Korsets anstøt, taler Skriften om - også i den teksten vi har for
oss her. Anstøt! Det er altså noe ved budskapet om korset som
virker anstøt hos det gamle menneske.
Vi finner jo i grunn svaret i det apostelen Paulus skriver
her i vers 11: «Men jeg, brødre - hvis jeg ennå forkynner omskjærelse,
hvorfor blir jeg da ennå forfulgt? Da er jo korsets anstøt gjort til
intet.» For det første sier han at han blir forfulgt på grunn av dette
anstøtet - og at han kunne unngått denne forfølgelsen dersom han hadde
gått med på de religiøses religion. Men hadde han gått med på de religiøses
religion, da ville han jo ikke lenger ha forkynt Kristus til frelse,
og altså - dette han kaller korsets anstøt ville blitt gjort til intet.
Dette anstøtet må altså være med - og er
alltid med, der hvor det sanne Guds budskap til oss mennesker blir
forkynt.
Hva er så anstøtet? Sannheten! Det er en fryktelig ting - langt ut
over det vi til vanlig tenker og ser - at mennesket befinner seg i
en slik åndelig tilstand, at det støter seg på sannheten. Og dette
er en åndelig tilstand det må befris fra, om det skal gå vel. Det
er altså fanget i dette! Kan ikke fri seg selv fra det - og er fiendtlig
innstilt til det som vil befri dem.
Du kan ha med kjekke, vennlige, snille mennesker å gjøre
- så fine mennesker at du skulle ønske du var slik selv - men så forkynner
du Guds ords sannhet om mennesket for dem, og du oppdager plutselig
en fiendtlighet i dem. Og så kommer forsvaret - forsvaret mot sannheten:
Jeg gjør da så godt jeg kan! Jeg er da bare et alminnelig bra menneske
som passer mine egne saker, og gjør ingen fortred! Jeg hjelper da
der jeg kan etter beste evne osv.
Det var nettopp dette Jesus - som er sannheten
(Joh. 14,6) - sto overfor. Og det var dette Hans apostler, og siden
alle Hans sanne vitner har stått overfor. Det var mennesker som ikke
tålte at deres formentlige gode gjerninger ble tatt fra dem - og at
de måtte bli frelst nakne. Kort sagt: Ved det som skjedde på korset
alene! Alene! Derfor heter det i det profetiske ord om Jesus
- og som Jesus selv siterer i Luk. 20,17-18: «Den stein som bygningsmennene
forkastet, er blitt hovedhjørnestein? Hver den som faller på denne
steinen, skal bli knust. Men hver den som steinen faller på, ham skal
den smuldre til støv.»
Her forutsier Jesus dette korsets anstøt som Paulus taler
om, og som han fikk rikelig merke under sin ferd som et Herrens vitne.
Mennesket vil ha egne gjerninger! Det vil ha noe eget å rose seg av!
Det er komplett umulig for et menneske å legge til sides alt sitt
eget. Alt! Det er som for en kamel å gå gjennom et nåløye,
sier Jesus om det. (Mt. 19,24; Mrk. 10,25; Luk. 18,25). Det er umulig!
Men vi må takke Gud for dette, at Han kan gjøre det umulige
mulig. For, som Jesus tilføyer. «Alt er mulig for Gud!» For om vi
ikke makter å gjøre dette, så er det mulig å erkjenne det. Erkjenne
det ved sannhets ord, og derved ta vår tilflukt til frelseren. Vår
eneste redning!
«Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere
ikke igjen legge under trelldommens åk.» (v.1). En sterk oppfordring
fra apostelen til den som har fått del i friheten i Kristus dette.
La deg for all del ikke forlede til å håpe på noe annet enn korsets
budskap! Og for å understreke alvoret i dette tilføyer han straks:
«Se, jeg, Paulus, sier dere: Hvis dere lar dere omskjære, så vil Kristus
ikke være til noe gagn for dere.» (v.2).
Det er altså dette - å legge egne gjerninger til
- som setter evangeliet ut av kraft for deg. Men den kristne forsamling
i dag drukner jo nærmest i må og må ikke, i om og men. Ting du må
gjøre, og ting du ikke må gjøre - ting du må oppleve og ting du må
føle og kjenne osv., nærmest i det uendelige. Er dette kristendom?
