Ja, her møter vi mennesker som får dette vitnesbyrd
av apostelen, at de er nidkjære for Gud. Og når et menneske ikke bare
vil ha, men faktisk har, nidkjærhet for Gud, så må vel det være noe Gud
har behag i, selv om det er visse mangler ved det? Slik vil vi tenke!
– at Han vil se til den oppriktige vilje og ærlige hu – det rette motiv,
som det heter – og så vil Han komme oss i møte på den veien.
Svaret får vi av Paulus her i
vers 1: «Brødre, mitt hjertes ønske og min bønn til Gud for dem er at
de må bli frelst.»
Her var ikke noe Guds velbehag
å spore!
Ikke frelst, men på vei til fortapelsen
med all sin nidkjærhet – og det er ingen utsikter til noe annet heller.
Nettopp denne nidkjærhet vil holde dem fast under Guds dom.
Det vil et menneske aldri naturlig
tenke, at vår nidkjærhet for Gud, det vil si, vår religiøsitet det, skal
være det store hinder for vår frelse. Disse måtte omvendes fra sin nidkjærhet.
Nå er det ikke noe galt ved nidkjærheten i seg selv – ingen var vel mer
nidkjær for Gud, enn Paulus etter omvendelsen. Han var slik sett
ikke noe mindre nidkjær, enn han var som den ihuga fariseeren før omvendelsen.
Men det er spørsmål om hva som er grunn til nidkjærhet. Hva som
gir nidkjærheten næring! Den må nemlig leve av noe den også! Den
må jo virkes og holdes levende av noe. Hva er det som driver deg?
Er det loven? Lovens bud og krav
som har begynt å leve her inne i hjertet. Frykten
for dommen – begjæret etter lønnen! Begjæret etter å bli Guds yndling
fremfor andre mennesker, eller iallfall ikke dårligere stelt enn dem.
Frykten for å være den som blir forkastet - at du ikke skal holde mål.
Når en skjærer gjennom denne
nidkjærheten, og all den virksomhet og såkalte gode gjerninger som følger
på, og inn til kjernen, finner en gjerne en vond samvittighet.
Se, det var drivkraften!
Da har vi med mennesker å gjøre,
hvor dette lovens krav har fått skjære dypt. Her er tross alt en større
erkjennelse av Guds hellighet, men hva har det fått virke? Jo, et veldig
arbeide og en veldig iver en da mener å være for Gud, men sannheten er
jo at en arbeider for seg selv – for lønn!
Slik er det når kjødet vil berge
seg selv. Men den som vil berge sitt liv vil miste det, sier Jesus i Matt
16:25.
Hos andre igjen er det hele mer
overfladisk, som det kalles, ved å være glade, takke mye, være vennlige
mot alle, synge lovsanger osv. Alt i livet gjøres likesom for Jesus. Andre
vil glede Jesus ved å ta det mer alvorlig. Men alle gjør det ut ifra den
erkjennelse at «jeg kan iallfall ikke bare være som jeg er!»
Hvem har sagt deg det? Jo, frykten
for Gud på grunn av synden! Hvem har sagt deg at du er naken, sa Herren
til Adam på fallets dag. Da ville han skjule seg. Synden har den frukt
– angst for Gud! Jeg kan ikke møte Ham slik som jeg er!
Det har loven lært deg! Men nå
vitner Ordet at synden er tatt bort ved Jesu offer! Hva da?
Det fortelles om japanske soldater
som gjemte seg i jungelen der borte i Østen i mange, mange år etter krigens
slutt i den tro, at den ennå pågikk. De visste ikke at det var fred!
Ingen hadde fått fortalt dem det.
Du kjenner på alt dette her inne og tenker
– det må ennå være krig mellom meg og Gud! Jeg skulle - eller burde -
være å annerledes nå, etter mange år som kristen.
«Du ser på deg selv og på alt som er galt, Og dermed du glemmer hva Herren
har talt.»
Ja nidkjære var de, men tenk
det står – uten den rette forstand. Den rette forstand må til,
og hvordan får vi så den? Jo, den som kommer til Golgata og der lar seg
lære – han får den rette forstand. Apostelen Johannes skriver i sitt brev-
1 Joh 5:20a: «Vi vet at Guds Sønn er kommet, og Han har gitt oss forstand
så vi kjenner Den Sanne.»
Det er den rette forstand,
å kjenne Den Sanne! Han som soner våre synder på korset i sin Sønn!
Og når Johannes har skrevet dette,
skriver han videre: «Mine barn, ta dere i vare for avgudene!» (1 Joh 5:21).
Å dyrke Gud, å tjene Gud, på
noen annen måte enn ved troen på Jesus og Ham korsfestet, det er avgudsdyrkelse.
Det vil si, all dyrkelse og all tjeneste som ikke flyter som en direkte
frukt av Guds frelsesåpenbaring.
