Han åpnet
deres forstand. Vi er inne i avskjedsstunden. Jesus skal skilles fra
sine disipler, og ikke vandre mellom dem, slik som de har kjent Ham
til nå. Men Jesus fremstiller dette som noe som er til gagn
for dem (Joh 16:7), for da skal Han nemlig komme til dem på en helt
ny måte. Han skal selv ta bolig i deres hjerte, ved
sin Ånd. (Joh 14:18).
I Joh 14:23 lar
Jesus det gå opp for sine disipler i all sin herlighet, hva som er
tiltenkt dem, idet Han taler om Faderen og seg selv og sier: «Vi
skal komme til ham og ta bolig hos ham.» Noe disiplene nok ikke
forsto mye av på det tidspunkt.
I verset før teksten vår begynner - v.45 - heter det: «Da
åpnet Han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene.» Det er nemlig
dette som er det viktige, at du får del i Ordets vitnesbyrd om
Jesus. Det er hit Den Hellige Ånd fører deg, og ikke ut i et endeløst
jag etter opplevelser.
Jesus sto nå fremfor
den stund da Han skulle åpenbares som seierherre innfor Guds trone
i himmelens helligdom, og Faderen skulle sende sin Sønns Ånd i de
troendes hjerter. På en helt ny måte skulle Jesus nå forenes
med sine venner. Det er hva Jesus taler om i vers 49 her. Gud selv
skulle nå, på en særlig måte, ta bolig i dem. «Guds bolig er hos menneskene.»
(Åp 21:3).
Dette som en dag skal skje fullt ut - synlig for alle
- har også allerede skjedd i og med Jesu gjerning. Fader, Sønn og
Hellig Ånd har tatt bolig i mennesket (Joh 14:23), og mennesket har
tatt bolig i himmelen. (Ef 2:6). Slik beskriver Guds ord det!
Det er umulig å fatte noe av disse ting, uten på bakgrunn
av treenighetslæren: Fader, Sønn og Hellig Ånd er én sann Gud. Dette er
vel det en kan vite om det helt nye som skjedde på pinsedag, og at det
ikke var mulig før etter Jesu gjerning.
Men Den Hellige
Ånd var jo også hos disiplene før pinsedag, som Han også var
hos de troende i den gamle pakts tid. Ingen kan jo tro på Jesus uten
Den Hellige Ånd. (1 Kor 12:3). Det menneske som ennå kun er sjelelig,
tar ikke imot det som hører Guds Ånd til, men holder det for dårskap,
og kan ikke kjenne det, sier Paulus i 1 Kor 2:14.
Men nå nærmet
tiden seg - den tiden som Peter kaller «Kristi lidelser og herligheten
deretter.» (1 Pet 1:11).
Herligheten deretter! Vet du, det er den tid du
lever i nå! Du lever jo nettopp i tiden etter Kristi
lidelser! Etter at alt det er fullført som måtte fullføres! Etter Jesu
«fullbrakt-erklæring» fra korsets tre!
Les hva Jesus først av alt forkynner sine disipler, etter
å ha «åpnet deres forstand, så de kunne forstå Skriftene»: «Så står skrevet,
at Messias måtte lide og oppstå fra de døde den tredje dag, og at i Hans
navn skal omvendelse og syndenes forlatelse forkynnes for alle folkeslag,
fra Jerusalem av.» (v.46–47).
Hva skulle til for
verdens frelse? Hva skulle til for din frelse? Hele Skriften vitner
om det, sier Jesus.
I beretningen om de såkalte Emmausvandrerne tidligere i samme
kapittel hos Lukas, heter det: «Og Han begynte fra Moses og fra alle profetene
og utla for dem i alle Skriftene det som er skrevet om Ham.» (v.27).
Og hva det er - og hva som altså måtte til for din frelse
- det åpenbarer Jesus deg her, idet Han sier: «Så står skrevet, at Messias
måtte lide og oppstå fra de døde den tredje dag.» (v.46).
Men nå er jo det nettopp hva som har skjedd! Det som måtte
skje, har skjedd!
Det er så mange som
aldri ser (tror) dette, og kommer derfor aldri inn til Hans hvile, men
strever mer og mindre med sine egne religiøse sysler i stedet. Det kan
være alt fra en enkel aftenbønn (for sikkerhets skyld!), til dype teologiske
studier, humanitær innsats, misjon og ekstatiske «herlige» opplevelser.
