«Vi
elsker fordi Han elsket oss først.» (1 Joh 4:19).
Denne historien om møtet mellom disse to brødrene,
som hadde vært atskilt så mange år – Esau som på grunn av sin egen
forakt for det hellige, og i første rekke den førstefødselsrett som
var gitt av Gud, ble så grundig bedratt av sin bror Jakob, og Jakob
som var den kjeltring som hadde bedratt sin bror for det dyreste han
eide – uten at Esau var seg det bevisst selv, og derfor lot seg lure
så lett – og sin far som han bedro til å gi ham den velsignelse som
i virkeligheten tilkom hans bror, viser så tydelig forholdet og møtet
mellom Gud, som er blitt syndet imot, og mennesket som har syndet
imot Ham.
Om du ikke visste utfallet
av dette møtet mellom brødrene, hvordan ville du tenkt at det skulle
ende? I total krig, ikke sant? Det er dessverre det naturlige blant
oss mennesker. Og slik tenkte jo Jakob også, da han fikk høre at Esau
var på vei mot ham med så mange menn i følget.
Om ikke før, så sto synden
klart for Jakob nå! Det er disse tilfeller i livet, da synden står
for deg så ren og klar det bare er mulig – hvor du ikke ser noen unnskyldning
for den, men den åpenbarer seg for deg som hva den i virkeligheten
er.
Nå så Jakob døden i øynene,
og det ikke bare for sin egen del, men for hele sin familie, og årsaken
til det hele var nettopp hans synd. Hadde ikke jeg begått denne
synd, så ville de blitt spart! Det er min skyld dette!
Nå møtte han igjen sin synd og ikke minst dens konsekvenser.
Vi får tro at revestrekene
hans hadde plaget ham nå og da også tidligere der i utlendigheten,
men da som noen urolige tanker før søvnen tok ham om kvelden og lignende,
men borte igjen om morgenen osv. Ja, du kjenner kan hende til det
selv? Slik opptrer synden, nå og da, som noen små stikk i samvittigheten.
Noen kraftigere stikk innimellom kan hende, men får du felt noen tårer
over den så dempes det noe – se jeg angrer jo. Men hør nå! - dine
tårer kan ikke vaske bort den minste synd! Når tårene tørres og skyldfølelsen
er noe dempet, nettopp på grunn av dem, så er synden og dens konsekvenser
der fremdeles i fullt monn. Noe som ikke går fullt opp for et menneske
i all sin gru, før den dag du står der og syndens lønn skal deles
ut!
Vekkelsen består jo i dette,
at alvoret i at du har synd overfor Gud, virkelig går opp for deg.
Og at du ikke kan gjøre den minste smule for å forandre situasjonen,
men konsekvensen av hva som bor i ditt hjerte, og har gitt seg så
mange utslag, nærmer seg nå som Esaus store hær nærmet seg Jakob og
hans familie. Stadig nærmere for hvert sekund som går!
Jakob så jo dette fryktelige
som nærmet seg nå, så han forsøkte å vaske vekk sin synd ved noe eget
– han sendte en kjempestor gave i møte med sin formodentlige vrede
bror, for å avdempe vreden – det vil si, frukten av sin synd – ved
det.
Hør hva gaven var: «To hundre
geiter og tjue bukker, to hundre sauer og tjue værer, tretti melkekameler
med sine føll, førti kuer, ti okser, tjue eselhopper og ti esler.»
(1 Mos 32:14-15).
Ikke noe småtteri dette,
ikke sant? Men nå skal du høre – og da må du løfte blikket høyere
opp, opp til hva denne teksten kun er et bilde på – hva sier han som
får denne gaven?: «Esau sa da: Hva mente du med hele denne leiren
som jeg møtte? Han svarte: Jeg ville finne nåde for min herres øyne.
Men Esau sa: Jeg har rikelig.» (v.8-9).
Jeg har rikelig! Hørte du
det? Han du eventuelt forsøker å blidgjøre ved gaver, enten det er
store kollekter, mye tjeneste i Hans rike her på jord, gode gjerninger,
tårer eller hva det nå måtte bestå i – Han har rikelig! Han tar ikke
imot noe av et menneske! Han er kommet hit til oss i en ganske annen
hensikt!
Hva hadde skjedd med Esau?
Hadde han ikke grunn til være sint? Det var en som hadde rørt ved
Esaus hjerte! Det var ikke Jakobs store gave som endret Esaus sinn
overfor ham! - Det var en som hadde kommet Jakob i forkjøpet! Jeg
kan ikke se at jeg har full dekning for det i Guds ord, men anser
det som høyst sannsynlig det jeg nå sier: Det var en som hadde møtt
Esau med en langt større gave enn hva Jakob kunne gi ham! Velsignelsen,
førstefødselsretten som Jakob hadde lurt fra ham, den var for alltid
tapt for Esau, men ikke velsignelsen i Jesus Kristus, den som er for
alle og over alle som tror. Det er Guds rettferdighet ved tro på Jesus
Kristus,» som det står i Rom 3:22-23 – Og som fortsetter: «For det
er ingen forskjell, alle har syndet og står uten ære for Gud.» Esau
- ja, men også du! Like fortapt du som han!
