Det
er noe vi skal ta med oss til å begynne med her – til orientering om du
vil. Årsaken til at Paulus skrev dette brevet til galaterne var, at menigheten
i Galatia var kommet i en veldig krise. Det var kommet noe rent læremessig
inn iblant dem, som rett og slett rev dem ut av samfunnet med Jesus.
Akkurat som med vårt legemlige
liv – vi er stadig utsatt for angrep fra alle mulige forskjellige sykdomsbakterier
og basiller – slik er også vårt åndelige liv stadig utsatt for drepende
angrep, og det kommer alltid via læren.
Det Paulus retter angrepet mot
her – noe han også selv engang hadde ligget under – det er noe han kaller
jødedommen. Denne var det som angrep galatermenigheten som
en dødelig sykdom. Men for galaterne selv fortonte det seg ikke som en
dødelig sykdom, men tvert imot som et særlig lys. Nå var de jo mer alvorlige
kristne enn noen gang før!
Jødedommen – det kan vel virke
både fjernt og fremmed for oss i dag – hva har vel vi med det å gjøre?
– men kall det gjerningsreligion så ser vi mer hva det er tale
om. Noe som ble lagt til evangeliet. Det Paulus i brevet her kaller
et annet evangelium. Skjønt det finnes ikke noe slikt som et annet
evangelium. Det er kun ett! Det er det Gud selv har satt sitt innsegl
på.
Tenk om du bare kunne ta til
deg trøsten av det, at det evangelium du har fått ta din tilflukt
til, det har Guds eget innsegl. Men da ser du også hvilken vanæring
av evangeliet det er å legge noe til. Det er det du fremfor alt skal vokte
deg for.
Her ser du også hvor nøye
Paulus er med å understreke at dette er ikke hans evangelium. Heller
ikke han hadde noen tillatelse til å forandre noe på det: «Men
selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium
enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!» (Gal 1:8). Og han begynner
sitt brev slik: «Paulus, apostel, ikke av mennesker eller ved noe menneske,
men ved Jesus Kristus og Gud Fader, som reiste Ham opp fra de døde.» Og
som vi leste i teksten vår: «Jeg kunngjør dere, brødre, at det evangelium
som er blitt forkynt av meg, ikke er menneskeverk. Heller ikke har jeg
mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring.»
(v.11-12). For det var nettopp hva disse loviske fiendene av evangeliet
sa: Ja, det sier Paulus, sa de. Nei, sier Paulus, det evangelium
jeg forkynner har jeg ikke fra meg selv, men Gud Herren. Du må være klar
over at den loviske forkynnelse er en fiende av evangeliet, og
dermed altså en fiende av Gud selv. Det er ikke noe du skal bære
over med, verken når det kommer fra ditt eget hjerte eller andre mennesker.
Du ser også i lignelsen om ugresset
i hveteåkeren – der svarer Herren på spørsmålet om hvor det kommer fra:
«Dette har en fiende gjort.» (Matt 13:28).
Og så står det at dette skjedde
mens folkene sov! Og når Jesus da advarer mot å skulle rykke opp
ugresset, så mener Han ikke dermed at vi ikke skal avsløre det falske
såkornet, så langt Gud gir nåde til det. Det viser jo også Paulus med
all ønskelig tydelighet i galaterbrevet. Og det falske såkornet er rett
og slett det annet evangelium, som han taler om. Det som legger
noe til. Det som her kom inn i form av jødedommen. Det var ingen mulighet
for dialog her – de kunne ikke leve sammen. Gud hadde satt et skille her,
og da var det ikke rom for mennesker å bryte det.
Nå skal vi høre hva gjerningsreligionen
førte til for Paulus i forhold til evangeliet: «Dere har jo hørt hvordan
jeg en gang levde som jøde, hvor hårdt jeg forfulgte Guds menighet og
forsøkte å utrydde den.» (v.13). Utrydde den! Intet mindre! Det
var hans gudsdyrkelse som førte til dette! Kan det bli mer fiendsk? Kan
det gå dårligere sammen? Og hva var årsaken til dette? Var det Paulus
selv egentlig? Hør her: «Jeg gikk lenger i jødedommen enn mange jevnaldrende
i mitt folk, og var enda mer nidkjær for overleveringene fra fedrene.»
