Ingenting
kunne gjøres med det verken fra ham selv eller andre for det var noe
så grunnleggende som fødselen! - og det er nemlig sant det
fariseeren Nikodemus i sin forvirring sier i Joh 3:4: «Hvordan kan
et menneske bli født når han er gammel? Kan han vel annen gang komme
inn i sin mors liv og bli født?»
Nei, selvsagt kan han ikke
det, og så grunnleggende var altså forskjellen på disse to guttene,
de var skilt fra begynnelsen av! Og slik er det også med det menneske
som er født av Gud, og det som er ugjenfødt! Det står om den ugjenfødte
i 1 Kor 2:14: «Men et sjelelig menneske» - det vil si et ugjenfødt
- «tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap
for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig
vis.»
Du vet hvordan det går til
ved den naturlige fødsel – er alt som det skal være fødes du med øyne,
så du kan se, med ører, så du kan høre, tunge så du kan smake osv.
Du blir altså født med sanser, så du kan oppfange ting. Slik er det
også med den åndelige fødsel, åndelig syn, åndelig hørsel, åndelig
smak osv., mens den som er født etter kjødet mangler alt dette og
kan dermed ikke oppfange noe av det som hører den åndelige verden
til. Det blir som Jesus sier i Joh 3:8: «Vinden blåser dit den vil.
Du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra og hvor den
farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.»
Det sjelelige menneske kan
oppfatte at det er noe – noe – med et sant kristent menneske,
men kan ikke få tak i og forstå hva det er. Man har rett og slett
ikke den sansen som må til, og det blir som vi leste, dårskap for
ham.
Isak kalles rett og slett
løftessønnen – det vil si, den som er født etter løftet.
Den Gud på forhånd hadde talt om og lovt. Ismael var ikke forutsagt
av Gud, og var rett og slett ikke ønsket. Han ble født som en følge
av at Abraham og Sara vek fra Guds løfte og grep inn selv. Og da ble
det ikke som Joh 1:13 vitner om Guds barn: «De er ikke født av blod,
heller ikke av kjøds vilje, heller ikke av manns vilje, men av Gud.»
Ismael var født av kjøds
vilje, av manns vilje, og dermed ikke av Gud! Så var han altså heller
ikke av Gud, denne personen, like lite som ethvert ugjenfødt menneske
er det.
Ja men, hvem er da det vantro
menneske av, når det ikke er av Gud? Det er av denne verden, vitner
Skriften! Derfor heter det også om den nye fødsel at vi er gått over
fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud.
Det sier jo klart hva vi
befant oss i før dette skjedde, at vi fikk Jesus åpenbart for vårt
hjerte! Det står så fint beskrevet i Rom 4:14: «For dersom de som
holder seg til loven, er arvinger, da er troen blitt unyttig og løftet
satt ut av kraft.»
Løftet satt ut av
kraft! - merk deg det nøye! Troen forholder seg til løftet!
Vi ble frelst idet Guds løfte gikk opp for oss! - idet vi fikk se
hva Gud hadde lovt oss og oppfylt oss i sin Sønn Jesus Kristus!
Holder seg til loven! Holder
seg til! Det vil si at en faktisk satser på egne gjerninger! Og en
annen ting – at dette faktisk er ganske så utbredt i våre såkalte
evangeliske kretser.
La
oss konkretisere noe! Født etter kjødet! Født av kjøds vilje! Født
av manns vilje! Hør om du kan se noe av dette i det jeg nå sier: Jeg
bestemmer meg for å følge Jesus! Jeg tar et standpunkt for Jesus!
Jeg vil si ja til Jesus! Jeg vil gå hen og døpe meg! Tenker da ikke
på dåpen som et sakrament, altså en handling i hvilken Gud rekker
deg noe, nemlig det Han allerede har gitt deg i sin Sønn, men dåpen
som en egen handling i hvilken du gir Gud noe, en bekjennelse! Jeg
vil bøye meg for Gud! Og slik kunne vi fortsette!
