Det Paulus jo forkynner i teksten her,
det er hvem som egentlig er en sann kristen, i og med at han her forkynner
hva sann kristendom
egentlig er for noe.
Det har jo alltid vært mye forvirring på det området, og
forvirringen er ikke minst stor i dag.
Her bruker apostelen uttrykket omskårne om det: «Det er vi som er de omskårne,» sier han. Det vil
altså si - i motsetning til mange som hevder å være det, uten å være det.
Omskåret, det er jo et annet uttrykk for det som kalles «en
sann israelitt.» Og begge disse uttrykk - både omskårne og sanne israelitter
- bruker Paulus om de kristne, både av jøde- og hedningeætt.
Men da taler han ikke om å være omskåret på kjødet, og heller
ikke om å være jøde etter kjødet, men han sier: «For ikke den er jøde
som er det i det ytre. Heller ikke er det omskjærelse, det som gjøres
i det åpenbare, på kjødet. Men den som er jøde i det skjulte, han er jøde.
Og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven.» (Rom
2:28-29a).
Dette er apostelens ord om det! Skal vi holde oss til apostelens
definisjon av hvem som er en sann israelitt - og det må vi
jo som kristne - så er en jøde etter kjødet ikke en
sann israelitt før han er blitt omvendt til Jesus. Og det samme
gjelder den som er av hedningeætt!
Han taler her om noe han kaller «hjertets omskjærelse i Ånden,»
som omskjærelsen på kjødet bare skulle være et ytre tegn på. Men var ikke
hjertets omskjærelse i Ånden skjedd, da var det ingen hjelp i det ytre
tegn.
Slik er det også med oss - det er ingen hjelp i at du ble
døpt engang, dersom du ikke har den levende tro på Jesus i dag. - Det
er ingen hjelp i at du leser i Bibelen, i at du ber, er med i kristen
virksomhet osv., dersom hjertet er uomskåret.
Det er det Paulus peker på i teksten vår her. Han setter
lovens gjerninger - de ytre og de indre gjerninger, som mennesket selv
kan stille opp, opp imot troen på Jesus som frelser - som Guds frelse!
Lovgjerninger er både av ytre og indre slags. Vi kjenner til de ytre som for
eksempel å gjøre godt, gi almisser, være med i virksomheten, kle seg på
en bestemt måte, ete spesiell mat osv., men også indre, slik som å ha
den rette stemning i hjertet, andaktsfølelse, rene tanker, de rette motiver
for sine handlinger osv.
Ta for eksempel den ytre omskjærelse - siden Paulus nå nevner
omskjærelse spesielt her - det er jo noe som mennesket selv kan foreta
seg - men å omskjære hjertet - hvordan vil du gå frem for å gjøre
det? Nei, derfor heter det også «hjertets omskjærelse i Ånden.» Det er altså noe som
Gud gjør i et menneskes hjerte. Ja, det er noe bare Gud som kan
gjøre! «Må Herrens Ånd ta dekket bort, så syndere kan se, At det
som er ved Sønnen gjort, Gjør sjelen hvit som sne.»
Det er altså et dekke i det naturlige menneskes hjerte, som
hindrer lyset i å trenge inn og opplyse. Det er dette dekket Den Hellige
Ånd tar bort - ved ordet om Jesus - der hvor Han får komme til.
Der hvor evangeliet har fått opplyse sjelen, slik at du er
blitt en frigjort sjel ved det, der er hjertets omskjærelse i Ånden skjedd!
Uten dette hjelper det ikke hva du selv kaller deg og regner deg for -
for det står jo i et menneskes makt, men det er ingen som blir en
kristen ved å kalle seg det - det skjer ved et Guds inngrep. På samme
måte ble ingen en sann israelitt ved å kalle seg det - nei, som vi ser
av Skriften, ikke engang ved å være jøde, det vil si, Abrahams barn etter
kjødet. Heller ikke ble noen omskåret i Guds øyne ved å foreta seg den
gjerningen i det ytre. Det hjalp heller ikke noe til, at de i tillegg,
på alle måter gikk inn for å leve og innrette seg etter Guds ord og vilje,
slik som en del av jødene jo gjorde. Det hjelper ikke noe, hva vi så enn
gjør, for det Gud vil ha, det er et omskåret hjerte, og det kan vi ikke
gi Ham, det må vi få!
Et omskåret hjerte, det er et hjerte som har alt i Jesus
- det er et hjerte som ser at det har alt i Jesus - ja, vi kan si det
er et hjerte som har Jesus! - et hjerte i hvilket Jesus har tatt bolig
- og innretter seg etter det: «For det er vi som er de omskårne, vi som
tjener Gud i Hans Ånd og roser oss i Kristus Jesus, og som ikke setter
vår lit til kjød.» (v.3).
Så nevner Paulus videre en hel del som han saktens kunne
rose seg av, dersom det var det, det gjaldt om - helt inntil å hevde at
han i rettferdighet etter loven var ulastelig.
Men hva sier han så om dette?: «Men det som var en vinning
for meg, det har jeg for Kristi skyld aktet
som tap. Ja, jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus
Jesus, min Herre, er så meget mer verd.» (v.7-8a).
Alt!
- Og så videre: «- jeg akter det for skrap.»
Hva er skrap? En bil som ikke fungerer lenger for eksempel?
Nei, den kan du jo plukke brukbare deler av - men det som er igjen etter
at alt brukendes er fjernet, det er skrap, det som ikke er brukendes til noe!
Har du en klokke som har stoppet - ja, så kan den høyst sannsynlig
repareres - men legger du den under hammeren, så er den hinsides reparasjon,
med andre ord, skrap.