(v.14). Det var årsaken!
E.K.
|
Dess
mer man går inn for dette, dess mer anstrengt og håpløst blir forholdet
til evangeliet. Så lenge man bare har med litt av dette
med gjerningsforkynnelse – så lenge man bare smyger inn noe - blir
det ikke så klart åpenbart, men det ligger der og skaper en stadig uro.
Evangeliet er ødelagt, satt til sides, men det synes ikke umiddelbart
så klart, men det er som om du har to slags kristendom i deg, som du ikke
får til å gå greit sammen. Det er som om du prøver å få motpolene på en
magnet til å henge sammen, men de støter fra i stedet. Det er som en kjent
kristen sa: Det er så ren luft på Golgata! Ingen forurensning
der! Det må stå alene!
Når evangeliet kommer til deg
og sier: Du er fri i Kristus! Så roper gjerningsreligionen i deg:
Nei! Nei!
Men vi er jo altfor opplyste
kristne i dag til å tro at vi skal bli frelst ved gjerninger! Vi er da
altfor lutherske til det, ikke sant? Så hva gjør vi? Jo, vi kaller det
helliggjørelse! Og så ligger det under,
at uten denne helliggjørelse, når vi jo egentlig ikke målet. Og dermed
er vi tilbake ved utgangspunktet, at uten dette tillegget, uten dette
«samarbeid» med Gud, slik at Han får gjort dette og hint i deg, kan du
ikke bli frelst.
Og da spør jeg: Hvor er da evangeliet
blitt av? Jo, det viser seg jo da å ikke være tilstrekkelig i seg selv.
Det er da bare blitt en port inn til det nødvendige samarbeid med Gud.
Det er et annet evangelium. Det
var den forførelse galaterne var gjenstand for. Og hvor mange i dag? Dette
kommer så finurlig og på så mange måter, men har alltid det kjennetegn,
at evangeliet i seg selv, det vil si, det som Jesus etter Guds vilje har
gjort for oss, eller Gud etter sin vilje har gjort i Kristus for oss
, ikke er nok! Det er bra, det er godt, det kan roses opp
i skyene, men det er ikke nok!
«Heller
ikke har jeg mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu
Kristi åpenbaring. Dere har jo hørt hvordan jeg en gang levde som jøde,
hvor hårdt jeg forfulgte Guds menighet og forsøkte å utrydde den.» (v.12-13).
- hvordan jeg en gang
levde – men altså ikke nå! Det Paulus beskriver her er jo en omvendelse
– en evangelisk omvendelse. Og hvordan skjedde den? «- ved Jesu
Kristi åpenbaring.» Ved at evangeliet ble ham åpenbart, ble han omvendt
til Gud! Ved det ble han omvendt og frelst. Og du kan ikke bli
mer enn omvendt og frelst! Siden kan du bare vokse i nåde og kjennskap
til Ham som har frelst deg. Men du blir ikke frelst ved det, og heller
ikke mer omvendt. Det er jo klart at det du ble omvendt og frelst ved,
det er det også om å gjøre at du blir bevart i, for i det er jo
frelsen! Når Paulus var frelst ved evangeliet, spurte han ikke
lenger: Hvordan skal jeg bli frelst? Det visste han jo, nå!
Episteltekstene i Det Nye Testamentet er jo fulle av
dette med å bli i det du hørte fra begynnelsen. «Likesom dere altså tok
imot Kristus Jesus som Herre, så vandre i Ham» (Kol 2:6), og lignende.
Og vi skal lese et vers av Paulus
til slutt her, hvor han sammenfatter alt dette i en person - 1 Kor 1:30:
«For det er Hans verk at dere er i Kristus Jesus, Han som for oss er blitt
visdom fra Gud, rettferdighet og helliggjørelse og forløsning.»
Hva mer? Må du ha noe mer, tror du?
|