E.K.
|
Det er nærliggende å tenke at det som
gir deg et blidt åsyn, nemlig at frelsen, den uforskyldte nåde i Jesus
Kristus går opp for ditt hjerte, også var det som gav Esau et åsyn,
om hvilket Jakob sier: «- da jeg så ditt ansikt, var det som om jeg
så Guds eget ansikt, så vennlig var du mot meg.» (v.10b).
Og iallfall var det denne
veldige sinnsforandring hos Esau, denne jegeren, denne tøffe mannen,
som også gjorde noe med Jakobs sinn. Det skal vi se på her.
Jakob hadde nettopp hatt
sin nattlige kamp med Herren, der ute ved Jabboks vadested, hvor han
seiret over Herren ved å erkjenne hvem han selv virkelig var, og fikk
navnet Israel. Dette hadde selvsagt gjort noe vesentlig med Jakobs
sinn – det forstår jo ethvert menneske. Og så står han plutselig overfor
denne veldige krisen – Esau kommer imot oss med en stor hær! Og da
skal vi se noe her – han sender som allerede nevnt denne gaven i forveien
for seg, men av hvilken grunn? Jo, sier du kan hende da, det var selvsagt
for å blidgjøre sin bror. Er det noen grunn til å spørre om det? -
det er jo opplagt! Ja, men da ser du bare det ytre i handlingen og
det er jo ikke særlig åndelig opplysende. Men hva var drivkraften?
Årsaken i bunn, om vi kan si det slik? Jo, frykt! Det vil altså
si, at ikke ett av disse dyrene han sendte avsted som gave til Esau,
var gitt med glede! Ser du det? Men hva skjer så, når hele denne veldige
truende krisen snus helt om, og blir en av de lykkeligste dager i
Jakobs liv? Jo, han vil av hjertet at Esau skal ta imot denne hans
gave! Han nøder ham til å ta imot den! Nå vil han av hjertet
at Esau skal beholde den.
Vi sier gjerne det at vi
har vanskelig for å ta imot noe for intet vi mennesker – og det på
grunn av synden i oss, vi vil gjerne opprettholde æren ved å gi en
gjengave av noe slag. Og det er mye sant i det – men det er også dette
vi ser velle frem i Jakob her, lysten til å gi noe til den som har
vist deg så stor nåde, og som vi hører Johannes vitne i 1 Joh 4:19,
om den troendes forhold til Herren: «Vi elsker fordi Han elsket oss
først.»
Jakob var seg bevisst å
ha syndet mot sin bror, og så møtte han bare nåde!
Jeg er meg bevisst å
ha syndet imot Herren, og så møter jeg bare nåde!
Vi er jo også vitne til det
samme der overtolleren og rikmannen Sakkeus, for møte Jesu ubetingede
nåde og kjærlighet – en kjærlighet Sakkeus erkjenner som Guds kjærlighet
nettopp til ham – der utbryter han: «Se, Herre! Halvdelen av det jeg
eier, gir jeg til de fattige. Og har jeg presset penger ut av noen,
skal jeg gi det firedobbelt igjen.» (Luk 19:8).
Han var åpenbart ikke av
den verste sorten Sakkeus – han kunne tydeligvis ikke huske at han
skulle ha presset penger av noen, men om det hadde skjedd så osv.
Men altså i dette tilfelle er reaksjonen hans på nåden verd å merke
seg for oss. Og da ser du vel noe, min venn? - nemlig hvordan Guds
ord er, at denne historien om møtet mellom disse to brødrene, taler
om og åpenbarer noe som er viktig for deg og meg å være klar over,
nemlig at det er Guds ord vi har for oss, og der møter vi evangeliet,
Jesus, hele veien. En underlig bok, Bibelen – fordi det dypest sett
er Herren selv som har skrevet den. Den er bare ført i pennen av mennesker,
men forfatteren er Herren selv. Derfor må det gis lys over den, Guds
Ånds åpenbaring, og Han gir til alle som søker Ham, for det er nemlig
ingen som søker Ham i sannhet uten at Han først har oppsøkt dem. Han
elsket oss først!
Du, hva er det som driver
deg i ditt forhold til Gud? Er det frykten Jakob innehadde før han
hadde sett Esaus åsyn – eller gleden i hans hjerte etter at han hadde
møtt og sett det? Og merk deg at han sammenligner det med Herrens
åsyn! Jakobs Gud hadde et vennlig åsyn i Jakobs bevissthet.
Slik er det forhåpentligvis for deg også!
Høyt fra det himmelske høye
vennlig et blikk på deg ser.
|: Ser du det smilende øye?
Stille, hva ønsker du mer? :|
«Og hvis noen synder, har
vi en talsmann hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige. Og Han
er en soning for våre synder, og det ikke bare for våre, men også
for hele verdens.» (1 Joh 2:1b-2).
|