Lov eller evangelium? Ja, i denne sammenheng har vi lov til å stille dette
spørsmålet!
«Dere som vil være under loven.» (4:21). Vil være!
De har altså et indre ønske om å være under loven. Vi kan si, at
deres hjerte er knyttet til loven. De har sitt håp knyttet
til den. Men det igjen vil jo si, at deres håp i egentlig forstand er
knyttet til deres egen evne til å etterleve og oppfylle lovens krav til
dem. Det er jo også derfor apostelen spør - og en kan vel med rette ane
en oppgitthet og forundring i spørsmålet: «Hører dere ikke loven?» Med
andre ord: Er det ikke gått opp for dere hva loven i virkeligheten er
- og hva krav den gjør på dere? I Rom 7:14, skriver han om dette: «For
vi vet at loven er åndelig, jeg derimot er kjødelig, solgt til trell under
synden.»
Loven er åndelig - av Gud. Det er ikke vi! En oppfyllelse
av den er altså uoppnåelig for et menneske - og dermed er mennesket redningsløst
fortapt underlagt den, og dens vilkår! Du som er her nå - hører du
loven?
I Gal 3:24, kaller han den en tuktemester! Hvem vil
være under en tuktemester, når det er mulig å slippe? Og i samme vers
gir han til kjenne hvilken oppgave den har overfor dem som «ikke
er trellkvinnens barn, men den frie kvinnes» (4:31): «En tuktemester til
Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro.»
Om det jordiske Jerusalem, som altså støtte Herren, og Herrens
Ånd, fra seg, og lot Ham korsfeste utenfor sine bymurer som en uren, skriver
apostelen: «Det er i trelldom med sine barn.» (4:25).
Luther sier i sin store Galaterbrevskommentar: «Jeg ville
ha sagt at Sinai var Hagar, og Jerusalem var Sara, og dermed synes at
jeg hadde sagt noe klokt og rett.» Men det sier altså ikke Paulus, må
han konstatere. Skal du se etter din mor, du som er en kristen - det vil
si: Den som har født deg, da må du løfte blikket høyere opp «der Kristus
sitter ved Guds høyre hånd.» (Kol 3:1).
I Jes 61:3, kalles de troende - Guds plantning - for rettferdighetens
terebinter. Terebinter symboliserer noe sterkt og fast. De er altså født
ved rettferdighet! Rettferdighetens barn! Og vi vet jo hva for
eksempel Luther ble åndelig født ved, det har han vitnet om - det var
da han leste om Guds rettferdighet i Rom 1:16-17. At Guds rettferdighet
til frelse ikke handlet om det krav Gud i sin rettferdighet gjorde gjeldende
overfor oss - altså i loven, men den rettferdighet Han ved evangeliet
gav oss syndere, nemlig sin egen rettferdighet.
Og dette skriver profeten Jeremia noe underlig om, to steder
og anvender det tilsynelatende på to forskjellige: «I Hans dager skal
Juda bli frelst, og Israel bo trygt. Dette er det navn som Han skal kalles
med: Herren, vår rettferdighet.» (Jer 23:6). Dette er altså Jesu
navn, vitner profeten.
Men så skriver han i Jer 33:16: «I de dager skal Juda bli
frelst og Jerusalem bo trygt, og dette er det navn hun (Jerusalem) skal
kalles med: Herren, vår rettferdighet.»
Jerusalem omtales altså som en kvinne, i kraft av å være
Herrens brud. Men det er altså det Jerusalem som «er der oppe,» vitner
Paulus i teksten vår. (4:26). Altså der - i den helligdom - hvor Lammets
blod er utøst på alteret til vår rettferdiggjørelse.
Vi hørte det jo også fra Gal 3:24, at tuktemesteren skulle
drive oss til denne rettferdiggjørelse som er av troen på Kristus Jesus.
Han som nå er vår rettferdighet!
«Men vi, brødre, er løftets barn, likesom Isak.» (4:28). Her er glede!
Her er fryd og gammen! «Det er fryd på de gjenløstes veg,» synger vi i
sangen.
Å, det er ofte tungt å være en kristen, blir det straks innvendt
da, av enkelte. Det er mye plager, og mange prøvelser. Denne verden er
tung å gjennomvandre. Ja, men det skyldes da ikke Jesus! Det skyldes jo
nettopp verden, den synd som bor i oss, og djevelens mange angrep. Men
å se på Jesus det skaper lovsang! Det er jo i seg selv den kraft, som
gjør at vi holdes oppe under denne gjennomvandring, ikke sant? Troen på
Jesus!
Men like på dette frydefulle utsagnet - vi er løftets barn!
følger noe vi må være svært så klar over: «Men han som var født etter
kjødet, forfulgte ham som var født etter Ånden. Og slik er det nå også.»
Dette må altså ikke overraske deg! Hva
er det som forårsaker denne forfølgelse? En forfølgelse som kanskje bare
viser seg i noen slike «stikk,» nå og da. Litt ironi på dine vegne og
lignende, men med grunn i en åndelig misunnelse overfor disse som
har fått alt for intet. De som er født ved nåden. De misunner dem denne
frihet, men i stedet for å erkjenne denne sin trellestand under
loven, «lurer de på vår frihet,» skriver apostelen, «den som vi har i
Kristus Jesus, for å kunne gjøre oss til treller.» (Gal 2:4).
Og
likeens - i stedet for å erkjenne og innrømme denne sin trellestand,
så Herren kunne få frigjort dem, søker de ofte heller
med lys og lykte i Skriften, og kristelige skrifter for å forsvare
og finne begrunnelse for deres standpunkt, og resultatet blir bare at
de graver seg ytterlig dypere ned i denne åndelige tilstand, som
ikke blir dem til velsignelse, men tvert imot til forbannelse. Det er
tragisk!
