For mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige. Rom 5:6
Jeg har
en stor sorg og en stadig nød i mitt hjerte, skriver apostelen. Og dette
var ikke tilgjorte saker, som vi ser av vers 1: «Jeg sier sannhet i Kristus,
jeg lyver ikke - min samvittighet vitner med meg i Den Hellige Ånd!» Og dette
bar han på for sitt folk Israels skyld. Om dem står det her v.4-5: «De
er jo israelitter. Dem tilhører barnekåret og herligheten og paktene og
lovgivningen og gudstjenesten og løftene. Dem tilhører fedrene, og fra
dem er Kristus kommet etter kjødet, Han som er Gud over alle ting,
velsignet i evighet. Amen.» Svaret gir
han ganske klart i neste kap. v3: «Da de ikke kjente Guds rettferdighet,
men søkte å grunnlegge sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn under
Guds rettferdighet.» Det var noe de ikke kjente, nemlig Guds rettferdighet.» Alle de
gaver som var gitt dem, all velsignelse og all verdighet for Gud - de
så ikke at dette var gitt dem i en person, Messias, Jesus! Den
rettferdighet de trengte til for Gud, det var Guds rettferdighet,
og den var gitt dem i denne person. «For Kristus er lovens endemål, til
rett ferdighet for hver den som tror,» kan vi lese i Kapittel
10:4. Dette kjente
de ikke til, og gav seg ikke inn under det, men søkte i stedet å grunne
sin egen rettferdighet med loven som rettesnor, og egne gjerninger
som de selv fant på. Og med dette forkastet de så den rettferdighet
som er av Gud, den som er en gave som allerede er gitt! Det er Jesus! Denne Israels
velsignelse, den er nå også blitt hedningene til del, vitner Ordet. Sitter
det noen slike «israelitter» og leser dette, mon tro? Som har fått alt,
men ikke har fått motta det, fordi de er for opptatt med å grunne sin
egen rettferdighet! Når jeg
bare gjør visse gjerninger som er «kristelige» og tror på Jesus som best
jeg kan i tillegg, så har vel Gud fått det Han krever av oss? Resten av
livet står vel til min disposisjon? Dette er dessverre manges «kristendom!» «- jeg har
en stor sorg og en stadig nød i mitt hjerte.» (v.2). Her skal du ikke tenke på Paulus først og fremst,
for han hadde bare fått del i noe høyere. Det var Guds og Jesu
sorg og nød han hadde fått del i – vers 3: «For jeg skulle ønske
at jeg selv var forbannet bort fra Kristus for mine brødres skyld, mine
frender etter kjødet.» Han gråt
over Jerusalem, og Han har grått over slike «israelitter» til alle tider.
Han ville så gjerne samle dem under sine vinger, i sin rettferdighet
– svøpe deg, som det heter, i sin rettferdighet! Men de ville ikke. Tenk
Guds rettferdighet i gave, og så velge å grunne sin egen! Men derfor
står det også om dem som har tatt sin tilflukt til Jesus: «Hvem vil anklage
Guds utvalgte?» Hvem kan? Når ikke engang Den Hellige Gud finner noe å
utsette på dem, men finner dem fullkomment rettferdige, hva vil da andre
si? Hva sier du selv? Ser du på deg selv og anklager, og glemmer hva Herren
har talt? Visst er det mye synd og skrøpelighet i livet vårt, som vi ikke
skal slå oss til ro med, men som bør bringe oss innfor Herren. En kan
da tenke spesielt på disse ting vi blir til anstøt for andre mennesker
ved. «Han er en kristen, og se hvordan han er!» Har du noen gang måttet
gråte over deg selv av den grunn? Hvis ikke, så må din erkjennelse
være rimelig grunn! Men ikke
noe av dette rokker ved det som er gitt oss, i Jesus, innfor Gud.
Det er her det virkelig alvorlige fall skjer, når en på grunn av sin egen
synd begynner å mistvile på Herren. Er det nå så sikkert at Han fremdeles
er meg nådig? Og dermed så er du på vei ut av «Paradiset» igjen, bort
fra Herren, ut i mørket. For hvis det virkelig var
tilfelle, at det ikke lenger var forlatelse hos Gud, da var det jo bare
evig mørke og natt igjen. Det du og
jeg trenger til å fatte her, det er at det er Guds forlatelse
av synd, som er vår frelse. Og da ikke en gang, men én
gang for alle! Han har
ikke satt noen grense når det gjelder den sak. Da kunne du og jeg
bruke et mål og si: «Så stor er Guds nåde!» Derfor bruker Skriften bilder
av en slik art at de nettopp skal innprente oss at den er umålelig.
