Det er helliggjørelsen vi leser om her – den sanne bibelske helliggjørelse
– og hvordan den går til. For den går til! Det er altså ikke
noe du bevirker, men noe som bevirkes, forutsatt at du befinner deg
i det rette element.
Djevelen finner alltid – og jeg gjentar: alltid!
- en åpen dør hos mennesket, dersom da ikke det mennesket er lært
av Gud. Det er den dør han selv åpnet ved sitt fatale bedrag på fallets
dag. Bedraget – som mennesket trodde på – at de selv kunne bli som
Gud! Ved hjelp av denne frukten. Merk deg det – ikke ut fra noe i
dem selv, men ved hjelp av noe ytre, noe Gud hadde plantet. Kunne
de bare tilegne seg det – ja, se da kunne de selv bli noe! Og la oss
bare la det klinge for oss – selv bli noe! Det er vesentlig!
Det er avgjørende for en rett forståelse av det vi har for
oss!
Det er forskjell på Guds formaninger i Skriften, og når
djevelen, forføreren, tar disse formaninger i sin hånd og anvender
dem på mennesket. For Gud vet at mennesket ikke kan, mens djevelen
på sin side opprettholder bedraget og løgnen, og innbiller dermed
mennesket at det kan, og at mennesket selvsagt får Guds hjelp, Hans
kraft og Hans styrke på denne veien, mot fullkommenhet.
Apostelen Paulus skriver om dette bedraget av den falske
ånd i 2 Kor 11:13-15: «For disse er falske apostler, svikefulle arbeidere,
som skaper seg om til Kristi apostler.» Det er altså disse forføreren
bruker til å bringe sitt bedrag til mennesket. «Og det er ikke noe
å undre seg over, for Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel!
Da er det ikke noe stort om også hans tjenere omskaper seg til rettferdighets
tjenere.»
Til rettferdighets tjenere! Tenk deg at Satan
fremstiller seg på denne måten, når det kan tjene ham! Det tenkte
du kanskje ikke?
Han kommer med denne formaningen til ditt hjertes dør,
og sier: Dette må du gjøre! Og: Dette må du ikke gjøre! Ja, men er
ikke det rett da? Men vent nå, og hør! Vi leste først her om vår åndelige
gudstjeneste: «Jeg formaner dere altså, brødre, ved Guds miskunn,
at dere fremstiller deres legemer som et levende og hellig offer til
Guds behag.» Her vil Satan, i fullt samsvar med vårt gamle menneskes
sans, si: Du må bli noe spesielt om du skal stå brukende for Gud.
Levende og hellig! - det må da bety noe! Og du – se så ussel og skitten
du er, både i tanke, ord og gjerning! Og så begynner et strev for
å komme i en slik stilling at en kan fremstille seg for Gud med frimodighet.
Tenker da ikke på de som er stokk åndelig blinde, men de som har et
snev av lys over egen person.
Men hva sier evangeliet, som kaster lys over dette djevelens
bedrag og driver ham på flukt? Jo hør! - Hebr 10:19-20: «Brødre, vi
har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen. Til
den har Han innviet for oss en ny og levende vei gjennom forhenget,
det er Hans kjød.»
Ser du, min venn? - det er Han som har gjort det! Det
er i Ham du har all den verdighet for Gud du bare måtte ønske deg!
Så kommer vi til neste trinn: «Og skikk dere ikke lik
denne verden!» Her er det mye underlig ute og går! Men hva er det
nå dette da – å skikke seg lik denne verden? Hvordan er nå denne verden!
Hva vil det egentlig si? Vil det si å ikke stjele, ikke svire, ikke
drive hor, ikke søke de dårlige ting i denne verden? Ja, selvsagt,
men det sier da Guds ord så mange steder. Det burde da ikke være noen
hemmelighet for noen av oss, men klart som dagen.
Men nå skal jeg stille deg et spørsmål, som kan hende
blir noe kinkig å forholde seg til: Er det bare slik verden er? Er
det ikke også mye empati i verden? Ofte mer enn i noen menighet. Er
det ikke mange mennesker som lever et oppofrende liv for andre mennesker,
som kan gjøre en kristen aldeles til skamme? Er det ikke også mye
arbeidsomhet, heltemot og lignende i verden? Skal den kristne menighet
måle seg med verden i disse ting, så er det slett ikke så sikkert
at vi kommer godt ut.
Hva er det da, å ikke skikke seg lik med denne verden?
