Tro og tro er to ting, sa Luther - og her får vi en ganske så klar
demonstrasjon av sannheten i det.
Først skal vi stanse for hvor Jesus nå befant seg - i
grenselandet mellom Samaria og Galilea! Var det noe sted å oppholde
seg for «en lærer kommet fra Gud,» ville fariseerne og de skriftlærde
sagt. Og det gjorde de nok også. Vi kan også minnes Natanaels uttalelse,
da Filip kalte ham til Jesus - til Jesus fra Nasaret: «Kan
det komme noe godt fra Nasaret?» (Joh 1:46). Slik så «den sanne israelitt»
på det området, og folket som holdt til der.
Når Jesu komme forkynnes, leser vi i Skriften: «Sebulons
land og Naftalis land ved veien mot sjøen, landet på andre siden av
Jordan, hedningenes Galilea, det folk som satt i mørke, har sett et
stort lys, og for dem som satt i dødens land og skygge – for dem er
et lys opprunnet.» (Matt 4:15-16).
«Hedningenes Galilea, det folk som satt i mørke, og i
dødens land og skygge!» Ikke akkurat et sted som sto høyt i kurs kan
vi trygt si. Men dit kom Han altså! Ikke bare vandrende omsider, men
Han ble født av foreldre fra Nasaret, og vokste opp der.
Hva med Samaria da - det sto vel bedre til med det? I
møtet med den samaritanske kvinne ved Jakobs brønn i Sykar, setter
Jesus det på rette plass, hva dette folket angår. Kvinnen sier: «Våre
fedre tilbad på dette fjellet, og dere sier at Jerusalem er stedet
hvor en skal tilbe.» Og Jesus svarer: «Tro meg, kvinne! Den time kommer
da dere verken skal tilbe Faderen på dette fjell eller i Jerusalem.
Dere tilber det dere ikke kjenner. Vi tilber det vi kjenner, for frelsen
kommer fra jødene.» (Joh 4:20-22).
«Dere tilber det dere ikke kjenner.» Jesus sier her med
andre ord: «Dere er vranglærere, hva veien til frelse angår!»
Og så forkynner Han den sanne vei: «- frelsen kommer fra jødene.»
Hva dette «frelsen kommer fra jødene,» egentlig vil si, kommer klart
frem i resten av samtalen med denne kvinnen - forøvrig ikke bare en
samaritansk, men også en horkvinne, etter Guds lov: «Jeg er
denne frelse som kommer fra Jødene! Jeg er jøde!»
Galilea - et blandingsfolk av jøder og hedninger, med
svært lav status i Israel, og Samaria - et folk av vranglærere, det
vil jo si, et folk i opposisjon og opprør mot den sanne Guds vei!
Der - i grenselandet mellom disse to områdene befant Jesus
seg nå! Og der møtte Han også disse urene! Disse spedalske og dermed
utstøtte! Min venn, legg for all del merke til hvor Jesus vandrer!
Det er nemlig også en meget utbredt tendens i dag, til å tenke som
de rettroende jøder - og i særdeleshet fariseerne og de skriftlærde
- at Jesus, dersom Han i sannhet var sendt fra Gud, oppsøkte de sanne
og gode israelitter, og bare dem! Hva i all verden skulle Han blant
disse utstøtte og urene å gjøre - Han som selv var ren?
Det synges så fint sangen «Det aldri var noen som Jesus
på jord»: «Så medynksfull, kjærlig og mild! Det finnes ei noen som
Jesus så stor, Især for de får som fór vill.»
Ja, hvor stor Jesus blir for slike, det ser vi av denne
rensede samaritan her!
Jesus er det eneste menneske fra fallets dag av, og til
denne dag da vi sitter samlet her, som har vært ren i Guds øyne -
det vil si uten synd! Og Skriften forkynner oss også hvorfor
Han ble ikledd dette rene legeme - for det var tale om en ikledelse.
