Den rette ros el. Er du født på ny? Jer 9:23 - 24 23. Så sier Herren: Den
vise skal ikke rose seg av sin visdom, den sterke skal ikke rose seg av
sin styrke, og den rike skal ikke rose seg av sin rikdom! 24. Men den
som vil rose seg, la ham rose seg av at han er forstandig og kjenner meg,
at jeg er Herren, som gjør miskunn, rett og rettferdighet på jorden. For
i det har jeg velbehag, sier Herren. |
Nei,
Gud er ikke nådig overfor menneskets vurdering av seg selv. Mennesket
har det jo med å gi seg selv karakterer hele veien - vi vil gjerne
gjelde for noe. En naturlig drift det. En dåre vil jo ingen være,
og desto lenger en kan stige opp på denne skalaen som er satt opp,
desto bedre - og kan en til alt overmål gå for å være vis og sterk
og rik - ja så er det jo knapt måte på, hvor stort det er. I salmene vitner
David: «Bare tomhet er menneskenes barn, bare løgn er mannens sønner.
I vektskålen stiger de til værs, de er tomhet alle sammen.» (Sal 62:10). |
«For alle hedningefolkene er uomskårne,» sier Han her.
Ja, det er jo et faktum vi alle kjenner til. Men så fortsetter Han:
«- og hele Israels hus er uomskåret på hjertet.» På hjertet!
Og da er vi i kjernen av dette. I romerbrevet skriver Paulus: «For ikke den er jøde som er det i det ytre. Heller ikke er det omskjærelse, det som gjøres i det åpenbare, på kjødet. Men den som er jøde i det skjulte, han er jøde. Og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven. En slik har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud.» (Rom 2:28-29). Og til kolosserne: «I Ham er dere også blitt omskåret med en omskjærelse som ikke er gjort med hender, ved at kjødets legeme ble avlagt, ved Kristi omskjærelse.» (Kol 2:11). Jøde i det skjulte! Heller ikke her får vi noe ytre å rose oss av overfor omgivelsene - men noe som kun Gud ser. Tenk da på alt dette du hører fra disse som mener seg å være døpt på den rette måte for eksempel. Roser seg av en ytre handling de selv har foretatt seg - men hva ser Han som ser til hjertet? - Er det omskåret? Her sier altså apostelen, at de troende både av jøder og hedninger er omskåret, men da på hjertet ved Ånden. Det var her de tok så feil altså - de holdt seg til det ytre. Og det førte da med seg, at de ble fiender av evangeliet, av Ham som kom til dem og ikke bare forkynte evangeliet, men var evangeliet i sin egen person. Hadde de tatt Guds dom over sitt eget innover seg - den kniven, som skjærer så dypt - ja, så hadde det også vært rom for evangeliet. Men de ville ha med sitt eget, og de ville ha ros for sitt eget, både på det ytre og indre plan. En kristen som er kommet inn på den veien, han takker Gud for hva Han har gjort med ham og ved ham - men hvor ofte takker han for hva Gud har gjort i Kristus? «Men den som vil rose seg, la ham rose seg av at han er forstandig og kjenner meg, at jeg er Herren, som gjør miskunn, rett og rettferdighet på jorden. For i det har jeg velbehag, sier Herren.» (v.24). Her er altså ikke bare tale om å ha noen tanker om Gud, men om å kjenne Ham. Kunnskapen er viktig nok, men du vet jo i enhver annen sammenheng, at det er ikke det samme som å kjenne. Samme hvor mye kunnskap du tilegner deg om en offentlig person for eksempel, så vil du aldri ved det, en dag komme så langt at du kan si, at du kjenner vedkommende. Du vil bare vite en hel del om ham. Men skulle du dukke opp på hans dør, ville han spørre: «Hvem er du?» Han kjenner ikke deg! Skal det bli kjennskap, da må du komme til Ham! Og da blir det plutselig svært viktig å ha klart for seg, hvem Han er kommet for. «Jeg tror det, skjønt jeg fatter ei, Han elsker syndere som meg.» Den som ser inn i, og får tro dette budskap, at «Jesus Kristus kom til verden for å frelse syndere,» om bare så pass, at en våger seg frem til Ham, tross alt, han er nettopp omskåret på hjertet - dekket har falt av, og lyset skinner inn. For dette er frelsens lys, i denne verden: Golgata kors! Det kors hvor Han sonte for alt som heter menneske - for alt det som vi kaller ondt, men også for alt det som vi kaller godt! Alt i denne verden måtte renses i dette blod, og den som ikke har gått inn til Gud gjennom denne kilde - denne dør - han er ikke gått inn i Guds rike, men i bedraget - hvor åndelig det enn måtte synes. Og den som ikke lever med Gud i kraft av denne kilde alene, hver tid og stund, han lever ikke i det fortrolige livssamfunn med Gud, men i et åndelig mørke - et åndelig bedrag, som djevelen holder ham fanget i. Sterke ord, men prøv det på Skriftens vitnesbyrd om Jesu gjerning - Jesu absolutt nødvendige gjerning til vår frelse. Som det er sagt: Har du noe mindre enn Jesus, har du for lite - har du noe mer enn Jesus har du for mye. Men her er altså en hemmelighet, som ikke uten videre er klar for en: Det er også den eneste gjerning, som er nødvendig til vår frelse - Jesu gjerning! |
E.K. |