Alle folk, alle nasjoner har sine helligdager. Ikke at de nødvendigvis
er hellige i den forstand at de har med Gud å gjøre, men
de er hellige i det folkets bevissthet, fordi det er en minnelse om noe
bestemt i det folkets historie for eksempel. Som vi feirer 17 mai, fordi
det skjedde noe veldig viktig for vår nasjon, den dato og det år
som feires.
I tillegg har en da dager som har med religion å gjøre.
Alle religioner har sine spesielle dager som feires av religionens tilhengere.
Kristendommen har også sine, men fordi kristendommen ikke er en
religion på linje med de andre, men igrunn noe helt annet, så
knyttes det ikke noe krav til disse dagene fra Guds side. Ja, det er så
grunnleggende og så alvorlig, at dersom Gud stilte noe krav til
overholdelse, til feiring av disse dagene, da hadde Han med det forkastet
sitt eget evangelium. Tror du Han gjør det! Nei! - men da er vi
jo fri i forhold til alt slikt! Og det er nettopp hva som forkynnes oss
i teksten her: «La derfor ingen dømme dere for mat eller
drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager eller
sabbat! Dette er bare en skygge av det som skulle komme!» (v.16-
17a).
Hva vil du med skyggen, når det virkelige er kommet!
I den gamle pakt var de pålagt å overholde visse
høytider, fordi de var vitnesbyrd om hva som skulle komme. Ta alle
ofringene for eksempel - hvem ser du når du ser på dem? Hvilket
offer stiger frem for deg da?
Du ser, de var bare skyggen av det som skulle komme - nemlig
Guds offer! Det endelige offer, som har satt en sluttstrek for alle offer.
Gud har fått det fullkomne offer. Alle offer som siden bringes er
en avvisning av dette Guds endelige offer, og bringer dom ned over den
som driver med det.
Det ligger noe spesielt, forstår du, i dette begrepet
offer! La oss ta dette med høytidsdager - nå kan du feire
dem som et minne om noe godt som hendte. Du feirer i en fri ånd,
kan vi si, og ikke som oppfyllelsen av et krav fra Guds side. Likeens
kan du få gi gaver, men også det i en fri ånd. Fordi
du vil det! Og altså ikke som et offer - det vil si, noe som er
pålagt deg. Da ville jo ikke Jesu offer ha vært tilstrekkelig.
Ser du dette?
Samme med sabbaten som Paulus nevner her - når ble
den oppfylt, kan vi spørre. Da må vi først
spørre om hva sabbaten var et vitnesbyrd om? Jo, hvilen!
Derfor tålte ikke Gud sabbatsbrudd, like lite som Han tåler
at Hans evangelium, Hans fullkomne offer settes til sides ved våre
gjerninger.
Sabbaten vitnet om det vi ser, eller hører i Matt
11:28: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære,
og jeg vil gi dere hvile!» Igjen - bare en skygge av det som skulle
komme! Og nå er Han her!
Det som er farlig for oss med denne type forskrifter og merkedager - for
det representerer virkelig en høyst reell fare for oss - det er
hvor snart vi henger oss fast i slikt noe. For det er noe håndgripelig!
Jeg ville gjerne hatt en tro med håndtak, som en forkynner sa. Og
dette kommer inn i alt det vi holder på med som kristne. I din andakt,
i din bønn, i din møtegang, i din gave til kollekten, i
din overholdelse av hva det nå måtte være, som du i
ditt indre skriver på din himmelske konto, ved siden av Jesu Kristi
dyrebare blod!
Det er nok det som Jesus gjorde, synger vi så gjerne,
og er så med på det, men har gjerne ikke mer enn sunget ferdig
før lovsinnet viser seg i all sin heslighet, idet det skyver til
sides og reduserer Guds offer, for noe av sitt eget.