E.K.
|
- De prøver å trekke oss inn i sin egen åndelige situasjon, ned på deres
nivå. Men lykkes de ikke i dette, men fortsatt hører lovprisningen vår
der oppe på berget, så blir det en mer direkte forfølgelse ut av det.
Er det da verd å gi etter for å få fred - for å tekkes dem!
Slippe å bære korsets vanære - korsets anstøt? Nei, hør hvilken ende det
får for dem: «Men hva sier Skriften? Driv ut trellkvinnen og hennes sønn!
For trellkvinnens sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnes sønn.»
(v.30). De når ikke frem, de ender utenfor - i helvete! For loven kan
ikke føde noen til Guds barn!
«Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og
la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.» (5:1). De var altså under
trelldommens åk - ble frigjort ved evangeliets ord om Jesus Kristi soning
til syndenes forlatelse - og advares nå mot å vende tilbake til sin første
stand under lovens vilkår.
Gjør dere det, skriver han - her symbolisert ved omskjærelsen
- da «vil Kristus ikke være til noe gagn for dere.» (5:2). Altså
hvis du vil legge til noen egen gjerning i dette frelsesverket, da hjelper
det deg overhodet ikke, at Jesus gav seg selv for deg. Da er du tvert
imot pliktig til selv å fremskaffe den nødvendige rettferdighet for Gud,
ved en full og hel oppfyllelse av Guds lov. Det vil si at du må ha et
hjerte som er fullt i samsvar med Guds lov, og likeens evnen til å
etterleve den fullt ut uten avvikelse og fall. «- han skylder å holde
hele loven,» leser vi her. (5:3).
Det samme kan vi lese hos apostelen Jakob: «For den som holder
hele loven, men snubler i ett bud, han er blitt skyldig i dem alle.»
(Jak 2:10). Ett er lik alle! For Gud er hellig, og en fortærende ild mot
all synd. (Hebr 12:29). Derfor er én nok!
Hvordan kan det da ha seg, at noen vil være under
loven? Kan det være fordi de ikke hører loven? Det er vel det som
ligger til grunn for apostelens spørsmål til disse galatere.
Vi er den frie kvinnes barn! Vi er født ved nådens og sannhetens
ord. «- nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.» (Joh 1:17). Vi er født
ved et budskap som er blitt formidlet til oss. Det er dårskap for verden,
de som går fortapt, men det er i virkeligheten et kraftens ord. Evangeliet
er Guds kraft til frelse! Han holder deg videre oppe ved sitt Ord!
Han har frelst deg ved dette sitt Ord, og Han bevarer deg ved dette sitt
Ord - og Ordet er Jesus!
Trellkvinnen Hagar kunne jo aldri føde Abraham noe annet
enn en trellesønn. Han var jo ikke født i kraft av løftet! Slik
kan heller ikke loven skape - enn si: føde - noe annet enn en trellementalitet
- det vil si, et trellesinn! Sinnet sitter fast i loven som ved ubrytelige
lenker. Den kan ikke føde frie! Den kan ikke sette i frihet! Den binder
deg tvert imot i trelldom, og gir deg ikke barnekårets Ånd, men et fryktsomt
forhold til Gud. Frykt for slag og straff, og smiger og såkalte gode gjerninger
for om mulig å blidgjøre Ham.
Dette skulle vi få overlate til hedningene som er i åndelig
mørke - det vil si at de ikke kjenner Gud i sannhet. Men en kan frykte
for at dette åndelige mørke strekker seg langt inn i menigheten også.
Ja, de ti jomfruer Jesus taler om i Matt 25, åpenbarer jo det som en tragisk
virkelighet. Fem var kloke, og fem var dårlige.
Og nå til slutt, når vi er inne på dette med jomfruer: Det skulle være
et tegn for Israel, og siden også for oss, at denne løftessønnen, vår
frelser, skulle fødes av en jomfru. Det vil si, imot naturens orden. Gud
er over naturen. Det viser også Jesus oss, idet Han går på vannet, byr
stormen å tie, leger uhelbredelig sykdom, reiser opp døde osv.
Sara - den frie kvinne, som hun kalles her, er et forbilde
på dette ved sin barnefødsel. Hun føder også Isak imot naturens orden.
Det var ingen naturlig forutsetning hos Sara, verken for unnfangelse eller
fødsel. Og slik skulle det være etter Guds vilje - for hun skulle ved
denne fødsel være et forbilde. Isak var født etter løftet! Det er også
alle som er kommet til levende tro på den Herre Jesus. «- vi, brødre,
er løftets barn, likesom Isak,» skriver apostelen her. (4:28).
Slik var også Jesus selv født etter løfte, og ikke etter
noen orden. Som hebreerbrevets forfatter skriver: «For dersom prestedømmet
blir omskiftet, da skjer det jo nødvendigvis også en omskiftelse av loven.
For Han som dette blir sagt om, tilhørte en annen stamme» - enn «prestestammen»
Levi - «og ingen fra den stammen har hatt noe med altertjenesten å gjøre.
For det er en kjent sak at vår Herre er runnet av Juda, og Moses har aldri
sagt noe til den stammen om prestedømme.» (Hebr 7:12-14). Tar bare dette
med for sammenhengens skyld. Du må gjerne lese alt om dette i Hebr. 7.
Ser du? Helt utenfor enhver orden, og naturlig sammenheng
- kun som følge av løftet! Guds løfte! Du frelses som en følge
av uforskyldt nåde - det vil nettopp si: Uten noen grunn i deg selv! Grunnen
er ene og alene i Gud - i Jesus!
Det er vel noe å takke Ham for?
|