Legg merke til det du hører her, det gjentas: Han sa! Han talte!
Det er Herrens ord du hører! Og teksten ender med en velsignet åpenbaring
– Han utlegger det som er talt for sine fortrolige venner.
Jesus formaner oss her: «Gi
akt på det dere hører!» Og det sier Han fordi det er dette det hele
står og faller med. Hvordan du stiller deg til Guds ord og om du hører
rett. For det er i sitt ord Gud kommer til oss og åpenbarer seg. Og det
er i Guds åpenbaring av seg selv gjennom sitt ord, at frelsen ligger –
og ikke i alt dette vi måtte bale med.
Å kjenne deg, den eneste sanne
Gud, er det evige liv, som Jesus sier i Joh 17:3.
Ikke dette å begynne å leve kristelig,
som det gjerne kalles, ikke i å begynne å tjene Gud så langt en mener
å forstå hva det er for noe.
Da er det jo bare å fortsette
å leve som verdslig, som synder, tenker mange da. «Rettferdig er den dom
som rammer slike!» skriver apostelen i Rom 3:8, og så sier han ikke mer
om det. Han vil ikke ta det opp engang!
Dette er noe av det som vil dra
dommen inn over kristenfolket, at det blir skjult denne friheten Kristus
frikjøpte oss til, og hvorfor det var nødvendig å bli satt i denne åndelige
frihet. Og dette blir da byttet ut med tjeneste for organisasjoner og
kirkesamfunn, såkalte Helligåndsopplevelser og annet – for dette vil føre
til forsamlingene vil bli fylt av mennesker som ikke er født av Gud.
Derfor vil du også bare få se
– midt oppe i alt dette svært så åndelige og tjenestevillige – flere og
flere av disse som med største selvfølgelighet kan kombinere et liv i
åpenbar synd med bekjennelsen av Jesu navn. De er fremdeles døde i sine
synder og overtredelser. De er gjerne ikke vakt engang.
I Sal 18:27, står det: «- mot
den rene viser du deg ren, mot den forvendte viser du deg vrang.» Og det
møter vi igjen i teksten her: «Uten lignelser talte Han ikke til dem.
Men når Han var alene med sine egne disipler, utla Han for dem alt sammen.»
(v.34).
Her møter du to grupper – de
forvendte og Herrens disipler. De første får det i lignelser – og lignelser
vil si, for dem, uforståelig tale. Lignelsene er ikke prekenillustrasjoner
Jesus brukte for å gjøre det mer, eller lettere forståelig, men tvert
imot for at de ikke skulle forstå. Som vi hører Han si blant annet i Luk
8:10: «Dere er det gitt å kjenne Guds rikes hemmeligheter. Men til de
andre gis det i lignelser, for at de skal se og ikke skjelne, og høre
og ikke forstå.» For Herren ser til hjertene, og ser at det er noen som
ikke tror – ikke vil tro. Er med andre ord nettopp forvendte. Og
vantroen, denne forferdelige synd, straffes med at Guds ord, gitt oss
til frelse, blir skjult for oss.
De får løgnens ord i stedet for
det sannhetens ord de forkastet. Som vi kan lese i 2 Tess 2:11: «Derfor
sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen.» Han skjuler evangeliet
for dem, ved å tale i lignelser. Og det skal vi få høre fra Jesu egen
munn, så du ikke skal tro det er mine originale tanker: «Han sa til dem:
Til dere blir Guds rikes hemmelighet gitt. Men til dem som er utenfor,
blir alt sagt i lignelser, for at de skal se og se og ikke skjelne, og
høre og høre og ikke forstå, for at de ikke skal omvende seg og få forlatelse.»
(Mark 4:11-12).
Her kan vi jo tenke på Farao,
om hvem det heter at han fem ganger forherdet seg imot Herren, og det
fikk den følge at Herren forherdet Farao. Derfor igjen – «Gi
akt på det dere hører!» - for alt avhenger av ditt forhold til det
ord som Jesus forkynner. For i det ordet kommer Han til deg. Og så sier
Han i den forbindelse: «Salig er den som ikke tar anstøt av meg.»
«Og
Han sa til dem: Gi akt på det dere hører! Med det mål dere selv måler
med, skal dere bli tilmålt, og dere skal få enda mer.» (v.24).
Det er tale om forholdet til
Guds ord – det vi hører.
«For
til den som har, skal det bli gitt.» (v.25). Den som har Guds ord,
den som har Jesus – han skal gis. Og det ikke av noen annen grunn, enn
at han har del i dette og dermed er under den samme velsignelse som Herren
selv. Han har fått barnekår ved evangeliet, og derfor får han.
Jesus sier Matt 6:33: «Søk da
først Guds rike og Hans rettferdighet, så skal dere få alt dette i tillegg!»
Det samme som vi leste i teksten vår: «For til den som har, skal det bli
gitt. Men den som ikke har, skal bli fratatt endog det han har.» (v.25).
Ser du hva som er om å gjøre?
– Å ha Jesus! Hvor er så du midt oppe i dette her, med ditt strev og din
møye? Det står ingenting om det, bare om å motta en gave: «Han sa til
dem: Til dere blir Guds rikes hemmelighet gitt. Men til dem som er utenfor,
blir alt sagt i lignelser.» (Mark 4:11).
Vil du rose deg av at du har
fått en gave? Nei, da roser du deg selvsagt av giveren, ikke sant? For
du har ikke fått fordi du fortjente, men uforskyldt av nåde.
«Men hjertet især, så bedragelig
er,» skriver Per Nordsletten i en av sine sanger,
og det stemmer med Guds ord i Jer 17:9: «Svikefullt er hjertet, mer enn
noe annet, det kan ikke leges. Hvem kjenner det?»
