Den rette grunn! Du og jeg må stå på den rette grunn, for det er
det som avgjør det hele – hvilken grunn vi i virkeligheten står på!
I slike vers som dette åpenbares det også hva sann kristen formaning
er. De troende, de er Guds barn, og vi vet jo også fra menneskelige
forhold - der hvor det er som det skal være - hva et barn fremfor alt
er gjenstand for fra sine foreldres side. Slik er det også med Guds barn,
de er fremfor alt gjenstand for Guds kjærlighet, vennlighet og nåde, også
midt i den nødvendige tukten: «- høyt fra det himmelske høye, vennlig
et blikk på deg ser.» Også da! Er vanskelig å se det da -
men også da!
Formaningene til de troende taler ikke som loven, slik du
møter den stilt overfor den gamle pakt - lovpakten:
«- gjør dette, så skal du leve, ellers så skal du dø. Jeg er Gud, og det
er nok - derfor skal du lyde meg!» Formaningene til den troende henviser
alltid til Guds godhet, minner deg på hva Han har gjort for deg, hva Han
har gitt deg, og den nåde du får stå i, ene og alene for Guds godhets
skyld.
Dette møter oss allerede i første verset her: «Er dere da
oppreist med Kristus, så søk det som er der oppe.» (v.1a).
Her legges noe på deg, men samtidig minnes du på: - du er
jo oppreist med Kristus! Du skal
ikke søke for å få noe, men fordi du alt har fått!
Og i andre halvdel av verset, utvides det: «- der Kristus
sitter ved Guds høyre hånd.» (v.1b).
Det er altså det du skal søke, det er det som er der oppe - en frelser, din frelser ved Guds høyre hånd!
Hør bare hva som sies om det i Hebr 1:3: «Etter at Han hadde
fullført renselsen for våre synder, satte Han seg ved Majestetens høyre
hånd i det høye.»
Det er det Paulus formaner deg til å søke, det er det som er der oppe. - Der sitter Han som
har fullført renselsen for dine synder! La deres sinn være vendt mot det!
Er det dette ditt sinn er rettet mot, når det gjelder
ditt kristenliv?
Du ser det var viktig for apostlene å hele veien minne oss
på, hva vi skulle være rettet på, for de visste - akkurat som du nok gjør
etter hvert også - hvor snart vi blir opptatt med oss selv. Det er likesom
vi som må bli noe, for å stå oss bedre med Gud. Men hvordan kan det være
rett, når Paulus taler til dem som alt er oppreist med Kristus? - Kan det mangle
noe for Gud, hos den som er oppreist med Kristus? - Da måtte det jo mangle
noe ved Kristus. Han ved
hvem vi er oppreist!
Du kan altså ikke bli noe mer rettferdig og hellig for Gud
enn hva du er ved troen på Jesus! Det må stå fast! Om noen
forkynner deg noe annet, så forfører de deg.
Men det er jo så mye synd og skrøpelighet i meg! - Det må
da være mulig å bli mer hellig også i sitt liv, enn dette! Ja, ved å leve
i nåden er det mulig at mye av dette taper sin kraft, at det blir lagt
en demper på det, men du blir ikke frelst og din sak blir ikke bedre for
Gud ved det. Som allerede nevnt: Det er ikke mulig å bli mer rettferdig
og hellig for Gud, enn hva du er ved troen på Jesus. - Du kan ikke bli
mer frelst, enn hva du er i Kristus. Og dessuten - den eventuelle bedring
i ditt ytre liv ved nåden, er ikke noe du selv ser, og kan registrere
som fremskritt. Det er andre som ser det i tilfelle. Det er jo de som
forkynner helliggjørelse som om det skulle være noe vi selv kunne sole
oss i. Vi har jo slike eksempler i Skriften. Ett av dem er Laodikeamenigheten
i Åpenbaringsboken - en menighet Herren ville utspy
av sin munn! Spy ut! - altså noe kvalmt og vemmelig du har fått i munnen!
Tenk at en menighet kan bli slik!
Det er avgjørende viktig at du kan skjelne her, for ellers
havner du inn under loven igjen - og hør, for det er dødsens alvorlig:
Den som er loven det aller minste skyldig - altså den som tror at også
jeg selv må bidra med ett eller annet, om så bare den minste ting, til
min frelse - han er ved det skilt ifra Kristus! - Nåde og gjerninger
går ikke sammen her, det ene støter det andre ut! Det er som motpoler
- umulig å forene! (Rom 11:6).