E.K.
|
Ja, men Paulus sier jo blant annet her, at vi ikke skal «la friheten
bli et påskudd for kjødet, men tjene hverandre i kjærlighet.» (v.13).
Ja, men det er jo ikke et nytt lovbud! Det er veiledning til
fred i livet, til glede, til å unngå nød, og å stå i fare for å bukke
under, og lide skipbrudd på troen. Det må sees i lys av disse ord:
«- dere er ikke under loven, men under nåden.» (Rom. 6,14). Og: «Jeg
har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men ikke
alt oppbygger.» (1 Kor. 10,23).
Mener han alt, når han her sier alt?
Ja, ellers ville det jo være usannhet, ikke sant? Jeg har lov til
alt! Men la meg nå spørre deg: Vil det gagne deg å leve etter
kjødet? Det er jo dødens vei i følge Rom. 8,13. Vil det tjene deg
til oppbyggelse å å leve etter kjødet? Altså, vil det befordre et
rikere kristenliv? Svaret er jo gitt! men vi lever altså ikke etter
lovbud for å oppnå noe hos Gud, for vi som er kommet til tro har allerede
oppnådd alt ved Jesus Kristus! Men vi ser hen til Jesus, med tanke
på alt som vil ha makt over oss. Vi flyr til Ham, som gav seg selv
for oss. Vi har ikke noe håp knyttet til vårt liv her på jord, i denne
sammenheng.
Hør hva apostelen forkynner i Gal. 4,21: «Si meg, dere
som vil være under loven: Hører dere ikke loven?» Hører du ikke loven?
Hva sier så den? Det vitner apostelen i det tredje vers i teksten
vår: «Igjen vitner jeg for hvert menneske som lar seg omskjære, at
han skylder å holde hele loven.» Dem som altså vil oppfylle det aller
minste for ved det å stå seg bedre for Gud, han er skyldig å holde
hele - hele - loven! Stans opp for det! Kan du finne noen trøst
her? Hvorfor så strengt? For den som vil legge til det aller minste
av sitt eget - enten før eller etter å ha kommet til tro - han forkaster
ved det korset alene! Korset alene til frelse!
«Men hvis dere blir drevet av Ånden, da er dere ikke
under loven,» forkynner han videre om det. (Gal. 5,18).
Ikke under loven! Men da skal jeg jo overhodet ikke frelses
ved noen min gjerning, men ved tro på Jesu gjerning i mitt sted! Ja,
nettopp! Og det er korsets anstøt!
En stor og ufattelig glede for syndere og forkomne, men
altså et gruelig anstøt for den egenrettferdige sjel! Du får ikke
med deg noe av ditt eget inn dit - nei, «kjøtt og blod kan ikke arve
Guds rike. Heller ikke skal forgjengelighet arve uforgjengelighet.»
(1 Kor. 15,50).
Du ser, de beste mennesker etter våre begreper, de går
i grav de også, på lik linje med røveren og massemorderen! Det er
et vitnesbyrd til oss - det er forgjengelig uansett! Det kan ikke
bestå for den hellige! Men det gjør altså Jesu verk! Jesus vår stedfortreder!
Er du fremdeles fiendtlig overfor sannheten? Ja, også
de som er av sannheten kan kjenne på det, men de erkjenner og gir
Gud rett! De andre ikke!
Det er - og takk Gud for det! - ikke noe ved meg som skal frelse meg.
Nei, men det som er ved Jesus! Min frelse er i Jesus, den levende
Guds Sønn!
Hør til slutt hva han sier, apostelen, om de som forfører: «Måtte
de bare skjære seg fordervet, de som oppvigler dere!» (v.12).
Sterke saker, ikke sant? Han lefler ikke med vranglæren
han, som vi driver på i dag. Det er vel ikke så farlig med det og
det - han sier jo mye fint om Jesus da! Nei, han visste - som han
også poengterer så sterkt her - at «en liten surdeig syrer hele deigen.»
(v.9). Med andre ord - et lite feilskjær her så er alt tapt! Det er
og blir Jesus alene til frelse og salighet!
|