«Men
slik er det ikke
blant
dere!» (v. 26a).
Er det noe vi mennesker har vanskelig for å
ta til oss, og forstå - selv etter å ha vært kristne
i mange år - så er det hva Jesus sier der Han står
overfor Pilatus: «Mitt rike er ikke av denne verden!»
(Joh 18:36).
Og så går Han straks videre med å
si, at om det så hadde vært, så hadde det fungert
på en annen måte enn hva det nå gjorde: «Mine
tjenere hadde kjempet for meg.»
Men
nå vil Jesus altså ikke ha det slik. Guds rike skal ikke
fremmes ved sverd, ved menneskelig makt og vold. «Det skal ei
skje ved kraft og makt, men ved din Ånd, som du har sagt.»
(Sak 4:6).
«Før
jeg ble ydmyket fór jeg vill, men nå (altså, etter
å ha blitt ydmyket) holder jeg ditt ord,» sier salmisten
i Sal 119:67.
Denne ydmykelse er altså nødvendig,
og skjer ved opplevelsen av at alt ens eget - tanker, fornuft, kløkt,
klokskap, visdom, makt, kraft osv., bryter sammen og går under
- blir til intet
-
i møte med Gud og det som har med Ham og Hans rike å
gjøre.
Man kan ikke uten videre overføre sitt eget
- verdens vis - til anvendelse i Guds rike. Da går det galt!
For i Guds rike er det som snudd opp ned på så mangt,
i forhold til vår naturlige tanke om ting. Det er som med dette
kjente bildet av å skulle knytte slipset foran speilet - når
du står der og ser på speilbildet, er det som en tro kopi
av deg selv, inntil du går i gang med noe, for eksempel å
knytte et slips - da ser du at alt fungerer motsatt, og du må
tenke på en
annen måte,
om det skal lykkes.
Dette
reagerer det naturlige og selvbestaltede menneske imot, og så
får en høre slikt som: Så radikalt kan det da ikke
være! Skulle en følge dette ble jo ingenting gjort (noe
som jo også viser hvem
man
egentlig tror på) osv.
Hva skulle så Abraham ha sagt da, han som
måtte vente med oppfyllelsen, til han så et 100 år
gammelt utlevd legeme, og Saras døde
morsliv!
Men nettopp på grunn av dette opprøret
og denne motstanden mot Guds ord - Hans tanker og veier - fra det
naturlige menneskets side, får aldri den nødvendige ydmykelse
som salmisten taler om, skje. Den ydmykelse som førte til at
han holdt Hans
ord!
Rettet seg etter det, og ikke etter sine egne tanker.
Det
er når vi slik skal underlegge oss Guds ord, at vi virkelig
oppdager vår synd, vårt opprør, og ikke minst årsaken
til det hele – vår vantro.
Guds vei er jo helt håpløs (for oss
å gå på), i forhold til den vi har tenkt ut selv!
Så drives kirkesamfunn og kristne organisasjoner
som en art bedrifter. Noe som skal svare
seg,
etter våre begreper! Og de metoder som da tas i bruk etter hvert,
er helt i tråd med det naturlige, ugjenfødte, av Guds
Ånd uopplyste, menneskes tanker. Og det blir også mer
og mer,vår
strid
for Herren, enn Hans
strid
for oss. Han er
nemlig ikke virksom i vår virksomhet!
Guds rike er Ordets
rike!
Det er ved den forkynnelse - det vitnesbyrd som (merk
deg!)
kommer av Kristi
ord
(Rom 10:17), at Guds rike går frem. Og da, bare der hvor Ordet,
i Åndens kraft når inn til menneskets hjerte og samvittighet,
og frir det ut ved evangeliets klare lys, og renselse.
Her er det viktig å være edrue, for
mennesker er i stand til å slutte seg til så mangt, som
det også står om israelittene den gang de drog ut av Egypt:
«Det drog også med dem en stor, blandet
folkemengde.»
(2 Mos 12:38).
De var ikke egentlig israelitter selv, men fulgte
bare med, og da selvsagt fordi de så en eller annen fordel for
seg selv ved det. Og det var endatil en stor
flokk!
Denne flokken ble siden til fall for israelittene:
«Men den sammenløpne hop som
fulgte med dem,
ble grepet av lystenhet. Da begynte også Israels barn å
...» (4 Mos 11:4).
«Fordi
lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli
kald hos de fleste,» sier Jesus i Matt 24:12, der Han taler
om den siste tid.
At kjærligheten blir kald, har altså
sin årsak i at lovløsheten tar overhånd, og at
lovløsheten tar overhånd, har igjen sin årsak i
de falske, forførende, profeter, Han har talt om like før.
