Det står i salmen
før denne vi leser fra - Sal 50:15: «- og kall på meg på nødens dag,
så vil jeg utfri deg, og du skal prise meg.» - og her er vi vitne
til et menneske i dyp nød – nemlig David – og det er ikke nød for
at hans fiender er etter ham, eller at det går dårlig i landet eller
i krig eller lignende, som David ofte var innfor Herren med – vi kan
legge alle ting frem for Gud i bønn, sies det, og det er absolutt
sant, men er redd det fremfor alt er slike ting i livet som bringer
mennesker til Herren med sin nød i våre dager – her er vi vitne til
en nød som har sin grunn i noe ganske annet, og som vi møter mindre
av i vår tid. Her er ikke tale om nød på grunn av vanskelige, trasige
omstendigheter av forskjellig slags, men
genuin syndenød. Det er nå ikke det rundt meg som er problemet og
volder smerte og angst, men det som bor i meg, og hva det har drevet
meg til å gjøre i tanker, ord og gjerning - Mot deg alene har jeg
syndet, det som er ondt i dine øyne, har jeg gjort, bryter salmisten
ut her.
Den synd han har begått,
og det med velberådd hu, han visste hva han gjorde, den har vakt ham
for og gitt ham en dyp innsikt i hva synden er for noe, og hva det
vil si å stå for Gud med synd. Jesus som et forbilde i Getsemane,
svettet blod i den situasjonen. Det er jo ikke et fall salmisten er
skyldig i – det vil si, at han ble overrumplet av noen synd, som kan
skje enhver av oss før vi vet ordet av det, som det gjerne sies, men
det var gjennomtenkt og planlagt – det var hor, utroskap, svik og
drap med påfølgende løgn og bedrag for å skjule det han hadde begått,
og det som nevnt villet og planlagt det hele. Nå står – eller vi får
heller tro, ligger han innfor Ham som han erkjenner har sett/vært
vitne til det hele. Han for hvem intet er skjult. Og David ser – all
synd er først og fremst synd imot Gud, Han som opprinnelig skapte
oss til hellighet og rettferdighet, og ikke synd og urenhet og urettferdighet.
Det er Hans bud og vilje jeg har overtrådt.
Hvem kjenner seg igjen i
denne nød i dag? Gjør du? Om ikke, så skyldes det vel kun at du ikke
har den innsikt i hva synd er og gjør med et menneske i forholdet
til Gud, som salmisten her har. Det får evige konsekvenser for meg,
om det så er en flekk av synd tilbake, den dag jeg står for Gud!
Vi taler slik for å frem
det store alvoret i dette – om så bare en flekk og lignende – men
virkeligheten er slik: Enten står du for Gud helt og holdent ren tvers
igjennom og er et frelst menneske med destinasjon evig salighet i
Guds himmel, eller så er du helt og holdent uren tvers igjennom og
er et fortapt menneske med destinasjon den evige avgrunn. Det er ikke
noe midt imellom her.
Men det er noe vi må merke
oss nøye her – David unnlater ikke å gjøre som Herren har bedt ham
om: «Kall på meg på nødens dag!» Herren har selv sagt at jeg kan kalle
på Ham i min nød! Hva slags nød? Det står det heldigvis ikke noe om.
Da kan jeg få tro at også denne min nød, er en nød jeg kan komme frem
for Ham med, og det også med blikket festet på hele løftet: «- så
vil jeg utfri deg, og du skal prise meg.»
Gud er altså den som kan
vende min nød til fryd! Er det mulig, når det nå ligger så tunge ting
på meg? Ikke bare på min samvittighet, om det kan sies på den måten,
men som helt konkrete forferdelige synder! Å være en synder er ikke
lenger bare et munnhell, men virkelighet! – og da blir det et levende,
bergende, frelsende ord, som kommer meg i møte, når jeg hører eller
leser fra Hebr 4:15: «For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan
ha medlidenhet med oss i vår skrøpelighet, men en som er prøvet i
alt i likhet med oss, men uten synd.»
E.K.
|
Nå har det med
meg å gjøre! Nå er det et budskap fra himmelens Gud nettopp til meg!
Jeg er den skrøpelige som falt igjennom og fulgte synden i meg fremfor
Guds vilje som jeg jo visste hva var! Likevel gjorde jeg den ikke,
men tvert imot det som var ondt i Herrens øyne! Er du da i behov av
en yppersteprest som kan ha medlidenhet med deg? Da blir ikke dette,
og lignende vers i Skriften, bare som et vakkert dikt du kan lese
til å løfte hjertets stemning, men som et brød du eter til liv, til
redning fra den evige død!
Det er nettopp hva David
erfarer her – Gud står ved sitt løfte, som også Jesus sier oss med
klare ord i Joh 6:37: «Alle de som Faderen gir meg, kommer til meg.
Og den som kommer til meg, vil jeg slett ikke støte ut.» Slett ikke!
Men hvem er nå de som Faderen
gir til Jesus? Det er ifølge Jesu egne ord i Joh 6:45: «- hver den
som hører av Faderen og lærer, kommer til meg.» Med andre ord, den
som Faderen lærer/opplyser, han søker tilflukt hos den frelser Faderen
selv har gitt ham! Som han skriver i en av sine sanger Per Nordsletten:
«Hvor skal jeg hen med denne nød? Jo, ile til min frelsers skjød!»
Det er eneste redning nå!
Som vi ser David gjøre her
i salmen til tross for de store synder! – Og som du forhåpentligvis
også ser – han ble slett ikke støtt ut! Herren bedrar ingen, men er
som vi leser i Joh 14:6 – selve Sannheten! – det er både Hans tittel
og Hans navn!
Hørte for en del år siden
en eldre dansk forkynner preke i Stavanger. Han var bibelskolelærer
og sa noe om elevenes bønner nå for tiden. De takket Gud for helse,
for fint vær, for at de fikk ha det så godt og lignende – og det var
det jo ikke noe galt i, men han savnet de bønner som elevene i tidlige
tider først og fremst bar frem, om syndenes forlatelse, at Gud måtte
tilgi dem for Jesu skyld, for at Jesus var villig å dø i deres sted,
for deres synder og lignende.
Noe var altså gått tapt underveis!
– Det vi kaller en sannhets erkjennelse! Derfor kommer også mennesker
i dag så ofte til en annen Jesus enn Ham Skriften taler om, om de
da i det hele tatt bryr seg om dette som har med Guds å gjøre.
Men du som hører nå – se
det bekreftet også i denne gamle tekst fra Salmenes bok, det Jesus
så mange år senere vitnet i Israel: «Gå bort og lær hva dette betyr:
Barmhjertighet er det jeg vil ha, ikke offer! Jeg er ikke kommet for
å kalle rettferdige, men for å kalle syndere.» (Matt 9:13). Og i Matt
9:12: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de som har ondt.»
«Herre,
lat opp mine lepper! Så skal min munn kunngjøre din pris,» leser vi
i det siste verset i teksten her. (v.17). Ja, den som har hatt et
sant møte med Herren og Hans utfrielse taler ikke lenger om seg selv
i noen rosende toner, men kunngjør Hans pris!
Gud være lovet, min sjel
er frelst, i kraft av blodet, av blodet!
|