Du må ikke tenke at dette ser heslig ut i det ytre,
i den ytre handling - å nei, det tar seg tvert imot svært
så gudfryktig og åndelig ut. Så andre må tenke
at du er særs nær Gud i ditt forhold til Ham. Men hva er det
som skjer? Jo, nettopp det som det vitnes om de siste tiders kristenflokk
i 2 Tim 3:5: «De har skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft.»
E.K.
|
Er ikke Guds kraft i evangeliet nok for deg? Må du legge
noe til? Hva skulle det være som mangler i Kristi offer? Nei, ingenting!
Derfor skriver han også lenger ute i det samme brev, apostelen -
i Kol 2:20-21: «Når dere er døde med Kristus fra verdens
barnelærdom, hvordan kan dere da - som om dere fortsatt levde i
verden - la dem legge slike bud på dere: Ta ikke! Smak ikke! Rør
ikke!»
Når dere er døde med Kristus! Døde! Du legger
da ikke bud på den som er død! Den døde er fri! Hvordan
han har levd - hva han har forbrutt - hvor stor gjeld han enn har stått
i, denne verdens myndigheter står maktesløse, de kan ikke
nå ham, og stille ham til ansvar. Han er fri fra alt det nå!
Du er nå fri fra alle bud og krav i Kristus! Du har
ikke lenger noe eget liv, men ditt liv det er i Ham! - så sant du
har tatt din tilflukt til Ham, og dermed blitt ett med Ham! All synd er
jo allerede sonet!
Men på samme måte som du velger å holde
høytid, til minne og i takknemlighet til Ham som har gjort så
store ting for deg, ønsker du ikke å leve et liv i synd,
men til ære for Ham - men nå i en fri ånd!
«Så er det da ingen fordømmelse for dem
som er i Kristus Jesus.» (Rom 8:1). Ingen!
Har du sett hva som er gitt deg i Jesus? Hør nå!
«Dere var døde ved deres overtredelser og uomskårne
kjød.»
Å ja! - du kjenner vel godt til det, synden som henger
så fast ved deg. Det som likesom aldri forbedres, men stadig ligger
der og truer med å ta overhånd. Kanskje er du av dem som må
si: Jeg er så uendelig elendig! Ja, hvordan kan jeg tro at Gud vil
ha med en slik en å gjøre! Hør Ordet her!: «Men
Gud gjorde dere levende sammen med Kristus, idet Han tilgav oss alle våre
overtredelser.» (v.13).
Når gjorde Han deg levende? I det øyeblikk da
du kunne se på deg selv, og finne at alt stemte? Nei, idet Han tilgav
deg alle dine overtredelser! Du er tilgitt! Alt dette er for evig sonet
i Jesus Kristus!
Det var skrevet et skyldbrev mot deg for disse synders skyld, vitner Skriften.
Hva med det? Jo, hør igjen!: «Han utslettet skyldbrevet mot
oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot. Det tok Han bort
da Han naglet det til korset.» (v.14).
Det tok Han bort! Han gjorde det! Når
skjedde det? Da du hadde omvendt deg rett og riktig angret dine synder?
Nei, da Han naglet det til korset! Hvor var du da?
Men djevelen, sier du - han er en veldig makt, og plager
meg støtt, med sine innskytelser. Ja, hva med ham? Sa teksten vår
noe om det? Ja da, bare hør!: «Han avvæpnet maktene
og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, da Han viste seg
som seierherre over dem på korset.»
Han er avvæpnet! Stilt åpenlyst til skue! Jesus
seiret over ham! Det er din seier, du som er død og oppstanden
ved Jesus!
Jeg spurte: Har du sett hva som er gitt deg i Jesus? Nå
ser du det vel? Dette er hvilen som Herren har kalt deg til! Som Han sa
allerede i den gamle tid, til sitt folks ledere især, men også
til dem alle - Jes 28:12: «Dette er ro, unn den utmattede ro, og
dette er hvile.» Tidligere var det oversatt: Unn den mødige
ro! Men så avsluttes det så trist, som så ofte dessverre:
«Men de ville ikke høre.»
Men det vil du, ikke sant?
|