Hør for noen løfter og forsikringer! Og teksten begynner nettopp med
en slik oppfordring som du møter igjen og igjen i Skriften: Se!
Ordet kaller altså på din oppmerksomhet fordi Han vil du skal bli
riktig klar over noe bestemt. Og det første du skal bli klar over
er at, Faderen har vist deg kjærlighet. Og det er noe du kan se, på
hvilket du nærmest skal kunne måle hvor stor denne kjærlighet er:
Nemlig at du er blitt et Guds barn! «Se, hvor stor kjærlighet Faderen
har vist oss, at vi skal kalles Guds barn!» (v.1).
Det er vel ikke blitt en selvfølge for deg dette
å være en kristen? Du vet, det er en innstilling noen har, at det
er da noe alt bra folk er! Selvfølgelig er man en kristen - og det
burde alle andre være også! Nei, det er ingen som selvfølgelig er
en kristen! Da har nemlig det skjedd, at en tvers igjennom synder
på vei til fortapelsen, til dommen, er blitt en tvers igjennom hellig,
på vei til himmelen, til saligheten!
Og at Gud kan ha med syndere å gjøre - ja, ha dem som
barn i sitt hus, det er alt annet enn selvfølgelig. Men så stor er
altså Guds kjærlighet, at Han har gjort dette under, til tross for
at det kostet Ham lidelse og død! Ja, det kostet Hans blod!
Advent - det betyr å vente det. Ventetid! Vi venter på
noe som er på vei! Nå skal vi snart feire Ham som ble lagt i en stall
i Betlehem, men det er ikke dette vi venter på! Nei, da feirer vi
noe som allerede er skjedd. Hva venter vi da på? Det er nesten så
en ikke tør å tro det - men Ordet taler nå klart om det, som her i
teksten: «Vi vet at når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like, for
vi skal se Ham som han er.» (v.2b).
Er du deg bevisst at det er dette du venter på? Er du
deg bevisst at det er dette som snart skal skje med deg? Enten ved
naturlig død, eller Jesu gjenkomst. At du skal bli Jesus lik! At du
skal bli som Han er nå - i ett nu! Og det ikke fordi du har gjort
en så stor innsats på jord, at du nå fortjener dette - nei, ikke noe
menneske kunne gjøre seg fortjent til dette, for det krever den absolutte
syndfrihet. Den samme hellighet som var i Jesu legeme! Nei, du får
det rett og slett ved å se Ham som Han er!
Det er en prosess som begynner allerede her. Vi tenker
oss helliggjørelsen som en følge av vårt åndelige strev, men hør hvordan
apostelen beskriver det i 2 Kor 3:18: «Men vi som med utildekket ansikt
ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til
det samme bilde, fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd.»
Med andre ord - dess klarere du får se Jesus, dess mer
forvandles du til Hans likhet! Derfor oppfordres vi også av apostelen
Peter, til å «vokse i nåde og kjennskap til vår Herre og frelser Jesus
Kristus!» (2 Pet. 3,18). Inntil vi en dag når denne finalen, å forvandles
helt og fullt i ett nu, ved synet av Ham!
I Fil 3:21, leser vi: «Han skal forvandle vårt fornedringslegeme
og gjøre det likt med sitt herlighetslegeme ved den kraft Han har
til også å legge alle ting under seg.» Likt med sitt herlighetslegeme!
Å, salige stund uten like! Dette er din fremtid! Dette er din fremtid
dersom du blir værende i Ham inntil enden! Dette er ikke noen oppfordring
til å sløve, men tvert imot, det burde være en oppvekker fra sløvhets
dvale. Gå nå ikke glipp av dette! Gå ikke glipp av dette for en kortvarig
nytelse av synden! Som det heter om Moses: «Han valgte heller å lide
ondt sammen med Guds folk enn å ha en kortvarig nytelse av synden.»
(Hebr 11:25).
For det er ingen tvil om at synden smaker godt - den
tilfører vårt gamle syndige menneske noe som oppleves godt. Men som
altså ikke kan tilfredsstille sjelens innerste behov! Den bedrar kun
altså. Den gir seg ut for å kunne tilføre deg noe, den i virkeligheten
ikke har makt til å tilføre deg. Men dersom den ikke smakte det gamle
menneske i oss, da var den jo ikke farlig! Vi fremstiller jo gjerne
synden som noe forferdelig noe, som vi hater . men sannheten er tvert
imot at den er noe vi elsker og begjærer! Ta bare dette å fremheve
seg selv, få ære, bli rost og sett opp til. Smaker det deg ikke? La
meg endelig få sagt noe, ved hvilket jeg kan høste de andres anerkjennelse
og applaus!