Det var av Gud! Hør!: «For det er umulig at blod av okser og
bukker kan bortta synder. Derfor sier Han når Han trer inn i verden:
Offer og gave ville du ikke ha, men et legeme dannet du for meg. Brennoffer
og syndoffer hadde du ikke lyst til. Da sa jeg: Se, jeg kommer - i
bokrullen er det skrevet om meg - for å gjøre din vilje, Gud. Først
sier Han altså: Offer og gaver og brennoffer og syndoffer ville du
ikke ha, og hadde du ikke lyst til - enda disse blir båret frem etter
loven. Deretter sier Han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han
tar bort det første, for å la det andre stå fast. Ved denne vilje
er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for
alle.» (Hebr 10:4-10).
|
Her - i disse vers - har du alt du trenger å vite til frelse! Det
som blir sagt her, er ganske enkelt: Gud kunne ikke ta imot det syndige
menneske på grunnlag av de offer det brakte til Gud! Det kunne ikke
bortta synder! Heller ikke noe annet kunne gjøre det! Det er en sann
erkjennelse og opplevelse Fredrik Wisløff beskriver i sangen: «Jeg
var fortapt og så ingen vei.» Og: «Da ingen makt kunne frelse meg.»
Ingen vei til frelse! Ingen makt kunne hjelpe! Men så ser han det
Jesus beskriver her, og kan synge det ut: «Da så jeg blodet,
ja blodet!» Og: «Da frelste blodet!»
«Et legeme dannet du for meg,» sier frelseren
her. En akt av Gud! og hvorfor? Jo, for å gjøre det du aldri
kunne gjøre på grunn av din synd, og ditt begjær - gjøre Guds vilje!
Og hør nå endelig evangeliets ord: «Ved denne vilje er vi blitt helliget
ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for alle.»
Ved denne vilje, og ikke ved alt det du holder på med!
Vi nevnte hvor stor Jesus ble for denne rensede samaritan.
Det er noe å merke seg nøye her - han ble ikke bare renset fra sin
spedalskhet, men også fra sin vrange lære og tro! Han var fortsatt
- og livet ut - en samaritan av fødsel og rase, men ikke åndelig!
Denne samaritan ble nå - i Guds øyne - en sann israelitt! Det var
da også Guds vilje med ham, slik det også er Guds vilje med deg!
Jesus sier noe mektig til ham her: «Din tro har frelst deg.» (v.19).
Det er de som sier: Å tro til frelse, er å handle på
Guds ord! Da ble i tilfelle alle ti frelst, for alle ti handlet på
Jesu ord - og det skjedde dem som Han hadde sagt. De opplevde altså
helbredelse ved å handle på Hans ord, men likevel hører vi Ham ettersøke
dem med sår røst!
De vitnet nok mye om Jesus disse ni - hva Han i sin nåde
hadde gjort mot dem, helbredet dem fra denne forferdelige sykdommen,
ført dem tilbake til samfunnet og en helt ny tilværelse - men bare
én av dem ble frelst! Denne takknemlige samaritanen, som også hadde
fått sitt hjerte opplyst ved Guds Ånd så han så hvem Jesus var!
Vi vet ikke hvordan det siden gikk med disse ni - det
sier Skriften ikke noe om, men skal vi holde oss til det vi leser
om dem her, vil du ikke møte dem i himmelen en dag - tross deres tro!
Men én vil du nok møte der - denne samaritanen! Han som fikk en frelsende
tro! En tro som brakte ham tilbake til Jesu føtter! Tilbake til en
tilbedelse av Gud kommet i kjød! (1 Tim 3:16).
Enn du som er her nå? Har Jesus hjulpet deg på noen måte?
Kanskje fridd deg fra sykdom - fysisk eller psykisk? Kanskje fridd
deg fra en kriminell løpebane, narkotika, alkohol eller andre avhengighetsplager?
Så du har kunnet vende tilbake til en normal tilværelse i samfunnet.
Hvilken stor nåde å få oppleve noe slikt! Men jeg må likevel få lov
til å spørre deg - ikke minst på bakgrunn av slike tekster som den
vi har stanset for nå - har Jesus blitt åpenbart for deg som den Han
virkelig er, slik at du ligger ved Hans føtter og priser og tilber
Ham? Han som lot seg kle i kjød for å sone dine synder! Gud som ble
gjort til synd, for at du skulle bli rettferdig for Gud! (2 Kor 5:21).
Kjenner du deg igjen i denne samaritan vi møter her?
Han som hadde en frelsende tro!
Når du hører om en frelsende tro - begynner du da å se
etter troen din? Om den holder mål, er av rette, edle sort osv.? Det
er jo ikke det det er tale om - men hvordan er ditt forhold til Jesus?
Det formes og styres av, at du ser Hans forhold til deg?
Hør dette til slutt:
|