Det er å ha fått del i en hemmelighet, en kunnskap, en erkjennelse
som denne verden ikke er i besittelse av. Fremfor alt dette som vi
allerede har vært inne på, at du som et syndig menneske har fått full
adgang til Faderens favn, det vil si, den himmelske helligdom, ved
det Kristi blod som er utøst på denne jord. Denne sannhets erkjennelse
har helliggjørelse som frukt! Lever du her, da forvandles du idet
ditt sinn fornyes! Og dette fornyede sinn er i stand til å «dømme
om hva som er Guds vilje: det gode, det som Han har behag i, det fullkomne.»
E.K.
|
Prøver du å gå en annen vei til fornyelse, det vil si,
helliggjørelse, da er du falt i forførerens snare, og vil følgelig
nettopp forføres.
Den tyske teolog og pietist Johan Arndt, sier det så
greit: Helliggjørelse er fornyelsen! Og hva er det som fornyer ditt
sinn, min venn, om ikke evangeliets lys! Nådens åpenbaring! Jesu Kristi
fullbrakte frelsesverk!
I den Bibel vi gjerne bruker – iallfall jeg bruker –
Norsk Bibel 88, står det slik: «Og skikk dere ikke lik denne verden!»
I oversettelsen som går under betegnelsen – Bibelen Guds ord – står
det på denne måten: «Og bli ikke dannet lik denne verden!» Det går
mer på å ikke la seg danne. Det er altså noe der som vil danne
deg, men du formanes da til å ikke la det skje – og det igjen kan
bare skje ved at du lar deg dannes av noe annet, nemlig av Gud, Han
som fornyer ditt sinn ved evangeliet.
Og hva er det dette første vil danne deg til? Jo, lik
denne verden, leser vi. Og ordet for verden som er brukt i grunnteksten,
er aion, som vil si: tid. Altså, bli ikke dannet lik denne
tid! Det er altså en kraftig advarsel mot tidsånden! Det oversettes
også: - menneskenes syndige tankegang. Altså dette gudfremmede!
Som kan fremstå som godt, men bygger på det Gud har forkastet – nemlig
kjød! Menneskets iboende tro på seg selv, skilt fra sitt opphav.
Altså den dør Satan åpnet på fallets dag, og som han dessverre stadig
finner åpen også i den kristne forsamling, fordi vi ikke helt og fullt
har innsett at Gud har forkastet alt vårt, og gitt oss Jesus alene
å håpe på i stedet.
Tenk deg Paulus, den tidligere fariseeren og skriftlærde
Saulus fra Tarsus, sprenglærd, sett opp til og en av de fremste i
iver for det han anså som Guds rikes sak – hør virkelig hva han sier
nå, etter sitt møte med den oppstandne frelser og Herre: «Men det
skal være langt fra meg å rose meg, uten av vår Herre Jesu Kristi
kors!» (Gal 6:14). Altså, der Han døde for meg! - der Han tok alt
mitt på seg! Det er alt jeg har å rose meg av!
Han skriver et annet sted – i Fil 3:4: «Skjønt jeg har
saktens det jeg kunne sette min lit til også i kjød! Om noen annen
mener å kunne sette sin lit til kjød, da kan jeg det enda mer.» Og
så nevner han en hel del fortrinn i så måte. Men hør hva han sier
om dette – disse ting – i denne sammenheng, virkelig hør det!:
«Men det som var en vinning for meg, det har jeg for Kristi skyld
aktet som tap.» (Fil 3:7). Som tap! Skarn, som det var
oversatt før – det vil si, avfall! Imot hva? Jo hør det!: «Ja, jeg
akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min
Herre, er så meget mer verd. For Hans skyld har jeg tapt alt, jeg
akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i
Ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med
den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn
av troen.» (Fil 3:8-9).
På grunn av troen! Å, la nå det få synke inn! Det er
hva apostelen peker på i vår tekst: «- bli forvandlet ved at deres
sinn fornyes!»
Når en ser på det som praktiseres, og hører det som forkynnes,
så skulle en ikke tro det sto bli forvandlet – altså, ved noe
som kommer til deg – men, forvandle deg! Men det står takk
Gud! ikke det.
Et ord til slutt – og forhåpentlig til hvile: «Og jeg
er fullt viss på dette at Han som begynte en god gjerning i dere,
vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag.» (Fil 1:6). Det apostelen
var fullt viss på, det skal også du få lov til å knytte ditt håp til,
du som har tatt din tilflukt til Jesus og Hans gjerning i din elendighet!
|