Menneskene deles på Jesus -
ikke på samme måte som man deles også på andre personer - ved at man
tror og mener forskjellige ting om dem, men man skilles ifølge Skriften,
i bunn og grunn. Man er to forskjellige slags mennesker av fødsel, og man har to vidt forskjellige mål - bestemmelsessteder
- for evigheten, og det har ene og alene med forholdet til Jesus
å gjøre. Vi møter begge disse slags mennesker i teksten vår. Først disse med all de forskjellige meninger om Jesus, og så disiplene med den ene mening (tro) om Jesus. De førstnevnte
kan ha mange forskjellige slags meninger om Ham, noen avvisende og
forkastende, andre kan ha edle meninger om Ham, og så hele spekteret
innenfor disse ytterpunkter, men de er alle i virkeligheten i samme
bås. De er på «den brede vei som fører til fortapelsen.» (Matt 7:14). De som befant seg på avveier i forholdet til Ham med alle sine meninger - ja, de hadde ganske enkelt sine egne meninger. Deres forståelse av Jesus var grunnet på hva de selv hadde kommet frem til, mens de andre ikke hadde det som grunn for sitt syn på Ham, men som Jesus sier her, hadde det sin grunn i Faderen (v.17). Med andre ord i en åndelig opplysning, eller åpenbaring. Det er det som gjør forskjellen, også på de som virkelig er Guds folk, og på de som bare etteraper - denne åpenbaringen fra Hans Far i himmelen. Vi har fått se hvem Jesus er! Mennesker tenker gjerne at Jesus kan man da vite alt om som er mulig å vite, ved å lese i Bibelen - der står det jo. - De kristne har heller ikke noe mer enn det! Og det er sant, ingen mennesker har noe mer enn det. Men nå setter Jesus det naturlige menneske på plass her, idet Han åpenbarer dets uformuenhet i dette: «For det er ikke kjøtt og blod som har åpenbart dette for deg.» (v.17). Med dette sier jo Jesus at det naturlige menneske aldri kan komme til den forståelse og tro. Det må bli en åpenbart av Faderen. Han stiller et spørsmål
her Jesus som burde lyde for den enkelte av oss som regner oss som
kristne, med det aller største alvor: «Men dere, hvem sier dere at jeg
er?» (v.15).
«Men dere...» - da henvender Han seg til den flokken
som bekjenner Hans navn. Hva er dette navn i virkeligheten for
deg? |
Og på denne bekjennelse er hele
Hans menighet grunnet, slik at der
hvor denne bekjennelse - av hjertet - ikke er, der er heller
ikke Guds menighet. Der er heller ikke Guds folk, der er mørke og
forvirring og fortapelse. Så avgjørende er dette! Det er ved dette
budskaps åpenbaring i deres hjerte, den nye fødsel av Faderen er
skjedd! Om dette går opp for et menneske i et plutselig lys, eller det
likesom gryr til høylys dag, er ikke det avgjørende, men at det er
skjedd. V.20 i teksten
her minner oss også på at det er tider da det skal ties, endatil
om dette største av alt. Måtte vi bare få visdom til å vite når. Mange
kan nok bli engstelige med tanke på de tider vi lever i - mon en kan
bli bevart i en slik tid? Da vil jeg avslutte med et Herrens løfte
til deg: «Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud
- for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse
- og han skal få den.» (Jak 1:5). «Be så skal dere få!» (Matt 7:7). |
Det er meg openberra at eg eig barnerett, For Gud med meg i Kristus er forsona. E.K. |