For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom. 5:6
Sist jeg leste denne teksten ble jeg nærmest stum av forundring. Overveldet
heter det vel. Overveldet av Guds nåde. Vi bruker dette begrepet Guds
nåde fort vekk, men så får du plutselig ved Den Hellige Ånd, et glimt
inn i hva du virkelig står overfor. Da ser du at du ikke har forstått
det og fattet det som du burde. Du har bare så vid skrapt i overflaten.
Han legger ikke fingrene imellom apostelen her, når han taler disse galaterne
til rette – han taler skarpt. Det var dette apostelen fremfor noe
hatet – dette forsøk av det gamle menneske på å grunne sin egen rettferdighet.
Nettopp dette vanvittige opprør imot sannheten, som han selv var fridd
ut av ved nåden i Jesus Kristus. E.K. |
Det var jo nettopp denne uforstand Paulus sto overfor her. De som til og
med var blitt boliger for Guds Hellige Ånd, uforskyldt av nåde, mens de
ennå var hedninger – de ville nå gjøre seg fortjent til det! Uforstandig – hvem vil vel være det? Det er noe som heter status. Det er noe som gir status, og det elsker vi mennesker. Jeg er lege! Jeg er sivilingeniør! Jeg er forsker! - ja, til og med å bli betegnet som voldsmann og kriminell kan gi enkelte status – men hvem vil vel være et esel? Det er et sterkt ord Paulus bruker her. Det skjønner den som har øre å høre med. Idiot! Ja, det er faktisk idioti, det som vi så ofte driver med. Vi prøver å oppnå noe ved egne gjerninger egen kvalitet, som allerede er gitt oss som gave. Hva vil du kalle det? Må vi ikke skamme oss? Over all den synd og elendig du så ofte kan se i ditt eget hjerte? Jo da, men først og fremst at vi tror så lite på Han som har kalt oss i nåde, ikke sant? Dette blir en dom over meg som driver meg til Kristus – det eneste sted i tilværelsen hvor dette allerede har fått sin dom, og hvor jeg derfor blir tatt imot med nåde og forlatelse. En nåde som jeg alltid står i, for Hans' skyld, men som jeg ikke alltid ser klart. Du vet, dette Galaterbrevet har vi i Skriften som en veiledning og en advarsel til oss, at vi ikke må ende som dem. Vær ikke uforstandig du som dem, men tro på den Herre Jesus! Han er den som har gjort opp din sak for Gud, én gang for alle, da Han gjorde soning for dine synder der nede på Golgata. Denne soning av synd skal ikke gjøres en gang til av deg. Den skal du få tro på! Din synd den er sonet og gjelden betalt! Paulus hadde selv en torn i kjødet. Noe som anfektet ham kraftig. Han opplevde sikkert at dette hindret ham i løpet som kristen. Men det var ikke tornen som hindret ham – den hadde han tvert imot fått av Gud nettopp i den hensikt at han ikke skulle hindres i løpet – det som hindret ham var at Han ikke så klart, det Gud gir ham som svar på hans bønn om å bli denne tornen kvitt, nemlig: «Min nåde er nok for deg!» (2 Kor 12:9). Tenk at selv apostelen måtte minnes om det! Men hør du! Har du virkelig hørt det som sies?: Min nåde er nok! NOK! Nok for deg! Det som truet med å hindre Paulus i løpet, det var det denne tornen var gitt som motgift mot – nemlig at han skulle opphøye seg! Også dette hadde apostelen i sitt kjød. Vet ikke om du ser mye av denne frykten blant kristenheten i dag? Leser du i Åpenbaringsboken om den store hvite flokk som står for tronen, så ser du ingen selvopphøyelse der, men alene en lovprisning av Ham som sitter på tronen og Lammet! Ja, nettopp Lammet som kjøpte dem til Gud med sitt blod! Det er hva de priser! «Når blodet da virket så kraftig hos Gud at Han lot seg evig forsone, og derfor alene vil ta deg til brud og gi deg den himmelske krone, så la du deg dermed òg nøye,» skriver Rosenius i sangen. La oss stanse kort for noe av det han skriver i denne sangen: Blodet! - hva forårsaket det? Og nå hører du altså Guds sanne vitnesbyrd til deg! Han lot seg evig - evig – forsone! Og derfor alene – alene – vil ta deg til brud! Hører du det? Og gi deg den himmelske krone! Alene for blodets skyld! Ikke for din! Så kommer denne formaningen som jeg gjerne vil ta imot med glede: «- så la du deg dermed òg nøye.» |