«For Guds folk er hvilen tilbake,» heter en sang i Sangboken. I et av
versene der leser vi: «Her går de foraktet, har møye, Anfektelser, strid
og besvær.»
Det var ikke så mye av det i Johannes' liv, der han sto midt
i tjenesten. Om han ikke hadde så store tanker om seg selv - det er jo
han som sier om sitt forhold til Jesus: «Han skal vokse, jeg skal avta»
(Joh 3:30) - så h adde han en høy stjerne hos folket. Vi leser jo, at
fariseerne og de skriftlærde ikke torde si noe ufordelaktig om Johannes,
for de fryktet for folket. «For alle mente om Johannes at han virkelig
var en profet.» (Mark 11:32).
Også fariseerne og de skriftlærde - selv om de ikke likte
ham noe særlig, for han vitnet jo om Jesus, og Jesu vei, fremfor - ja,
i stedet for dem, og deres - så var han uangripelig for dem.
Hans tjeneste satte hele Israel i kok - en vekkelse vi best
forstår litt av, idet vi leser i Skriften: «Da drog Jerusalem og hele
Judea og hele landet ved Jordan ut til ham og ble døpt av ham i elven
Jordan, idet de bekjente sine synder.» (Matt 3:5-6). Og han talte til
og med landshøvdingen like opp i ansiktet, og minnet ham på at han levde
i synd! (Mark 6:18).
Og nå sitter han altså her, i et mørkt fangehull. Det som
nok slet mest på Johannes i denne situasjonen, var høyst sannsynlig denne
nærmest rungende stillheten fra Guds side. Hvorfor kom ikke Jesus og besøkte
ham? Det er jo tydelig av denne teksten, at han fikk ha besøk av sine
disipler. Hvorfor kom ikke Jesus! Dag etter dag gikk, og Han kom ikke.
Kunne Han være Messias, som behandlet ham så tøft? Han hadde jo stått
i tjeneste for Ham! Var Han virkelig Messias? - og brydde Han seg i det
hele tatt om en slik en som meg, nå når jeg ikke kunne tjene
Ham? Kjenner du det igjen?
Tenk Johannes - den største født av kvinner, som det står
(Matt 11:11 og Luk 7:28) - måtte bli frelst av nåde! Det gikk ingen
særlig vei for ham inn i Guds rike - det vil si, i himmel og salighet.
Hans tjeneste, og troskap i tjenesten kunne ikke frelse ham! Også
den var mangelfull for Den Hellige! Hva da med vår? Det sier noe
meget alvorlig og sant om den synd som bor i deg!
Hvorfor måtte en mann som Johannes også gå den samme vei
som deg, inn i himmelen! Jo, det ligger også i dette Jesu vitnesbyrd om
ham - født av kvinner! Han var altså ikke avlet på guddommelig
vis, slik som Jesus, men på samme vis som du og jeg. Og dermed hadde han
også del i det samme fall, som du og jeg.
Han hadde Den Hellige Ånd fra mors liv av (Luk 1:15), og
vi leser fra Luk 1:41: «Og det skjedde at da Elisabet (Johannes' mor)
hørte Marias hilsen, da sprang barnet i hennes liv.» En påminnelse og
en advarsel til dem som hevder at et spedbarn ikke kan tro! De er ellers
flinke til å hevde og forkynne at ingenting er umulig for Gud! Men slik
ender det, når man gjør troen til noe som stammer fra en selv, og ikke
er en Guds gave! Vi skal gi dem rett i det, at her var det riktignok
ikke et spedbarn som trodde, og merket Jesu nærvær, men et foster
- om det gjør saken bedre for dem. Jeg ville ikke tro det!
Jesus sier - som allerede nevnt - at Johannes var den største
født av kvinner, men Han sier også noe mer i den forbindelse: «Men den
minste i Guds rike er større enn han.» (Matt 11:11 og Luk 7:28).
Det var ikke bare mange i Guds rike, som var større enn Johannes
- men alle! Den minste der var større enn ham! Det var vel
noe for den store vekkelsesforkynneren å innse det! Skal du inn der Johannes,
da må alt ditt eget legges av, og så må du gå inn på en annens regning!
Heller ikke Johannes kom igjennom dette nåløyet Jesus talte om til sine
disipler! Hør du som er her nå: For deg å gå
inn i himlenes rike, det er som for en kamel å gå gjennom
et nåløye! - med andre ord, umulig!
Nå skal vi jo ikke holde oss til drømmer, men jeg hadde engang
en drøm som er illustrerende i denne sammenheng iallfall: Jeg satt i en
togkupé - som jeg jo ofte gjorde i virkeligheten også, under mine mange
reiser med Ordet - og fant ut at jeg ville inn i neste kupé, men da jeg
kom til døra, så var den så usannsynlig trang. Jeg prøvde å komme sideveis
igjennom, og snart på den ene måten, snart på den andre, men til mer jeg
strevde dess trangere ble den, og jeg kjente panikken begynte å komme!
Vi kan jo spørre: Vil du bli noe stort i Guds rike?
