, før han
ble ydmyket - og heller ikke det svartsyn som fortviler over sin egen
uverdighet, og lammer alt - men frimodighet i Herren og
i Hans nåde.
Hva
sier du om
deg selv, min leser?
Johannes var fylt av Den Hellige Ånd fra mors
liv av, vitner Skriften (Luk 1:15), og disse som i sitt angrep på
barnedåpen hevder så overbevist at «et spedbarn kan
da ikke tro!» de bør kaste denne overmodige fornuften sin
i støvet innfor Herren og lese Luk 1:44, hvor Elisabet - Johannes’
mor - vitner i sitt møte med Maria, Jesu mor: «For se, da
lyden av din hilsen nådde mitt øre, sprang barnet i mitt
liv av
fryd!»
Ikke bare trodde dette fosteret på Jesus, men
også slik at han frydet seg
i troen.
Men
hvordan kan dette gå til? - spør den vantro fornuften. Ja,
hvordan kunne Gud skape alt av ingenting?
Eller hva vil det si å ha vært evig til?
|
Ett
enkelt spørsmål til deg som ellers så frimodig hevder
- og det helt i tråd med Guds ord - at «alt er mulig for Gud»
(Mark 10:27; Luk 18:27), og at «ingen ting er for vanskelig for
Ham» (Jer 32:17). Kan Han virke tro i et spedbarns hjerte?
Prøv i det minste å være sann, og
ta konsekvensen av det du faktisk ellers forkynner!
Tro på Jesus Kristus, vår frelser, er en Guds gave,
og ikke som så mange tror - av manns vilje.
En slik Herre var det Johannes var seg bevisst å være
utsending for. Derfor fant han ikke så mye ved seg selv som det
var verd å tale om.
Hvem
er du?
Det var et naturlig spørsmål for fariseerne, og ikke: Hvem
representerer du? Eller: Hvem har sendt deg? Denne fokusering på mennesket
selv kjenner
jo også vi svært godt til. Men et menneske har i denne sammenheng,
kun betydning ut ifra hvem som
har sendt ham, og i den grad han utfører sin utsenders oppdrag.
Hans eget er
uinteressant og direkte farlig å bli opptatt med.
Nå stusset de på om han kunne være
Messias! Kom de da aldri på den tanke: Hvis han virkelig er Messias,
hva kan det da ha seg at vi ikke
kjenner ham?
At de i det hele tatt spør, er avslørende
for dem. Og Johannes sier dem det da også like ut: «- midt
iblant dere står den dere
ikke kjenner.»
(v.26).
Dette var også noe av det som gjorde Johannes
unik i forhold til alle forutgående profeter. De hadde talt - ofte
dunkelt - og pekt fremover til Ham som skulle komme,
mens Johannes vitner: Jeg har sett det, og jeg har vitnet at Han
er Guds
Sønn» (Joh 1:34). Han talte om en samtidig!
Johannes vitnet om en som stod midt
iblant dem,
som han sier her.
Se
på fariseernes forhold til Guds Messias - det skulle vel ikke være
ham, eller ham? - i forhold til for eksempel. Simeon og Anna i templet
(Luk 2:25ff), som kjente Ham umiddelbart, så snart foreldrene bar
Ham inn. Den
Hellige Ånd var
over dem! - Det var
forskjellen.
Mens Simeon vitner i glede og fryd om at han nå
kan fare herfra i fred, kun på
grunn av det barn han holder i armene sine, så hadde disse filtret
seg inn i et nett bestående av hundrevis av bud og regler. Mens
Simeon og Anna var Guds barn,
ved sin venten på Israels trøst (Luk 2:25) - det vil
si, deres tro på
Ham - får disse andre betegnelsen: «Ormeyngel!» (Matt
3:7).
Det vil si, djevelens barn.
Du kan ha medlidenhet med, be for og forsøke
å vitne for ormeyngel, men ikke vente deg noe godt og sant og rett
derfra.
Hvor
er disse fariseerne i dag? Jo, deres åndsfrender er midt iblant
oss og forfølger den sanne Messias og Hans utsendinger, nå
som da.
Disse to flokkene vandrer side om side gjennom verden,
men de er likevel aldeles fremmede for hverandre. Det er ikke noe samfunn
- ingen samforståelse - i evangeliet. Det blir alltid strid og ufred
der hvor disse kommer sammen. De er ikke av samme Ånd! Du skal merke
deg noe bestemt - disse bruker gjerne Jakobs brev imot Paulus' forkynnelse,
og avslører dermed hva ånd de er av, og at de ikke
har forstått verken Jakob eller Paulus rett.
Hva samklang var det mellom Guds utsending Johannes
og de gudsdyrkende fariseerne? Åpenbart ingen!
Fariseerne måtte omvende (ydmyke) seg, stige ned
fra den høye stilling de selv hadde inntatt og bli født
på ny, ved tro og renselse i Lammets blod.
Men
de stilte et spørsmål her, som vi skal la gå ut til
oss alle: «Hva sier du om
deg selv?»
|