Og så ser vi i teksten her, hvordan
det går dem som følger sitt harde og fordervede hjerte. «For til den som
har, skal det bli gitt. Men den som ikke har, skal bli fratatt endog det
han har.» (v.25). Og i Luk 8:18, kommer det klarere frem hva som ligger
i dette: «Se derfor til hvordan dere hører! For den som har, til ham skal
det bli gitt. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han synes
å ha.»
E.K.
|
Den som ikke har, har jo selvsagt ikke noe, men han kan synes seg
å ha. Og hva dette innebærer i praksis, det legger heller ikke Guds ord
skjul på.
«Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen
død: ildsjøen. Og hvis noen ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ble
han kastet i ildsjøen.» (Åp 20:14-15).
Her står ingenting om dine egenskaper
eller mangel på sådanne – bare om ditt navn er skrevet i livets bok hos
Lammet som er slaktet. Den som har, han skal gis – osv. Gi akt på det
dere hører!
Men nå er det dette ved det,
at den som har, han synes å mangle alt. For han har ikke noe i
seg selv. Han har det i Jesus. Slik sier også Jesus det til menigheten
i Smyrna i Åp 2:9: «Jeg vet om din trengsel og din fattigdom - men du
er rik –»
Her sier Han to ting om denne
menigheten – den er både fattig og rik på samme tid. Hvordan er det med deg? Er du rik? På hva i
tilfelle?
Så taler Han også om menigheten
i Efesus, og nevner en del ting som ville få oss til å betrakte den som
rik, men den var fattig, på randen til å bli forkastet, fordi den hadde
forlatt, falt ifra, sin første kjærlighet.
«I dette
er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss
og sendt sin Sønn til soning for våre synder.» (1 Joh 4:10).
Lever du i denne kjærligheten?
Er det dette du er en kristen på? Lever du i evangeliet, eller har du
som efesusmenigheten i virkeligheten for latt det?
Mange har endatil kommet så langt
i sitt frafall, at de lever i synd og verdslighet og har i virkeligheten
vendt evangeliet, Jesus, ryggen. Men de fortsetter gjerne å rose seg av
det. Og det som kjennetegner slike folk det er at de vil betale for seg
med andre ting. Noen roser seg endatil så veldig av Herren og av evangeliet
– hallelujaropene kan sitte løst hos dem – men sannheten er at de mer
og mindre bevisst skal betale for seg med denne begeistringen. Svikefullt
er hjertet, som vi hørte fra profeten Jeremia. Men Herren lar seg ikke
smigre, Han vil ha sannhet i hjertets innerste.
Vitner din ånd med Guds Ånd,
at du er et Guds barn? Vår ånds vitnesbyrd om dette, er at jeg ikke vil
skjule noe for Herren, så langt jeg vet, men jeg kommer til lyset med
alt. Er det noe i ditt liv du ikke kan komme frem for Herren med?
Nei, du kan ikke betale og gjøre
soning for dine synder på noen måte, men du har fått syndenes forlatelse
i Jesus Kristus. Og salig er den som ikke tar anstøt av meg. Og til den
som ikke har støtt det fra seg, står det: «For til den som har, skal det
bli gitt.» (v.25a).
«Og
Han sa til dem: Kommer vel lyset inn for å bli satt under en skjeppe eller
under sengen? Kommer det ikke for å bli satt i lysestaken? Ingen ting
er skjult som ikke skal bli åpenbart. Heller ikke er noe blitt gjemt,
uten at det skal komme for dagen.» (v.21-22).
Tar du imot lyset, så vil lyset
skinne. Lys og salt, det er ikke noe vi skal streve med
, å være, men det er vi, så sant Herren bor i oss. Derfor
lyder det også til oss: Se til, hvorledes dere hører!
Da jeg kom til liv i Gud ved
evangeliet, trodde jeg at de troende skulle forstå meg, men i stedet opplevde
jeg av de aller fleste, å bli sett på som vranglærer, og en som dømte
alle andre. Men ingen har kunnet ut fra Guds ord si meg, hva som er vrangt.
Og jeg dømmer ingen – det har jeg ikke fåt noen
fullmakt til, men du, om de som kjenner det slik kunne undersøke om det
var Guds ord som dømte dem. Kanskje de da kunne unngå den evige dom, som
kun er avvent ved Jesu soning. Hvem denne dom skal ramme, det kan vi lese
i Guds ord i 2 Tess 1:8: «Han kommer med flammende ild, og tar hevn over
dem som ikke kjenner Gud og over dem som ikke er lydige mot vår Herre
Jesu evangelium.»
I vers 10 i samme kapittel kan
vi lese: «- den dag da Han kommer for å vise seg herlig i sine hellige
og underfull i alle som tror. For dere trodde vårt vitnesbyrd til dere.» - i alle som tror! Med andre ord, de som
har!
Du som gjerne vil være en etterfølger
av Herren, du skal få høre til slutt, hvordan tessalonikerne ble det -
1 Tess 1:6: «Og dere ble våre og Herrens etterfølgere, idet dere tok imot
Ordet under stor trengsel med glede i Den Hellige Ånd.»
Fordi om du begynner å tjene
i en organisasjon, leve som en kristen i ditt ytre liv, det er ikke dermed
sagt, at du er en etterfølger av Herren. At du vil føle deg knyttet til
andre troende og gjerne vil tjene som en følge av samfunnet med Herren,
det er en annen sak. Men etterfølger er de som tar imot og lever av ordet
om korset. De som eter mitt legeme og drikker mitt blod,
som Jesus vitner. De som må ha Ham som selve livet!
Du som måtte streve og bære tungt
– hør!: Dette er mitt legeme som gis for deg! La det være nok!
|