Det er alvoret. Og så kan man spørre om, hvordan det står
til iblant oss, og ikke minst, hva er grunnvollen for min frelse?
Det finnes ganske mange av dem som vil legge gjerninger til
Jesu verk. - Noen vers tidligere i brevet til kolosserne,
skriver Paulus om noen slike: «La derfor ingen dømme dere for mat eller
drikke eller med hensyn til høytider eller nymånedager
eller sabbat! Dette er bare en skygge av det som skulle komme, men selve
legemet hører Kristus til. La ingen røve seiersprisen fra dere, om noen
prøver på det ved ydmykhet og engledyrkelse, idet han gir seg av med syner,
blir oppblåst uten grunn av sitt kjødelige sinn, og ikke holder fast ved
Ham som er hodet. Fra Ham er det jo legemet vokser Guds vekst, hjulpet
og holdt sammen av alle bånd og ledd.» (Kol 2:16-19).
Legemet som nevnes her, det som hører Kristus til, vil ikke
si vår kropp, men betegner menigheten, Kristi brud. - Den hører Kristus
til.
«La ingen røve seiersprisen fra dere, om noen prøver på det
ved ydmykhet og engledyrkelse, idet han gir seg av med syner, blir oppblåst
uten grunn av sitt kjødelige sinn» - og så kommer det alvorlige: «
- og ikke holder fast ved Ham som er hodet.» En blir altså forledet,
ved ting som ser så åndelige og riktige ut, til å bli opptatt med andre
ting, enn det ene nødvendige. «- Fra Ham er det jo legemet vokser Guds
vekst, hjulpet og holdt sammen av alle bånd og ledd.»
Fra Ham - hodet - er det legemet vokser Guds vekst! Alt annet - absolutt alt annet - er vår egen vekst, og blir aldri noe annet, enn noe
som brenner opp i Guds dom, i Guds ild.
Altså viser apostelen også her, til nåden i Kristus! - Fra
Ham har du veksten, så hold deg til Ham! Alt dette forvirrer deg altså,
og vil ha deg bort fra Jesus, og da ser du vel hvem det stammer fra!
«Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem
- og disse er det som vitner om meg.» (Joh 5:39).
|
Dette måtte Jesus si til noen Han møtte på sin vandring her på jord. Sprenglærde
folk. Sprenglærde i Skriftene! Og nå skal jeg si noe som kanskje kan synes
vanskelig å få grepet på: Mennesker kan komme til deg og tale om evangeliet,
og du må bare forundre deg over hvilken innsikt, og hvilket lys de har.
De kan tale om nåden, om velsignelsen, om frelsen osv., så du må nettopp
forundre deg over dem. Men det er likesom noe som ikke stemmer - et veldig
klarsyn riktignok, men uten varme.
Det er jo litt tendensiøst å si det på den måten da, men
jeg vil bare peke på noe for deg - hvor galt det i virkeligheten kan være,
midt i alt det som synes så overmåte rett. Hva er det de mangler? Først
hva de har: Evangeliet er en lære for dem! Nåden er en lære for dem! Velsignelsen er en lære for dem! Frelsen er en lære for dem! osv. Så langt, så vel. Slik
må det jo være! Og så, hva de ikke har: Evangeliet er ikke
blitt Jesus for dem! Nåden er ikke blitt Jesus for dem! Velsignelsen er ikke blitt Jesus for dem! Frelsen er ikke blitt Jesus for dem! osv. Og dermed teori uten Livet!
Hør det igjen: «Dere gransker Skriftene, fordi dere mener
at dere har evig liv i dem - og disse er det som vitner
om meg.» Om meg!
Men det kan se ut som om det kommer fra Gud, for det er jo så åndelig,
og vil jo bare hjelpe deg frem til mer hellighet. Og de er gjerne ikke
klar over sin sanne tilstand, disse menneskene. De har det jo så «rett!»
Ja, men hva med syndene mine, hva med det som bor her inne?
«Hvor er vår synd? Hvor er vår dom? Hvor er vår straff og last, Når alt
tilregnet ble Guds Lam, Til korset naglet fast?»