«Så høy som himmelen er over jorden,» «så langt som øst er fra vest
-» tilgi sytti ganger sju ganger den samme dag og lignende. Her var
tale om en rettferdighet de ikke gav seg inn under. Får du noe i
gave som du har mer enn nok av fra før, så setter du også lite pris på
den. Men er det noe du virkelig trenger til, så setter du også stor
pris på det. Hvorfor satte de så liten pris på Guds rettferdighet? Det er på sett og vis samme sak. De hadde egen rettferdighet å håpe på! De var slett ikke fornøyd med den, slik at de så seg som fullkomne. Å nei, da har vi ikke forstått saken rett, og da kan vi snart komme til å vise det fra oss på et galt grunnlag. «Disse gale fariseere og skriftIærde, som trodde de var fullkomne!» Slik er jo ikke vi! Men nei, det var ennå ting de var misfornøyde med, men de søkte å grunne, står det. De arbeidet på å bli stadig bedre, og så var de fornøyd så langt de var kommet! Kanskje det da rykker oss nærmere inn på livet? For å være personlig – det er ting i livet mitt jeg er rimelig fornøyd med, men min kristendom er ikke blant dem! |
Men slikt
kan vi også se mye av i dag. Jeg har fast andaktsstund, bønnestund, fast
gang til kirke eller bedehus og deltar aktivt kan hende. Jeg har sluttet
med og overvunnet dette og hint jeg så som galt osv. Jeg er langt fra
fornøyd med meg selv, men jeg er fornøyd så langt jeg har kommet!
Så langt er alt vel! Men selvfølgelig, det er et
langt stykke frem, men jeg arbeider nå med det, og ved Herrens hjelp håper
jeg å nå det. Og så er det dette velsignede med det da, at når Herren
ser mitt ønske og min vilje, tilgir Han meg det som ennå mangler.
Får du da
tro - ja; da er det først blitt nåde! Og som Luther sier så greit:
«Det er ikke evangeliets oppgave å skape fromme mennesker, men
å skape kristne. Hos profeten
Jeremia 1323 står det skrevet: «Kan en etiopier skifte hud, eller
en leopard sine flekker? Da kan også dere gjøre godt, dere som er vant
til å gjøre ondt.» I den danske oversettelse står det; «I mestre i ondt.»
Mestre i ondt! Å
ja, du skal få nok å arbeide med på denne veien, og det er bare ett
alternativ til denne veien. Det er å slå sine øyne ned, erkjenne
sannheten slik du ser den åpenbart ut fra Guds ord, og uten noe mer
snakk gi seg inn under Guds rettferdighet. «På den
smale vei til kilden, alt mitt eget dømt jeg så. Mine planer, mine ønsker
for min fot i aske lå,» synger vi en bedehussang. Har du virkelig
gjort det Gud krever av deg? Kan du stille deg frem og si: «Han har
ikke noe mer å kreve?» Hvis du må svare nei på dette, da vil jeg spørre
deg: Hvor har du da skjult deg for Hans vrede og dom? For du er jo
en lovbryter etter Guds ord, og ingen lovbryter forblir uten dom, selv
om det dryger! Johannes
døperen ropte ut til dem som kom til ham av Israels fromme: «Hvem
lærte dere å fly fra den kommende vredesdom?» Men i motsetning
til en slik forferdelig ende, sier Jesus i Matt 13:43: «Men da skal de
rettferdige skinne som solen i sin Fars rike.» Som solen!
Det er jo ikke lite, ikke sant? Den kan du ikke engang se direkte på med
de øyne du nå har. Vær frimodig,
sa Jesus til dem som kom til Ham med sin synd. Sønn, datter, dine synder
er deg forlatt, din tro har frelst deg! Hvilken tro? spør vi da. Den tro
som har brakt deg til å søke Herrens nåde i Jesus Kristus og det har jo
nettopp sin grunn i åpenbaringen av din synds art. Den lar seg
ikke legge av, og den er så himmelropende stor, (da den jo i første rekke
er synd imot Gud), at den ikke lar seg sone ved gaver, gjerninger
eller urent blod! Og så står
det om Jesus, (Han som du har som din tilflukt,) i en sang, helt
i samsvar med Guds ord: «Å hellig håp! Å sanne, sikre løfte. Fra Ham som
aldri skifter sinn og art!» S.B. 559.
|