Å, om dette
kunne sive inn og feste seg én gang for alle - at vi blir frelst ved miskunn.
Leste vi det ikke nettopp her, at både jøde og hedning blir
frelst ved miskunn, ved Guds miskunn. Hvorfor leter du da
hele tiden etter noe hos deg selv? - Tenk om du fant noe som du syntes
du kunne være fornøyd med! - Da hadde du jo ikke lenger bruk for miskunn!
- Men nå har altså Gud besluttet å frelse oss nettopp ved miskunn, og
da hadde du jo plassert deg selv utenfor Guds frelse.
Det var jo nettopp det jødene gjorde - de hadde et navn de
satte lit til, og det var deres eget! «- vi er jo jøder,» sa de. - «-
vi er jo Abrahams barn!»
Peter minner dem i det høye råd i Jerusalem på, at det «ikke
er frelse i noen annen (enn Jesus). For det finnes ikke noe annet navn
under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.» (Apg
4:12).
Og så prøver du og jeg hele tiden å skape oss et eget navn,
som vi kan stå for Gud ved.
Men Han frelser oss ved miskunn! Også jødene - Guds
miskunn mot dem står fast, om de bare ville høre det og omvende seg til
den. - Da ville de ha omvendt seg til Ham - og ikke ved alt dette
religiøse strevet for å skape seg en egen grunnvoll, eller selvsikre tillit
til sitt eget navn.
Men det gjelder altså deg også - vil du ikke la deg frelse
ved miskunn alene, blir du aldri frelst, for Gud har ingen annen
frelse å gi deg. Ingen annen enn denne, at Han for sin miskunnhets skyld,
lot sin Sønn gå gjennom ilden i ditt sted.
Og så sier Han her: «Og dette skal være min pakt med dem,
når jeg tar bort deres synder!» (v.27). «- når jeg tar bort deres
synder!» Og så strever du så ofte med å ta bort og få ryddet av veien,
det som Herren alt har tatt bort. - Og dette, at Han har tatt det
bort, det er i seg selv, selve Hans pakt med deg! Og det er hva Han sier
deg her i denne stund også: Jeg har tatt bort dine synder! - Jeg har naglet
dem til korsets tre! - Det er min pakt med deg. Hva sier så du?
En pakt. - Tenk på
ekteskapspakten f.eks. - du bærer en ring på fingeren, tegnet på pakten
som er inngått, og om jeg da spør deg som er gift: Er du gift? - så svarer
du jo ikke: Jeg håper da det! Nei, du vet det jo!
Pakten ble jo inngått, og du bærer tegnet på den. Og nå forkynner altså
Herren, at Han har gjort en pakt med deg, og gitt deg tegnet på den. -
Hva trodde du vel Golgata kors var for noe? Og så sier du, at du håper
du er frelst!
I fra Guds side er det jo mer enn som så - Han har frelst
deg i Kristus, og ropt det ut til deg. Men vi er troløse, vi tror det
ikke, det vi hører. Så går vi der da og prøver å få i stand det som er
ferdig.
Men Gud, Han hater skilsmisse som det står (Mal. 2,16), så
fra Hans side står pakten alltid fast, også i denne stund. Du kan altså
gå herfra nå, og si: Jeg vet at jeg er frelst - for Gud
er trofast, Han lyver ikke!
Dette at du går og
leter etter noe i deg selv, noe som likesom stemmer - ja vel, sett
at du finner noe da - du ville jo allikevel ikke hevde å være fullkommen!
- Nei for all del! - Men det var da noe! Ja vel, er du altså litt
frelst da, ved dette noe? - Hva det nå måtte være.
Det går like lite an å være litt frelst, litt kristen, som
det går an å være litt gift! - Enten er du det, eller så er du det ikke,
og den som er det, vitner Guds ord, han er det ved Guds miskunn,
og aldeles ikke ved noe som stemmer i deg.
E.K.
|
Sett nå at du finner
noe åndelig og positivt hos deg selv, som nevnt - og så tenker du: Dette
er da vel et tegn på at jeg er en kristen! Det kan du ikke være sikker
på, også verdslige, og ikke minst religiøse mennesker, har jo også sine
følelser og opplevelser - ja, til og med bønnesvar, for «Han lar sin sol
gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige.»
(Matt 5:45).
Men sett nå at du ser på deg selv og må si: Jeg er jo et
aldeles fortapt menneske, slik som jeg er! Ja, da kan du iallfall være
helt sikker på, at du hører til blant dem som Menneskesønnen er kommet
for - det har du Jesu egne klare ord for: «Menneskesønnen er kommet for
å søke og frelse det som var fortapt.» (Luk 19:10). - Og det som er fortapt,
det kan jo bare frelses ved miskunn.
Ja men, skal vi da
bare fortsette som før? - Skal vi ikke søke å legge av oss syndene, det
som er dårlig? Jo visst, men ikke for å bli frelst ved det, for den saken
er jo allerede ordnet, og den kan ikke du forbedre - nei, den skal ikke
forbedres heller. Gud selv har vitnet om sin Sønn og Hans gjerning. Som
vi leste det her: «Fra Sion skal befrieren komme. Han skal rydde
bort ugudelighet fra Jakob!» (v.26b).
Og denne bortryddelse av synder og ugudelighet i Jakob, ble
også hedningene til del, som vi leser det her. «Frelsen kommer fra jødene,»
som Jesus sier. (Joh 4:22). Det vil si, at i det folket skulle befrieren
komme/bli født/stå frem: «Fra Sion skal befrieren komme!» (v.26).
Det er de som anvender dette ordet: «Frelsen kommer fra jødene,»
på selve jødefolket i seg selv, som om vi skulle vente noe fra dem. -
Det er i virkeligheten avgudsdyrkelse. - De er like hjelpeløse i denne
saken de som oss, og kan bare bli frelst ved Guds miskunn, i likhet med
oss.
Nei, det er som Luther sier om det første bud: - alt godt
skal du vente deg av Gud! - Han er din befrier! - Han er den som
har fullbrakt din frelse! - Hans miskunn er det, at det ikke er forbi
med deg! - I Ham alene finner du alt! Du behøver ikke å vente verken på
jøder eller andre! Da Han kjempet seg gjennom et fullkomment menneskeliv
her på jord, og skaffet det til veie for oss - da Han bar syndene
opp på korsets tre, og altså skaffet dem av veien - hvor var du
hen da?
«Når du alt er nådig, så kjem mitt strev for seint!» som
Lina Sandell sier i sangen: «Forsoninga er vunnen, i Jesu Kristi
blod!»
«For Gud angrer ikke
sine nådegaver og sitt kall!»
Gud er trofast! Vi fatter ikke fullt ut, hva det egentlig
innebærer, men fra Hans side står det alltid fast. Slik at Paulus endatil
kan gå så langt, at han sier: «Er vi troløse, så forblir Han trofast.
For Han kan ikke fornekte seg selv.» (2 Tim 2:13).
«For Gud har innesluttet
dem alle under ulydigheten, for at Han kunne vise miskunn mot dem alle!»
(v.32).
Vi står alle som syndere, for at vi alle kan bli frelst av
nåde, frelst ved Guds gjerning for oss.
Det er noe de gamle kalte «synderretten» - og det er noe
veldig, når du får se noe inn i det. - Du har rett til å bli frelst,
du synder! - Men det er bare det, at denne retten, den har du ikke i deg
selv, men i Ham. Den er gitt deg i Ham!
Så får vi bare håpe da, at vi aldri finner det i oss selv
som setter oss utenfor denne retten, selv om vi stadig, i vår blindhet,
leter etter det.
|