E.K.
|
Hva
med dette Skriften kaller de urene lyster! Hva med nysgjerrighet?
Hangen til makelighet? Nytelsessyke av alle slag. Det kjennes da godt
å kunne tilfredsstille disse begjær. Disse mangehånde begjær. Det
vil jo være løgn å hevde noe annet. Men enden på det er altså døden!
«For syndens lønn er døden,» leser vi i Rom 6:23. Men det sies gudskjelov
noe mer! Det er mulig å bli satt fullkomment fri fra dette begjæret
med dets følger - nemlig døden. Det heter videre: «- men Guds nådegave
er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.»
Hør du,
dette evige liv i Kristus Jesus, vår Herre, er altså ikke noe vi arbeider
og kjemper oss frem til, men en Guds nåde gave! Guds nådegave!
Med andre ord, noe du får av nåde!
Å, er lysten til og begjæret etter synd borte da? Er
vi fri det, så vi aldri mer faller? Nei, for all del! Dette er jo
også blitt forkynt iblant oss, men slik er det jo ikke. Nei, men du
har fått noe som overvinner alt dette, noe som oppveier dette mangefold,
som det heter i en sang: «Mi synd er mot Jesus som gneisten mot hav,
Den sloknar og søkk i det djupaste kav.»
Du er kjøpt fri fra alt dette ved Jesu Kristi
dyre blod! Synden kan ikke lenger fordømme deg! Som det heter i det
vel kjente verset fra Rom 8:1: «Så er det da ingen fordømmelse for
dem som er i Kristus Jesus.»
Begynner du da å se det vår tekst oppfordrer deg til
- hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss? Tenk Han har att dette
syndehavet - dette nærmest bunnløse syndehavet - menneskets synd nå
engang er, og lagt det på sin Sønn, så Han gjennom dom og smerte,
en fullkommen soning, kunne bære det bort fra Hans åsyn én gang for
alle! (Hebr 7:27).
Og nå venter
vi altså på at noe skal oppfylles på oss, for «det er ennå ikke åpenbart
hva vi skal bli,» leser vi her. «Vi vet» - vi vet! merk deg det! -
«at når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like.» Vi vet vi
skal bli Ham like, når Han åpenbares. Vi vet det, så det skal
det ikke spekuleres omkring - det har Guds eget ord slått fast for
oss. Men det er ennå ikke åpenbart hva det fullt ut vil si! Hva det
vil si å være hellig og syndfri helt og fullt for eksempel. Men ja
men er det spennende å ha en slik fremtid - en slik utsikt - å bli
lik Guds Sønn i vesen, å eie et legeme som ikke er underlagt tidens
tvang, med all den svakhet og skrøpelighet som følger av det!
Jeg vil spørre deg i kveld: Er det ikke verd å holde
ut for? Det kan bli temmelig trangt for oss i denne verden, nå og
da, og kanskje i lange tider - men likevel: Er ikke dette verd å holde
ut for?
Nettopp slik taler jo også Herren til den siste tids
troende på jord: Den som holder ut inntil enden! Det tyder på at det
ikke blir så lett alltid. Derfor oppfordres du så ofte til å løfte
blikket høyere opp, til å se hva som venter deg der - hva som allerede
er en realitet der: «Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss,
at vi skal kalles Guds barn, og det er vi.» Det er vi! Allerede
nå!
Du undrer deg kanskje over at verden ikke forstår din
glede? Hvorfor du finner ditt liv og alt i dette som har med Jesus
å gjøre, men ser heller undrende på deg, som er så - i deres øyne,
ensidig - opptatt med dette. Du får svaret i teksten her: «Derfor
kjenner verden ikke oss, fordi den ikke kjenner Ham.»
Det er jo klart at den ikke kjenner oss - etter vårt
nye menneske, livet i Gud - når den ikke kjenner Ham som er vårt nye
liv og vår glede og fred!
Men det skal den ikke ha noen ære av - innbydelsen er
gått ut til dem alle!
Vi derimot skal få feire advent med en dobbel glede og
dobbel forventning - vi gleder oss over sannheten i dette at Han kom,
og vi gleder oss over sannheten om at Han kommer!
|