Her har jeg så ofte kjent på
dommen og en uro i mitt indre, for dette er så umulig å holde fast på
– hjertet vil alle mulige andre veier, og hvile på alle mulige andre grunner.
E. K.
|
Så råder jeg ikke med dette hjertet, men får så se i Ordet at Han
har gitt meg det i Jesus. Da faller også hjertet til ro, vet du. Og også
når hjertet er urolig, er Jesus fremdeles den samme – og det som er gitt
meg i Ham kan ikke forandres.
Han har gitt oss forstand,
skrev apostelen. En gave den får, som omgås evangeliet. For hva sier evangeliet?
– Jo, at gaven alt er given! At Han døde for deg til fastsatt tid, mens
du ennå var ugudelig. Selv om jeg i utgangspunktet er ugudelig, har jeg
retten ved Ham. Ja, nettopp da!
Å omvende seg fra sin ugudelighet,
det er å vende seg fra den vei jeg før har vandret på, og ikke til lovens
gjerningsvei, men til gaven fra Gud – til Jesus, Han som ikke kan avvise
den synder som vender seg til Ham. Han som har sonet deres synd med sitt
eget blod, Han kan ikke på noe grunnlag vise synderen bort. Her har Herren
bundet seg selv! For at du og jeg skulle ha en sikker forankring, står
det.
Ja, har du forstått dette, da
forstår du også, at du alt er salig i Ham.
«Så
blir eg ikkje salig, først når eg fer herfrå, Eg i min Frelsar her alt sæl får
vera,» som hun skriver så fint i sangen Lina Sandell.
Der er den ugudelige skjult,
med alle sine synder.
Det er dette frelsende budskap, striden har
stått om fra Kain og Abels tid like til i dag, og vil vedvare inntil enden.
Og her har djevelen en sverm av medhjelpere og medtjenere i form av religiøse
mennesker, og da i første rekke ledere rundt omkring som er innsatt på
rent menneskelige kriterier, men uten å eie denne troens hemmelighet
i en ren samvittighet.
Dette skriver Paulus om til sin
medarbeider Timoteus – denne forstanden han selv innehadde, fordi han
eide denne troens hemmelighet. Hans samvittighet fant sin renselse i Lammets
blod. «Der i den grav i haven, Der er min synd begraven,»
som det sies så fint og sant i en av våre påskesalmer.
Disse andre kan ikke annet enn
å forkludre evangeliet for folk, og føre vill. For de er uten dette lys!
De kjenner ikke meg, heller ikke min Far, sier Jesus.
«Men rettferdigheten av tro sier: Si ikke i
ditt hjerte: Hvem skal fare opp til himmelen? - det vil si, for å hente
Kristus ned. Eller: Hvem skal fare ned i avgrunnen? - det vil si, for
å hente Kristus opp fra de døde. Men hva sier den? Ordet er deg nær, i
din munn og i ditt hjerte. Det er troens ord, det som vi forkynner.» (v.6-8).
Troens ord! Hva er det?
Kristus kom selv ned, og Han sto selv opp fra de døde! Det er frelse!
Min og din synd, hva vi er av vårt naturlige hjerte, det hører hjemme
i avgrunnen. Og da Jesus, Guds Sønn steg ned fra himmelen, steg Han ikke
bare ned hit til jord, men dypere. Han steg hit ned og tok våre
synder med seg ned i avgrunnen. Det innebærer det store for oss, at av
den grunn kan de ikke bringe oss dit ned.
Da Jesus steg ned fra himmelen,
da visste Han at Han skulle helt ned i avgrunnen, for det var der våre
synder hørte til. Deres rette sted!
Og da Han hadde vært der nede
med våre synder, steg Han opp derfra til vår rettferdiggjørelse, står
det. Ja, Han sier: «Til rettferdighet fordi, jeg går til Faderen, og dere
ser meg ikke lenger.» (Joh 16:19).
Tenk, da Jesus steg opp til Faderen,
var det vår rettferdighet for Gud som steg opp dit – og Faderen tok imot
det, som det lyder fra apostelen i Rom 1:4: «- og som etter hellighets
Ånd er godtgjort å være Guds veldige Sønn ved oppstandelsen fra de døde,
Jesus Kristus, vår Herre.»
Så lever Han alltid til å gå
i forbønn for oss, vitner apostelen i Hebr 7:25. Det vil si, at Han gjør
dette sitt eget verk gjeldende i himmelen, og det er en bønn Gud hører
– det kan du være viss på - Jesu blod!
Takk nå Gud for at du slipper
å komme frem for Ham i ditt eget navn, for å hente fortjeneste etter egen
innsats! Takk Ham for at du slipper å streve med å grunnlegge
din egen rettferdighet, slik som disse arme jødene, apostelen bad
så inderlig for, at de måtte våkne opp. Du har fått
noe fullkomment å erstatte det med – takk Gud!
|