Kong Ussias var død. Kongen, folkets leder var død. Og det er
alltid svært når en folkets leder dør. Disse kongene hadde jo en helt annen
stilling og funksjon, enn hva kongene har hos oss i dag. Når kongen var borte,
var likesom hodet av folket kuttet av - inntil det kunne innsettes en ny. Folket
befant seg altså i sorg, og i en «hva nå? - situasjon.» Og
nettopp da, vitner Jesaja: «- så jeg Herren sitte på en høy, en opphøyet trone.» (v.1). Det er en minnelse om, at uansett hvordan
forholdene er i denne verden, er «Gud på tronen ennu, og Han kommer sine i hu.»
Han så til Jesaja - Jesaja som gikk der i templet og
sukket over folkets frafall - for Israel var i en forferdelig åndelig
tilstand på denne tiden. Det var et folk som lukket øyne og ører igjen
for Guds ord, og var kommet så langt i sitt frafall at det bare var
en liten rest igjen som kunne berges.
Men
så var det Jesaja da, han var selv en av denne lille rest. Han holdt seg etter
Guds ord og holdt til i templet, i Guds hus, i Guds åpenbaringssted. Han var
det vel i orden med?
Du kan se for deg denne spesielle gudfryktige typen menneske
- kanskje ledere og høvdinger på hjemstedet - (det var vel flere av
dem før) - og det var prisverdig det, de kunne gjerne være flinke
til å bedømme den åndelige situasjonen, langt på vei se folkets synd
og avvik osv. - men nettopp her kunne de også gå så feil. Midt i alt
dette kunne de selv mangle det mest vesentlige. (Se blant annet Åp
2:1-7).
Det avsløres også på Jesaja her. - Det var vel så tålelig greit når han kunne
gå der og pusle med sitt, lese i bokrullene, be til Gud, forkynne litt der han
kom til osv. - noen tvers igjennom egenrettferdig var nok ikke Jesaja, til det
hadde han hatt for mye med Herrens ord/Ånd å gjøre, men det var nå ikke verre
enn at det hanglet og gikk, og han ville jo høre Herren til og følge Ham.
Gudfryktighet er kanskje den største dyd, men du kan ikke møte Gud med den!
Og da kommer vi til det som manglet Jesaja. Gud åpenbarte
seg for Ham i sin hellighet/opphøyethet - og hva sier da den
gudfryktige mann?: Ve meg! Jeg er fortapt! (v.5a). Hans synd
ble åpenbar: «Ve meg! Jeg er fortapt, for jeg er en mann med urene
lepper, og jeg bor midt iblant et folk med urene lepper.» (v.5a).
Hvor var nå Jesajas' gudfryktighet? «Jeg er fortapt!» Det vil si at han så
seg selv i en situasjon hvor det ikke fantes muligheter for å berge seg selv. Da griper Herren inn!
«Da fløy en av serafene bort til meg. Han hadde en glødende stein i
hånden. Med en tang hadde han tatt den fra alteret. Og han rørte ved min
munn med den og sa: Se, denne har rørt ved dine lepper, din misgjerning
er tatt bort, og din synd er sonet.» (v.6-7).
Når Gud slik har fått satt deg til veggs, så du får se
din egen synd - slik at du må si med Jesaja: «Ve meg! Jeg er fortapt!»
- da ser du sant på ditt eget jeg: Jeg er fortapt! Ikke noe
av mitt - ikke det best, kan forandre det.
Da blir du heller ikke så hard i din dom
overfor dem, som har syndet imot deg. Men fremfor alt - den dagen er definitivt
forbi, da du trodde du kunne berges ved noe av ditt eget.
Dette måtte Jesaja
igjennom av to grunner: Først og fremst for at han selv skulle kunne
bli frelst, og videre for at han skulle kunne være profet for Herren.
Det måtte gå opp for ham uten en trevl av tvil, at han var fortapt
i seg selv. Først da kunne evangeliet bli åpenbart for ham -
for evangeliet er et budskap nettopp til de fortapte. «Menneskesønnen
er kommet for å søke og frelse det som var fortapt.» (Luk 19:10).
Han har et budskap til dem!
Men det er jo klart, at dersom du ikke
ser deg selv slik - ja, så har Han jo ikke noe å si deg.