Men uten denne åpenbaring
er alt annet forgjeves - ja, det blir tvert imot hva det var tenkt
som - nemlig kristenliv - i stedet det som skjuler for dem
deres sanne tilstand. - Du er ikke som en hjelpeløs, fortapt synder
kommet inn til Hans hvile!
|
Hva hjalp det om disiplene
hadde begynt å studere teologi, dersom ikke Jesus hadde åpnet deres forstand?
«Til dere blir Guds rikes hemmelighet gitt,» sier
Jesus om sine. (Mark 4:11).
«Av nåde alt jeg får, hos Gud fra først til sist.» Det
er et Guds barns vitnesbyrd! Du får fordi du er barn! Det vil si, for
Jesu skyld!
I Salme 127 tales det slik, om dette: «Forgjeves står dere
tidlig opp, setter dere sent ned, eter slitets brød. Det samme gir Han
sin venn mens han sover.»
«Dere er vitner om
dette.» (v.48). Altså, at Messias som måtte lide og oppstå
på den tredje dag, har lidd og er oppstått på den tredje
dag!
Det er den troendes vitnesbyrd. Og her sier Jesus
ikke: Dere skal vitne! - Men: Dere er vitner! De hadde
nemlig vært øyenvitner til dette.
Slik også med oss. - Vi kan ikke vitne om dette før Jesus
har åpenbart seg for vårt hjerte, og vi dermed er kommet til tro! Ingen
kan ta seg til å være et vitne, det må være gitt.
I samme stund et menneske er kommet til tro på Jesus - det
vil si, dette som forkynnes her i v. 46 - 47 - er det et vitne.
«I Hans navn skal
omvendelse og syndenes forlatelse forkynnes for alle folkeslag.» (v.47).
Omvendelse forståes gjerne - og her har forkynnelsen
stor skyld - som en moralsk forbedring. Og visst står den fast,
den Guds vilje som er uttrykt i loven - Han har ikke lyst til synd og
ugjerninger, men dette er ikke hva Jesus taler om her. Han taler om omvendelse
til Livet. Om å vende om til Ham!
I den vel kjente Areopagostalen i Aten, forkynner Paulus:
«Da vi nå altså er Guds ætt, så bør vi ikke tenke at guddommen er lik
gull eller sølv eller stein, et bilde formet av menneskelig kunst eller
tanke. Etter at Gud har båret over med uvitenhetens tider, befaler Han
nå alle mennesker, alle steder, at de skal omvende seg.»
Ut i fra dette vi leser om her, ser vi at det er en omvendelse
fra våre egne tanker om Gud. Og fortsetter med Guds egen åpenbaring:
«For Han har fastsatt en dag da Han skal dømme verden med rettferdighet.
Dette skal skje ved den mann som Han har utvalgt til det, etter at
Han har gitt fullgodt bevis for alle ved å oppreise Han fra de døde.»
(Apg 17:29-31)
- Så er omvendelse altså dette, at Gud driver uvitenheten
- våre egne tanker om Gud og veien til Ham - ut, og åpenbarer seg
selv og sin frelse for oss, ved «sannhetens ord, evangeliet om vår
frelse.» (Ef 1:13).
Det er altså, helt og fullt, en Guds gjerning!
«...og syndenes
forlatelse.» (v.47).
Stans nå opp vel og lenge for dette, du som strever så tungt
med deg selv, og kan hende, dine mange synder. Eller er det én
bestemt synd som ligger så tungt på deg at du knapt kan glede deg over
noe som helst - og de gledestunder du måtte ha, er av kort varighet på
grunn av denne synd.
Hør! Jesus sender ut sine vitner, og hva er
det de skal forkynne? Jo, syndenes forlatelse og omvendelse! Med
andre ord, du skal nå få vende deg ifra dette mørket, i hvilket du tenker
og tror at Han vil dømme og fordømme deg for din synds skyld. Han er kommet
for å frelse deg! For å forkynne deg syndenes forlatelse!
Og etter å ha gitt
disiplene dette salige bud, skilles Han fra dem, mens Han velsigner dem,
og blir opptatt til himmelen. Men bare vent, mine venner - mine brødre
- en kort tid i byen (Jerusalem), så kommer jeg igjen på en måte dere
aldri kunne ha tenkt dere det.
Stans nå også for
dette: Jesus forlot denne verden, legemlig, med hendene løftet til velsignelse
over sine.
«Og de falt ned og
tilbad Ham.» (v.52). Her ser du hvem disiplene holdt Jesus for
å være! Som jøder var de vel kjent med det første bud: «Du skal ikke ha
andre guder enn meg.»
|