Andre
klær!
Ja, her lar Gud oss få et glimt bak forhenget. Inn i den
virkelighet som de fleste ikke vet noen ting om. Men som Gud ville
at alle skulle kjenne til.
De tales mye om syner i dag,
visjoner, men er det ikke direkte knyttet til Ordet, så vet du aldri
sikkert hva det er. Dette vi leste her, er et syn Gud har gitt oss,
og det er tre ting vi ser: 1. Josva i sin naturlige tilstand – de
skitne klær. 2. Anklageren – han som viser til de skitne klær. 3.
Den gjenfødte Josva – de nye klærne.
Først de skitne klærne. Det
var ikke slik som mange sier, at Josva var født i rene klær – de uskyldige
små, som enkelte taler om – og så skitnet han dem mer og mer til etter
hvert. Nei, Josva var født i disse skitne klærne, og
hadde alltid levd i dem. Det er det naturlige menneskes drakt fra
unnfangelse til død, og inn i evigheten, om det ikke skjer
noe bestemt underveis. «Se, jeg er født i misgjerning, og min mor
har unnfanget meg i synd,» vitner David i Sal 51:7.
Mennesket hadde disse helt
rene klær engang, men så kom det ulykksalige fallet. Og fallet det
var ikke noe som skjedde gradvis, men det var som et fall direkte
i gjørmehullet. De var gjennom skitne i Guds øyne med det samme det
hadde skjedd. Det ser vi ikke minst av den samtalen de hadde med Herren
etterpå. Hvor de skyldte på hverandre og slangen – han vi møter igjen
som anklageren i teksten her. De forsøkte å peke bort fra seg selv,
når det gjaldt overtredelsen som hadde skjedd, men til seg selv, når
det gjaldt forsvaret. Noen som kjenner seg igjen? De var blitt egenrettferdige
– en ganske annen drakt enn den Gud opprinnelig hadde kledd dem i
for å bli i bildet.
De mente nå at de selv var
i stand til å skjelne mellom godt og ondt, og følgelig holdt de seg
selv for gode, og Gud som gikk imot dette for noe ondt. Hvor mange
har ikke måttet late livet opp gjennom historien fordi han har gått
imot denne tro på at mennesket er godt? Fordi det er så mye elendighet
i verden, åpenbart forårsaket av mennesket, nøyer mange seg med å
hevde at det er godt på bunnen.
Denne skitne drakten har
også en bestemt egenskap, som Peter skriver om i 1 Pet 1:18: «For
dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull,
dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene,»
Den går altså i arv – du
er født med den! Og det som gjør det hele så alvorlig er at Guds vrede
er rettet imot denne drakten. Den vekker avsky hos Ham! Derfor møter
også anklageren – som vet dette - opp her – for å peke på alt dette
utøy den er befengt med: Urenhet, misunnelse, sladder, baktalelse,
selvhevdelse, hovmod, stolthet, ond lyst, egenrettferdighet, sinne,
vold osv. Alt dette legger anklageren frem i retten, og se, her er
det åpenbart i himmelen, innfor Hans trone som er hellig! Det er en
som bringer din synd frem for Gud. Du kan vel skjule den for naboen,
men den er åpenbart i himmelen. Hva da om ingen har noe forsvar for
deg? Forsvare deg selv kan du jo ikke, når sant skal sies.
Å, disse forferdelige skitne
klærne – har du noen erfaring med dem? Som en eldre mann fra Kragerø
fortalte meg for mange år siden nå, om en vekkelse som gikk der i
sin tid: Jeg lå og gravde i hagen, og jeg følte meg like skitten som
jorden jeg gravde i, sa han. Jeg har også den den samme erfaring,
hvor skal jeg skjule meg for Gud?
Hør om disse som gjør denne
erfaring for sent fra Åp 6:15-17: «Kongene på jorden og stormennene
og hærførerne og de rike og de mektige, hver trell og hver fri mann,
gjemte seg i hulene og mellom berghamrene. Og de sier til fjell og
klipper: Fall over oss og skjul oss for Hans åsyn som sitter på tronen,
og for Lammets vrede. For deres store vredesdag er kommet, og hvem
kan da bli stående?»
Personlig tror jeg denne
dag er svært nær!
Disse klærne kleber til deg
og er ikke til å få av! Har du virkelig forsøkt å rense deg for synd?
Det blir i beste fall en slik ytre pynting. Du vet, disse klærne fra
fallets dag tjener også som et panser mot Guds ord. Derfor kommer
Han også med lovens hammer: Hvor er du? Hva har du gjort? Han slår
en sprekk, så litt av lyset kan falle inn, og utøyet begynner å røre
på seg – det som trives i mørket. Og der du står for Gud i skitne
klær med dommen i ditt eget hjerte – nå er det ikke Josva, men du
– der står også en anklager ved din høyre side. Den frekke djevelen
– han som er årsak til hele elendigheten, våger å stige frem
som anklager. Djevelen, Satan – navnet betyr visstnok baktaler/bakvasker.
Det skulle vi nok tenke mer på. Han står og baktaler brødrene! Han
kommer til deg og hvisker deg i øret om den og den person. Han forderver
alt han kommer borti. «Gi ikke djevelen rom,» leser vi i Ef 4:27.
Han vil inn og ødelegge for Guds rike.
Du, dersom det er noe med
en bror, så se etter om det er uenighet om det ene nødvendige eller
noe som har med det å gjøre – hvis ikke kast det fra deg, for din
egen del, iallfall. Det er ikke verd å ødelegge i Guds rike her på
jord for.