Det står i en sang av Rosenius: «Bli liten, bli barn,
bli enfoldig og tro, Bli en blant de synderes skare -» og det er nettopp,
hva som skjer med Jesaja i møte med Guds hellighet. Bare hør hvordan
han nå ser seg som en av folket: «Ve meg! Jeg er fortapt, for jeg
er en mann med urene lepper, og jeg bor midt iblant et folk med urene
lepper.» (v.5a). Med andre ord: «Jeg er ikke noe bedre jeg, enn dem!»
|
Og det gjelder
oss alle - alt som heter menneske, i møte med Guds hellighet står
vi aldeles fortapt - ja, det er ingen forskjell, sier Ordet.
(Rom 3:22).
Men så skjer det noe som gjør Jesaja annerledes enn folket
forøvrig: «Da fløy en av serafene bort til meg. Han hadde en glødende
stein i hånden. Med en tang hadde han tatt den fra alteret. Og han
rørte ved min munn med den og sa: Se, denne har rørt ved dine lepper,
din misgjerning er tatt bort, og din synd er sonet.» (v.6-7).
Det var noe veldig det Jesaja fikk del i her - alt det
som hadde fått ham til å rope: «Ve meg! Jeg er fortapt!» - det var
nå tatt bort! Det var ikke mer! Nå kunne han si: «Jeg skal se Ham
som Han er, og bli Ham lik!»
Du som er av sannheten, du roper nok ofte: Jeg er fortapt!
- slik som jeg er. Men hvor ser du hen da? Du ser iallfall ikke på
himmelens alter, og hva som ligger der: Lammets blod! - For hva sier
det? Nei, du er slett ikke fortapt, for «se, din misgjerning
er tatt bort, og din synd er sonet.» Er!
Du
skal merke deg noe vesentlig i denne fortellingen, nemlig Jesajas' rolle - han står
der bare som en tilskuer til det hele - ikke uberørt riktignok - men det er
ikke han som foretar seg noe. Det er Herren som både avkler og ikler ham.
Det er det samme som skjer med deg når du utsetter deg for Ordet - det
gjør sin gjerning.
«Da sa jeg: Se, her er jeg, send meg!» (v.8b).
Dette er også en strofe i en sang som ofte synges av ungdomskor: «Herre, her er
jeg, send meg!» For det første, når jeg hører det må jeg undre
meg på, om de forstår hva de ber om? Og for det annet - har de Jesajas' erfaring
av lov og evangelium? Hva skal de ellers ut og forkynne, om de ikke har det?
Mange av disse blir jo borte langs veien, eller de går de inn i «oppgaver,»
som det heter. De er på forskjellig vis engasjert i kristen virksomhet, men deres
hjerte og deres glede har de et helt annet sted og i helt andre ting, og på
et vanlig evangelisk møte, hvor man samles om Guds ord alene, ser du dem sjelden
eller aldri. Ikke å undres over at mange blir borte på veien - det er hardt
å skulle leve som en frigjort og glad kristen, uten å være det! Du blir trett
av det etter hvert! Slike opplever det som en enorm befrielse den dagen de
endelig kan gi kristendommen «på båten» - og da altså få leve etter
sitt egentlige jeg, og sin egentlige vilje. Men
nå skal du altså få slippe å spille og hykle - du skal få komme til Ham og si
det akkurat slik som det er fatt. - Og begynn slik, for da begynner du iallfall
sant: «Herre, du vet!» Tenk
å likesom skulle stramme seg opp og komme inn for Ham, så kristelig og from som
råd! Det er som om du kan høre Ham si: «Hva er det nå du holder på med da? - Hva
er dette for noe? - Var ikke vi to blitt enige?» Ja, hør den gudfryktige
mannen Jesaja: «Ve meg! Jeg er fortapt!» Helt
kort til slutt vil jeg henlede oppmerksomheten på det faktum - for det har
så snart for å bli bare ord for oss - at når Jesaja sier meg og jeg
- ja, så taler han om sin egen person, alt ved og i ham: Fortapt!
Og så ser du at løsningen - Guds løsning - ikke
er å gjøre den fortapte Jesaja til noe annet enn hva han faktisk er
- det er jo vår naturlige tanke om Guds frelsesinngripen - men å bringe
inn noe helt nytt, en ny og annen grunn å stå på, nemlig denne at
Gud har tatt din misgjerning bort ved å sone din synd. Det er dette
budskap som åpner synderen for det nye hjerte og nye
ånd Gud taler om i sitt ord. (Esek 36:26).
La oss nå rope til hverandre da:
Det er din nye grunn, den som Gud har lagt, herfra og inn i
evigheten. For etter ditt naturlige menneske vender
du deg alltid til det som er fortapt, og venter at det skal ha oppnådd
noen bedring. Nei, det var steinen fra alteret - Han som gikk gjennom ilden
for deg - som tok Jesajas' misgjerning og synd bort. Den har også tatt din!
|