Og når det som Paulus nevner opp var å akte for skrap, hva skal da vi
si, om vårt fattige liv!
Idet utrykket sann israelitt brukes, så innebærer jo det,
at det også må ha sin motsetning, nemlig usann eller ikke-sann israelitt. Det vil altså si: En som hevder
å være, uten å være det.
Det er jo også det Paulus understreker når han
skriver: «Vi er de omskårne osv.» Vi - altså i motsetning
til.
|
Det samme gjelder, når vi sier: Sann kristen. Men det skal man visst helst
ikke si i dag, for noen kunne jo bli støtt av det! Paulus og de andre
apostlene var åpenbart ikke redde for det, for de visste at det ikke var to måter å bli frelst på, og at det derfor
heller ikke fantes to slags kristne - men bare én. Og det er dem Paulus åpenbarer i teksten her, idet
han bringer sitt vitnesbyrd.
Når du leser denne teksten, så leser du nettopp om en sann kristen.
Hør hvor frimodig han legger i vei: «For det er vi som er de omskårne.» Og så fortsetter
han med å fremstille deres karakteristika - nemlig de som har kastet alt sitt eget og alt annet menneskelig overbord, i denne sammenheng,
og har alt sitt håp knyttet til Guds gave i Jesus
Kristus, i stedet.
Det er en sann kristen! Og dette er ikke en følge av
noe han har fått til - nei, det er en følge av at sannheten,
det vil si, sannhetens Ånd, har fått opplyst og overbevist
ham!
Du, kjenner du deg igjen i dette? Er du en slik en, som ikke
har hatt annet å komme til Herren med enn et fullstendig konkursbo? -
Det vil si, skrap.
Herre, jeg har prøvd å være et godt menneske, jeg har prøvd
å være en god kristen, men her ser du hva jeg har å komme med: Det har
rast sammen - alt.
Til og med de gangene det lyktes, ytre sett, var likesom
ikke hjertet med i det. Det vil si, at Gud eller det
medmenneske som gjerningen skulle gjøres for, var ikke i sentrum, men
jeg selv, som utførte handlingen. Å, hvor god jeg var nå!
I stedet for å gi
Gud all ære, tok jeg æren selv. Så var det jeg som ble noe, og ikke Jesus! Men selvfølgelig - munnen priste jo Jesus fremdeles. Og så trodde
du - som resultatet av dette alltid må bli - at du var bedre enn andre mennesker
- det sto jo så vel til med de - Iallfall bedre enn den og den du
kunne komme på. Men forhåpentligvis bare for en kort stund - inntil du
så deg selv i det sanne lyset igjen.
«For Hans skyld har
jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus og
bli funnet i Ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven,
men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn
av troen.» (v.8b-9).
Stans nå opp for det - du som troende, du som har tatt
din tilflukt til Jesus - du har fått retferdigheten av Gud! Du er
altså så rettferdig ved Ham, at du kan gå inn i himmelen
på det, her og nå! Ikke å undres på da, at apostelen
fremfor alt ville ha dette!
Her ser du at Paulus taler om en annen rettferdighet enn sin egen. Han taler
altså om en rettferdighet som tilhører en annen. Men denne rettferdighet
er det mulig for et menneske å få. Og Paulus selv begjærer å bli funnet
i denne rettferdighet. Det er en rettferdighet som fås «ved troen
på Kristus,» og som kalles «rettferdigheten av Gud.» Det er altså Guds rettferdighet!
Det er bare Han som er rettferdig, i ordets sanne og egentlige
forstand. Og denne sin rettferdighet har Han altså gitt deg i Jesus.
Det som gjør dette så problematisk for oss mennesker, det
er ikke at Gud har komplisert dette for oss, eller talt dunkelt om det,
men det er dette, at vi gjerne vil ha vår egen også. Men denne Guds rettferdighet
tåler ikke noen annen ved siden av seg. Skal du bli frelst, så er det
nåde alene - ved gave alene!
Gud har jo allerede gitt oss frelsen, da Han sendte Jesus
til jord! - Hvordan kan vi da tenke på å skulle betale for den i ettertid!
«Når du alt er nådig, så kjem mitt strev for seint,» sier Lina Sandell
om det, i sangen med den forkynnende tittel: «Forsoninga er vunnen.»
Den er vunnen! - Og hvem vant den? Den vant
Jesus! Skal du ikke slå deg til ro med det?
I forbindelse med
denne rettferdigheten av troen på Kristus, fortsetter Paulus med å si:
«- så jeg kan få kjenne Ham og kraften av Hans oppstandelse og samfunnet
med Hans lidelser, idet jeg blir gjort lik med Ham i Hans død – om jeg
bare kunne nå frem til oppstandelsen fra de døde!» (v.10-11).
Alt i Guds rike oppnås altså ved dette evangelium - ved å
ha del i, og stå i denne rettferdighet som er av troen: Jesu Kristi rettferdighet.
«Det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under
himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.» (Apg 12:4).
Hør nå dette Paulus'
utsagn om de sanne kristne, til slutt: «- og som ikke setter vår lit til
kjød.» (v.3b).
Gjør dette! Du skal snart oppleve, at heller
ikke dette makter du. Du vil snart være der og hjelpe til, med å bli en
«bedre» kristen og pynte på resultatet, og altså ikke ved å holde deg
til nåden i Kristus alene, men ved å bidra
selv.
Alt må Han gjøre! Det er hva en kristen har
sett, og derfor har han også sitt liv i Jesus Kristus.
|