Det strålte av ansiktet Hans el. Lyset fra evangeliet 2 Mos 34:27 - 35 27. Og Herren sa til Moses: Skriv nå du
opp alle disse ord! For etter disse ord har jeg gjort en pakt med deg og
med Israel. 28. Og han var der hos Herren i førti dager og førti netter
uten å ete brød og uten å drikke vann. Og Han skrev på tavlene paktens
ord, de ti ord. 29. Så gikk Moses ned fra Sinai berg, og da han gikk ned
fra fjellet, hadde han vitnesbyrdets to tavler i hånden. Men Moses visste
ikke at hans ansiktshud skinte fordi Han hadde talt med ham. 30. Og Aron
og alle Israels barn så at huden på Moses' ansikt skinte, og de fryktet
for å komme nær til ham. 31. Men Moses kalte på dem, og da vendte Aron og
alle menighetens høvdinger tilbake til ham. Og Moses talte til dem. 32.
Deretter kom alle Israels barn borttil. Og han la frem for dem alle de bud
som Herren hadde gitt ham på Sinai berg. 33. Og da Moses var ferdig med å
tale til dem, la han et dekke over ansiktet. 34. Men når Moses gikk inn
for Herrens åsyn for å tale med Ham, tok han dekket bort, til han gikk ut
igjen. Og når han kom ut, talte han til Israels barn om det som var blitt
sagt ham. 35. Da så Israels barn at huden på Moses' ansikt skinte. Og
Moses la igjen dekket over ansiktet, til han gikk inn igjen for å tale med
Ham. |
Først av alt skal vi merke oss at budene, de er skrevet
med Guds egen finger, og det vil dermed si at de er uforanderlige og urokkelige.
- De står fast gjennom skiftende tider her på jord, og det hjelper ikke
hvor «moderne» vi er blitt - det setter ikke disse til sides. De står der altså like faste i denne stund, som den gang da Han skrev dem ned på tavlene - like uforanderlige og urokkelige for jøder som for nordmenn. Når du ser folkelivet på den bakgrunn, ser du også alvoret. Det står om kong Josia i Skriften - lovboken hadde ligget og støvet ned i mange år - så kom statsskriveren Safan til kongen og leste for ham av lovboken, og da står det: «Da kongen hørte lovbokens ord, sønderrev han sine klær.» (2 Kong 22:11). Det var jo hos jødene et tegn på sorg og forferdelse - nå når han hørte Ordet, da først så han sin egen og folkets sanne tilstand. Kommer Ordet bort, ser vi ikke lenger hvor vi går, eller hvordan det i virkeligheten er fatt med oss. Og hvordan er det nå i virkeligheten fatt med oss, et folk som ser det som en større lykke i livet å få enda en underholdningskanal på TV'n - for å sette det noe på spissen. Tenk at vårt folk en dag skal inn og dømmes etter Guds hellighetskrav. Hvordan skal det gå? - Kan det være noen tvil om det? Og da må du stille det spørsmålet: Hvordan vil det gå med meg? For dette er noe uforanderlig og aldeles urokkelig vi står overfor. Der er ingen «godslighet» - der lyder det ikke noe: «- du er da ikke så verst en kar, tross alt, vi får vel jenke det til i ditt tilfelle.» Nei, Guds ord står fast. Det blir til forferdelse for noen, som det ble det for kong Josia, men til takk og pris for andre, som for apostelen i Hebreerbrevet: «Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid.» (Hebr 13:8). Du skjønner, alt Guds ord står fast. Var ikke det tilfelle, hvem kunne da få eie frelsesvisshet? I den katolske kirke eller lære, er det ikke noe som heter frelsesvisshet, du kan ikke vite for visst, og dermed blir ikke folket satt i frihet, men det blir bundet av kirken og presteskapet. Slikt kan skje gjennom organisasjoner og enkelte forkynnere også, slik at du eier frelsesvisshet, eller håp om frelse, nærmest gjennom dem - i den grad du er godkjent og din kristendom anerkjent av dem - mens sann frelsesvisshet er grunnet på åpenbaring i Ordet. «Ditt ord sier så, At jeg nåde skal få, At min synd ihukommes ei mer!» Du forstår, at evangeliets ord står ikke noe mindre fast enn lovens ord. Men ikke noe mer heller! - Alt Guds ord står fast! Men - og følg med nå - lovens ord er Guds urokkelige krav til deg som menneske, mens evangeliets ord er et ord om den fullkomment oppfylte lov - ja, er den oppfylte lov. Kan motsetningen bli større enn det? Det sier seg jo selv, at du ikke kan leve i disse to åndelige tilstander på samme tid! Dersom du lever og arbeider med å oppfylle bud, som Jesus allerede har oppfylt for deg, da underkjenner du jo Hans verk. - Eller la oss si det slik: Du tror ikke på Ham! For å tro på Jesus, det er jo å tro på hva Han har gjort for deg, og at denne Hans gjerning er tatt imot av Faderen som fullt ut dekkende. Har det begynt å gå opp for ditt hjerte, at Faderen vitner nettopp om Jesu gjerning! Jesus sier selv om det: «Det er en annen som vitner om meg, og jeg vet at det vitnesbyrd Han vitner om meg, er sant.» (Joh 5:32). Her ligger grunnen for den sanne frelsesvisshet. Moses var utvalgt til en helt bestemt gjerning i jødefolket - han skulle gi dem loven - og hør hvordan innvielsen skjer: «Og han var der hos Herren i førti dager og førti netter uten å ete brød og uten å drikke vann.» (v.28a). Vi leser jo det samme om Jesus, da Han var døpt i Jordan, hvordan Han av Ånden ble drevet ut i ørkenen, til faste i førti dager og førti netter. - Da begynner Hans gjerning med at Han drev djevelen, vår anklager og frister, på flukt. Dette ville jo Jesus at vi skulle vite - det er viktig for oss - det er jo Han som har fortalt om dette, for det var ingen andre vitner til stede. Så hør det igjen: Han drev djevelen, vår anklager og frister, på flukt! Han har seiret! - Derfor skal Han være vår tilflukt! Når du anklages av din synd - hva heter det da om Jesus? «Hvem av dere kan overbevise meg om synd?» (Joh 8:48). Han er uten synd, Han din stedfortreder - derfor skal Han være din tilflukt! Det er Ham Faderen peker på, og vitner om. |
Har det vitnesbyrd begynt å tale i ditt hjerte? Små glimt av denne herlighet kanskje? Da smaker du livet - og ditt ansikt begynner å skinne. - Du har vært innfor Guds åsyn.
Vi leste også om Moses her, at hans ansikt skinte slik at israelittene så
det, men Moses la et dekke over det. Hørte du virkelig dette? -
Vi
gjør ikke som Moses, vi dekker ikke til. Men vi går frem med stor
frimodighet, sier apostelen. |
E.K. |