En kjent bibelfortolker mener at dette (at kjærligheten
blir kald), har sin grunn i at loven ikke blir holdt frem på
en rett måte, slik at menigheten fylles opp med og overtas av
ugjenfødte mennesker som ikke har måttet ta sin tilflukt
til evangeliet i sin nød,
og derfor er uten
det
hjerte i hvilket Guds kjærlighet er utøst ved Den Hellige
Ånd (Rom 5:5) - og som heller ikke kan
ta
imot, det som hører Guds Ånd til. (1 Kor 2:14).
|
Dette
vil medføre lovløshet! (jmf. her, den nødvendige
ydmykelse
vi tidligere nevnte,. Det er den
som
ikke har noen plass i menigheten lenger).
Der vårt eget ikke går til grunne, vil
det naturlig nok ta overhånd.
Se
nå bare på denne trette blant disiplene, om hvem av dem
som
skulle gjelde for å være størst! (v.24). Og da
kommer de like fra påskemåltidet og innstiftelsen av nattverden,
hvor Jesus har talt om at Han skal forrådes av en av dem, og
hvor Han har talt om sin lidelse og død, dem til gode, og fremstilt
seg selv nettopp som en tjener for dem, som sagt her: «Men jeg
er som en tjener blant dere.» (v.27b).
Og så tretter altså de om hvem av dem
som
skal gjelde for å være størst!
Ligner det oss ikke på en prikk?
All verdens formaninger og irettesettelser (som
de jo også får) kunne ikke ha forandret dette. Natur kan
ikke forandres! Jesus gir dem dypest sett heller ikke et nytt ideal:
«Nå skal dere gå inn for å være små»
- nei, som den pedagog fremfor alle pedagoger Han er, og med sitt
fullkomne kjennskap til menneskenaturen, så sier Han: Fortsett
med det - fortsett å strebe etter å bli den største!
Men nå skal dere høre hvordan det er i Guds rike - der
er den minste, den største, og den øverste er alles
tjener og lignende.
Legg merke til hvordan Han ordlegger seg her. Han
sier ikke: «Men slik skal
det
ikke være blant dere,» men: «Men slik er
det
ikke ...»
Og i kapittel 9 i Lukasevangeliet, hvor Han fremstiller
barnet som idealet, sier Han: «For den som er
den
minste iblant dere alle, han er
stor.»
Slik sier heller ikke Jesus til dem i Matt 4:19,
at de skal bli
menneskefiskere, som et påbud
de
måtte etterfølge, men Han sier: «Så vil jeg
gjøre dere
til menneskefiskere.»
Og dette skulle de bli som en følge av at
de fulgte Ham.
(Se
samme vers i Matteus).
De ble altså ikke menneskefiskere ved å
fokusere på å bli det, men ved å følge Jesus.
Slik også når Jesus videre bruker skal
i
teksten vår og andre steder, så er det tale om hva de
vil bli, ved å følge, det vil si, bli i Ham.
Gud gi oss å skjelne her!
Når
Han vil knekke deres selvklokskap og tro på seg selv, i henhold
til Guds rike, så åpenbarer Han det rett og slett for
dem, og da ser de - dess mer jeg streber på naturlig vis etter
for eksempel å bli stor, dess mindre blir jeg da der! Dess mer
jeg strekker meg etter målet på det vis som er naturlig
for meg, dess lenger bort fra det kommer jeg.
Dermed er det satt en bom for enhver kjødelig
streben, og dermed også en fullstendig sønderknuselse
for den som ser sannheten, virkeligheten og ufravikeligheten i dette.
For slikt er aldeles imot naturen - unaturlig - for det naturlige
menneske. Slik
kan jeg aldri bli!
I denne sannhets erkjennelse sier Paulus: «Kjøtt
og blod kan ikke arve Guds rike.» (1 Kor 15:50). Og i denne
sannhets erkjennelse sier Peter (som nok ikke var den minst aktive
i diskusjonen om hvem som skulle gjelde for å være den
største): «For Gud står de stolte imot, men de
ydmyke gir Han nåde.» (1 Pet 5:5).
Du
som ved dette ser deg som i en hengemyr (Davids dype gjørme
(Sal 40:3)), hør Jesu, den virkelig stores, ord i teksten her:
«Jeg er som en tjener blant dere.» (v.27b).
Det er jo klart, at bare den i seg selv aldeles
fortapte, kan høre og se denne
frelser
(tjener).
Er det ikke nok for deg å bli tjent av Ham?
Hadde det skjedd noen feil, i og med at Jesus var
blitt alles tjener? Noe Han ikke hadde regnet med fra først
av, men som nå engang bare var blitt slik? Nei, nettopp til
det var Han kommet til verden, for å tjene
deg til
frelse! «Menneskesønnen er ikke kommet for å la
seg tjene,
men for selv å
tjene
og gi sitt liv til en løsepenge ...» (Matt 20:28).
Tjene deg, inntil det å dø for deg!
Han er blitt deg «visdom fra Gud, rettferdighet, helliggjørelse
og forløsning» (1 Kor 1:30) -tjeneren
Jesus,
den største av alle!
|