Jeg
vil spørre deg: Hvem er det som er virksom her? Hvilken vilje? I teologien
opereres det med et begrep som kalles synergisme, det vil i dette tilfelle si, et samarbeid mellom Gud og mennesket i
frelsens sak. Gud har gjort sitt, nå gjenstår det at du – gjerne med
Guds hjelp – gjør ditt. Om det er mer eller mindre, det betyr ingenting
her – er det det aller minste fra din side, så er Gud ikke alene om
frelsen.
E.K.
|
Det blir ofte sagt
det – og det skulle i virkeligheten vært bannlyst fra lutherske sammenhenger
– at Gud har gjort sitt, og korset og blodet og soningen kan gjerne
males ut i sterke farger, så det mangler så visst ikke noe fra Guds
side, nå gjenstår det bare, dette lille du er ansvarlig for, å ta
det endelige skrittet. Ja, det kan sies på flere måter, men saken
er den samme – det gjenstår noe du må gjøre!
Dette er løgn og forførelse
fra avgrunnen! - frelsesverket er fullbrakt, og kan bare tros, og
troen igjen er jo som kjent en Guds gave virket nettopp ved Åndens
åpenbaring ved Ordet, av den ferdige, fullbrakte frelse!
Omvendelsen blir da et verk
av deg! Men nå skal du få høre en hjertets
bønn fra en som står badet iHans lys - så får
vi håpe det kan slå denne døren igjen for deg en
gang for alle! - og om det ikke gjør det så må
det jo skyldes at du ikke står i det samme lys! Hør nå
fra Jer 31:18: «Omvend
meg du, så blir jeg omvendt!»
Omvend meg du,
Herre!
«Det står intet tilbake å
gjøre for deg, Det ble fullført ved Frelserens død,» som det heter
i en av våre kjente sanger!
Troen holder seg til løftet,
til hva Gud i sin nåde har gjort, for det var ved det jeg ble født,
det var ved det troen kom til meg!
Mange vitner ikke om Jesus
egentlig, men de vitner om sitt ja til Jesus! Sin omvendelse! Sitt
standpunkt! osv.
Det er her historien om Isak
og Ismael aktualiseres for oss! Det er ikke bare en gammel historie
uten betydning for vårt liv, enn si - åndelige
liv, men det har det i høyeste grad! Når Paulus taler om dette, ikke
uten grunn nettopp til galaterne, så skriver han: «I dette ligger
en dypere mening. For disse kvinner er to pakter. Den ene er fra berget
Sinai, og den føder barn til trelldom. Dette er Hagar. Men vi, brødre,
er løftets barn, likesom Isak. Men han som var født etter kjødet,
forfulgte ham som var født etter Ånden. Og slik er det nå også. Men
hva sier Skriften? Driv ut trellkvinnen og hennes sønn! For trellkvinnens
sønn skal ikke arve sammen med den frie kvinnes sønn. Altså, brødre,
er vi ikke trellkvinnens barn, men den frie kvinnes. Til frihet har
Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge
under trelldommens åk.» (Gal
4:24; Gal 4:28-31; Gal 5:1).
Hva består så
denne forfølgelsen av? Jo, de angriper det vitnesbyrd du bærer
frem - det som er født av Guds ord og Ånd! Og det skjer
fordi de ikke har del og innsyn i det selv!
Også Ismael ble rikelig velsignet,
men det var på det jordiske plan. Og grunnen oppgir Herren i det 13
verset i teksten vår: «Men også trellkvinnens sønn vil jeg gjøre til
et folk, fordi han er din sønn.» Fordi han er din sønn! For Abrahams
skyld!
Men denne velsignelse de
gjerne opplever, kan forlede dem til å tro at de står
seg vel innfor Gud!
Dette burde jo være barnelærdom
for oss, men det er dessverre ikke det, snarere tvert om, du kan få
ettertrykkelig påpakning av enkelte om du forkynner det, og i all
sin velmenthet ser de ikke og forstår de ikke at de angriper selve
evangeliet, det som handler om vår Herre og frelser Jesus Kristus
og det alene!
|