Eller vil du i det hele tatt bli noe som helst i Guds rike? Da må du først
regne på kostnadene! Det minner Jesus oss på, ved et tilfelle. (Luk 14).
Du har jo hørt Jesu ord: «Det er lettere for en kamel å gå gjennom et
nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike!» (Matt 19:24; Mark 10:25;
Luk 19:25).
E.K.
|
Et kjent vers for oss alle,
skulle jeg tro.
Men så sier jo Jesus også i den forbindelse: «Men alt er
mulig for Gud!» Og da er det likesom så greit igjen! Så det så greit ut
for Johannes, der han satt? Og det endte jo ikke der - en dag sto plutselig
bøddelen i døra, med sverdet i hånda!
Ingenting er umulig for Gud - ja, takk og lov for det! Men
hør nå Herrens ord: «- ingen av dere kan være min disippel uten at han
oppgir alt han eier.» (Luk 14:33).
Det er jo dette som skjer! Alt det du eier, må du
bytte i det Han eier! Og desto mer du eier, desto vanskeligere
blir jo det! Det ligger jo i sakens natur det, vet du. Så blir det bare
mulig for Gud! Så står det så fint her om Johannes: «- da sendte han bud
med sine disipler og spurte Ham!» Og spurte Ham! Spør du
ofte Jesus du? Nå stolte ikke Johannes lenger på noe som helst som kom
fra ham selv - nei, ikke på noe annet enn det som kom direkte fra Ham
(Jesus).
Og han får svar - Jesus gjorde tegn og under for å stadfeste
for folket, hvem Han var, men det er noe i dette svaret vi skal stanse
særlig for: «- evangeliet forkynnes for fattige. Og salig er den som ikke
tar anstøt av meg.» (v.5-6).
Du har hørt hva Per Nordsletten skriver i sangen: «Vår store
Gud gjør store under, Det største har Han gjort mot meg» - når da? - «Den
dag Han kastet mine synder I nådehavet bakom seg, Og meg utvalgte til
sin brud, Å du forunderlige Gud!»
«Og meg utvalgte til sin brud!» Meg! Hvem er
den mann som har skrevet dette? Det er han som i en annen av sine sanger
skriver: «Kan du have meg kjær, Selv så heslig jeg er? Da er du
en forunderlig Gud!» Evangeliet forkynnes for fattige! Og mottas
av fattige! Også Per Nordsletten måtte igjennom dette nåløyet ved
et Guds under!
«Og salig er den som ikke tar anstøt av meg.» Først forkynner
Han at evangeliet forkynnes for fattige - og merk deg: - for fattige!
- og så kommer altså dette: «Og salig er den som ikke tar anstøt av meg.»
Som ikke tar anstøt! Hører du det, du fattige? Det er det du er kalt til,
når du hører evangeliet for fattige - å ikke ta anstøt! Å ikke unndra
deg til fortapelse, som det står i Hebr 10:39. Og merk deg også hva som
sies i verset før - i det 38 vers: «- dersom han unndrar seg, har min
sjel ikke behag i ham.» Herren som taler her.
Du er også i kveld kalt til å tro dette evangelium som forkynnes
for fattige, du som kjenner deg så fattig, at du vanskelig kan tenke deg
at Jesus i det hele tatt ville se i din retning. Ja, kan hende føler
du deg til og med som Per Nordsletten gjorde - heslig! Det er nettopp
det Han gjør med dette budskapet - ser i din retning - det er evangeliet
for fattige!
Det er så vanskelig for oss dette - for vi ser etter det
som er stort og fint i verdens øyne, og kan derfor vanskelig tro, at Jesus
vil ha med elendige folk å gjøre. De som det ikke lykkes for!
Det er jo dette det pekes på i teksten her også - og det
er Herren selv som taler: «- hva gikk dere ut for å se? - en mann kledd
i fine klær? Se, de som bærer fine klær, er i kongenes hus.»
Slik har jo som oftest disse såkalte «kirkens menn» menget
seg med de store, opp gjennom historien, dessverre. Har du stanset for
ordet dessverre noen gang? Sammensatt av to ord: dess og verre! Altså
- desto verre! - og det må en virkelig kunne si i dette tilfellet!
De har befunnet seg der oppe blant makteliten. Men Jesus vandrer ennå
blant de elendige Han!
Det skal du ta deg til hjerte, i kveld! Det vil si - ikke
ta anstøt av Ham!
Det var mange i Israel som ikke tok anstøt av Jesus, og ble
frelst, men de aller fleste gjorde det - også av de fattige! De som evangeliet
i første rekke ble forkynt for!
Det er tragisk! Men tenk på alle dem - alle de som var og
kjente seg vel så fattig som du gjør - ja, som ikke fant noe å bygge på
- som i dag synger lovsanger i himmelen til Ham som kjøpte dem til Gud
med sitt blod!
Vi må for all del ikke la det gå oss forbi! Ikke her i kveld,
og heller ikke siden!
For Herren lyver ikke for oss! Han er det sanndrue vitne!
|