For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
«Men Han ...» Slik begynner teksten vår. Men Han - altså i motsetning
til de andre - ja, i motsetning til alle andre! I menneskeheten -
du kan ta de såkalte åndelige ledere i alle religioner og alle sekter,
også i kristenheten - det finnes ikke ett menneske som har
tillatelse til å gi denne nåde til et annet menneske - det vil si
inngang til himlenes rike - i kraft av noen autoritet grunnet i seg
selv. Nei, Jesus er alene om dette! Det finnes ingen annen!
Hva slags prestedømme har da Jesus? «- et prestedømme som ikke kan
forandres!« Altså, dette som du har tatt din tilflukt til - Jesu prestedømme
- det kan ikke forandres! Merk deg nå, dette sterke uttrykket: Kan
ikke! Ingen - ikke engang Gud selv kan forandre det, for det som har
skjedd, har jo skjedd! Det kan ikke gjøres om. Og så kommer også begrunnelsen
for dette så klart frem for oss her: «- fordi Han blir ved til evig
tid.» Prestedømme - det kan høres noe fremmed ut for noen, kan hende, men det er nettopp det vi tar vår tilflukt til - Jesu prestedømme. Han er yppersteprest. Det vil si den som var utvalgt til å gå helt inn i helligdommen, med det offer Gud i sin hellighet og vrede over synden krevde. Da skjønner vi vel bedre, hvilket salig prestedømme dette er for oss! Og dette blir til evig tid! Det som tok din synd bort for Guds åsyn i går, det gjør det også i dag, og vil forbli å gjøre det til evig tid, fordi Han som har gjort denne evige soning også blir til evig tid. Er du da fri?
Vi skal legge merke til hvor ofte Guds ord begrunner saker og ting.
Det sier så og så, fordi ...! For eksempel sier Jesus til sine engstelige
disipler: Frykt ikke! Og så kommer begrunnelsen - altså grunnen til
at de ikke skal frykte: Det er meg!
Det er altså dette evige liv - det Jesus vant seg som menneske ved
sin fullkomne lovoppfyllelse og død for menneskets synder - som er
min og din redning! Det er ved dette, og ikke noe annet, vi skal leve!
(1 Joh 4:9). Det er ved dette, og ikke noe annet vi skal bestå for
Gud! (Apg 15:11). E.K. |
Om dette sier Guds ord like ut i Hebr 7:19: «Loven førte jo ikke noe til fullkommenhet.» Det forteller oss to ting klart - at fullkommenhet var kravet, og at loven, og tjenesten under loven ikke førte dit. Derfor måtte offeret under denne pakt også bringes stadig på ny. Det var altså en trelletjeneste dette. Skriften selv kaller det et åk! Og en forbannelse! Og her lever også i dag en stor del av dem som bekjenner kristennavnet sitt såkalte kristenliv - som jo ikke er noe kristenliv - under et annet evangelium, skjønt det ikke finnes noe annet, som apostelen vitner. (Gal 1:6-7).
Men når apostelen i Hebreerbrevet har forkynt dem like ut, loven ikke
førte noe - eller noen - til fullkommenhet, så fortsetter han straks
med å forkynne: «Men et bedre håp blir ført inn, og ved det kan vi
nærme oss Gud.» Ved det! Et bedre håp! Ja, et så til de grader bedre
håp, at Paulus i Rom 8:24, kan skrive: «For i håpet er vi frelst.»
Hva leste du? I håpet kan vi bli frelst? Nei, er frelst! For
det er et håp Gud selv har ført inn - kommet til oss med, gitt oss
- ved hvilket vi kan nærme oss Ham! Altså noe som er fullkomment og
derfor fører oss helt inn i Faderens favn. Det som frelser oss, det
er av Gud, og ikke av oss!
Hør dette du som ser at du er i et stort behov av en frelser innfor
den levende Gud: «For loven innsetter skrøpelige mennesker som yppersteprester.
Men edens ord, som kom etter loven, innsetter Sønnen, Han som er blitt
fullendt for all evighet.»
La oss bare til slutt høre hva teksten sier om Ham, og den tjeneste
Han utøver: «Vi har en slik yppersteprest som satte seg ved høyre
side av Majestetens trone i himlene, en som gjør prestetjeneste ved
helligdommen, det sanne tabernakel, som Herren har reist, og ikke
et menneske.» |