Djevelen, slangen, det er
ikke rare åpningen som skal til før han smetter inn i tankene, med
sikte på hjertet. Å du, hvor mye vi tillater ham å ødelegge iblant
oss. Men i Jesu navn må han ut. Hva er vi ett i, vi som har fått del
i frelsen?
E.K.
|
«Så lot Han meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran Herrens
engel, og Satan som stod ved hans høyre side for å anklage ham.» (v.1).
Misunner du Satan denne plassen?
La han få lov til å ha den for seg selv, det er ikke du som skal stå
der og anklage den som Gud har frikjent.
Det står en ved din høyre
side og anklager deg for Gud – og alt det han anklager deg for, må
du også gi ham rett i. Det stemmer bare så altfor godt! Men det står
en ved Guds høyre side også – og det er vår redning. Ikke at
vi kan tilbakevise Satans anklager, og vårt eget hjertes, og vise
at denne drakten i virkeligheten er ren. Nei, men det er en som taler
din sak, og vil svøpe deg i sin egen drakt. En som har deg vunni så rein ei drakt!
Og når Herren taler om dette,
sier Han: Se! Se, jeg går opp til Jerusalem! Se, det Guds lam! Se,
i begge mine hender har jeg tegnet deg! Og som vi leser det her i
vår tekst: «Se, jeg tar din misgjerning bort fra deg og kler deg i
høytidsklær.» (v.5).
Hva fikk Josva da se? Jo,
han fikk se Ham som nå sitter ved Faderens høyre hånd. Han er åpenbart
i Åpenbaringsboken 5:6: «Og jeg så - og se: Midt mellom tronen og
de fire livsvesener og de eldste, stod det et lam, likesom
det hadde vært slaktet. Det hadde sju horn og sju øyne, det er
de sju Guds ånder som er sendt ut over hele jorden.»
Likesom det hadde vært slaktet!
Slik åpenbares Han for tronen! Se, sier Herren. Jeg tar din
misgjerning bort! Det var det Han så gjerne ville du skulle få hvile
i. «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil
gi dere hvile!» - leser vi i Matt 11:28. Hvile i det, slik som du
er! Her kreves ingenting! Men hør! – sier Herren. Skulle du ikke våge
å la Herren ta seg av det.
Vi føler det gjerne som vi
synker da, når vi må slippe vårt eget. Vi har likesom en så inngrodd
tro på vårt eget – noe som særlig åpenbares når vi skal gi slipp på
det.
Du, har du noe å holde fast på? Holder det
for Gud? Kan du komme frem for Gud med det? Kanskje vi skal repetere
hva Guds ord forkynner oss: Det eneste som holder for Gud er Jesus!
Er det Han og Hans gjerning du kommer frem for Gud med, eller har
du noe mer å legge ved siden av på alteret? Et enkelt spørsmål det.
Du, som forkynner er nok mer utsatt enn andre, men det åndelige kan
være det farligste.
En er opptatt med Guds ord,
en virker og taler, og synes kan hende jeg får lys over så mange ting,
ser ting i tiden, åndssituasjonen i lys av Guds ord osv. Men plutselig
så dukker det opp en liten gnagende orm – det er bare tre ord: Den
første kjærlighet! Da raser alt det andre sammen. Ikke at det
ikke er bra ting, men det kan ikke bli stående for Gud, ved hva det
er i selv. Det enste som holder for Ham er Hans kjærlighet til meg,
og den er åpenbart meg i Jesus Kristus – og da fremfor alt ved Hans
kors.
Midt i all min åndelige syssel,
kan jeg ha kommet langt fra det første! Er det lenge siden du har
vært innved kilden?
«Kom
derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg, og gjør de første gjerninger!
Men hvis ikke, så kommer jeg brått over deg og jeg vil flytte din
lysestake bort fra sitt sted - hvis du ikke omvender deg,» leser vi
videre i Åp 2:5.
Her, og bare her, blir vi
alle like små, og tjenere for hverandre. Der det kommer noe i tillegg
har djevelen fått rom. Renkesmeden som er kommet for å stjele, myrde
og ødelegge.
Å du, hvor små vi i virkeligheten
er, når det kommer til dette. Jeg kan bare synde og fare vill, som
Luther sier. Ja da trenger en noen til å ta vare på en, ikke sant?
En slik en er Jesus!
Hvordan tror du Josva følte
seg der han sto for Guds engels ansikt? Jo, du vet det, ikke sant?
– Med rette anklaget, og ikke kan jeg si eller gjøre noe fra eller
til for å forbedre min situasjon: Jeg er med rette funnet å være en
synder, det er sant. Og så ser vi hvem som gjør noe i den situasjonen:
«Og engelen tok til orde og sa til dem som stod foran ham: Ta de skitne
klærne av ham! Og til ham selv sa han: Se, jeg tar din misgjerning
bort fra deg og kler deg i høytidsklær. Da sa jeg: Sett en ren lue
på hans hode! Og de satte den rene luen på hodet hans og hadde på
ham andre klær mens Herrens engel stod der.» (v.4-5).
På Golgata kors tok Han av
deg de skitne klærne, og i oppstandelsen kledde Han deg i høytidsklær.
Se, sier Herren – i
Jesus Kristus ALT! Jesus er full pakke, for å bruke et slikt
uttrykk. Hans tilstedeværelse her på jord, fra unnfangelse
til død og oppstandelse, er hva Faderen har gitt deg som uforskyldt
gave.
Rom 4:25, til slutt: «-
Han som ble gitt for våre overtredelser og oppreist til vår rettferdiggjørelse.»
Si meg, hva ønsker du mer?
|