Å du, hvor sent vi lærer det! - Når de er naglet fast til korset, hvordan
kan de da også ligge på deg? De kan da ikke være to steder på samme tid!
Vårt syndelegeme ble jo drept der på korset - som han skriver det i teksten
vår: «Dere er jo døde, og deres liv er skjult med
Kristus i Gud.» (v.3). Livet ser du ikke. Det er skjult med Kristus i
Gud.
Men vi har altså dette ved oss, at vi vil vandre i beskuelse
og ikke i tro. Vi kan liksom ikke tro at dette er borte, så lenge vi kjenner
og ser og opplever det. Men, det er borte for Gud,
vitner Ordet!
Hør nå! Apostelen formaner videre i teksten etter vår: «Så
død da deres jordiske lemmer: Utukt, urenhet, syndig lidenskap, ond lyst
og pengegriskhet, som er avgudsdyrkelse. Men nå skal dere legge av alt
slikt: vrede, hissighet, ondskap, spott, skammelig snakk fra deres munn.
Lyv ikke på hverandre!» (v.5 og 8-9a).
Det er jo svært så alvorlige ting som nevnes her - ja «på
grunn av disse ting kommer Guds vrede over vantroens barn,» står det i
det 6 vers her. Og da er det jo naturlig for oss å spørre: Hva er det
for slags folk som er i behov av å legge dette av seg? - Det må da være
noen forferdelige hedninger! - Nei, hvem er det Paulus skriver til? «-
til de hellige og troende
brødre i Kolossæ.» (Kap.
1,v.2).
Og hør noe enda mer forunderlig om dem, om det kan sies slik
- sett deg som på skolebenken nå, og strekk øret litt for å få med deg
det som blir sagt, for formuleringen her er viktig å få tak i: «Dere har jo avkledd dere det gamle menneske med dets
gjerninger, og har ikledd dere det nye menneske, det som
blir fornyet til kunnskap etter sin Skapers bilde.» (v.9b-10).
Ser du, denne avkledning av det gamle og ikledning
av det nye, som vi hører om her, har ikke sin grunn i, at vi har lagt
av oss det onde og er begynt med det gode, men det er skjedd ved troen
på Jesus, forut for all vår gjerning, og vi har helt og fullt del i det,
uten noen begrensning, til tross for all vår synd og elendighet. Den gamle
kledning er ved Ham kledd av oss, og den nye er iHam
kledd på oss. Det har ikke noe med vår indre eller ytre tilstand å gjøre
dette - for hvor er vår synd, hvor er vår last? - Jo, til korset naglet
fast!
Du er hellig, sier Ordet, ved troen på Jesus,
og du kan, som nevnt, ikke bli mer hellig enn det - så lev da som en hellig, sier Ordet videre.
Det snur det altså helt om. Dette nye livet - og da snakker vi ikke om måten du og
jeg lever livet på - men det nye livet, det
evige liv, det er ikke noe du og jeg ser, det er skjult med Kristus
i Gud. Men det skal ikke alltid forbli slik, for «når Kristus, vårt liv,
åpenbares, da skal også dere åpenbares med Ham i herlighet!» (v.4).
Legg også her merke til formuleringen, hva Kristus kalles
her - Han som bærer så mange navn, Han heter her: - vårt
liv!
Han er vårt liv - og det kan ingen av oss flekke til, eller
skitne til! - Dette vårt liv sitter ved Faderens høyre hånd i det høye
- og det er, som allerede nevnt, det apostelen formaner deg til å søke,
fremfor det som er her på jord!
Da blir ikke formaningen så tung å følge! Mitt liv, mitt
egentlige liv, mitt evige liv - det er noe som blir ivaretatt i himmelen!
- Det kommer ikke noe urent inn der!
Vår frelse er altså grunnet på fjellgrunn - ja, mer enn det,
på Gud selv! Derfor formanes vi også til å holde urokkelig fast ved bekjennelsen
av vårt håp (Hebr 10:23) - for du kjenner vel
denne trangen til å gi opp, nå og da, du også - spesielt når du får se
noe inn i deg selv. - Det er jo håpløst, jeg kommer jo ikke videre osv.
- og så ser du ikke at djevelen og ditt eget kjød er virksomt i dette,
og allerede har fått deg til å feste blikket på en annen grunnvoll enn
den som er lagt, nemlig Jesus Kristus!
Men nå vet du det!
|