Se vi går opp til Jerusalem el. Se! Luk 18:31 - 34 31. Han tok de tolv til side og sa til dem: Se, vi går opp til Jerusalem, og alt som er skrevet av profetene om Menneskesønnen, skal oppfylles. 32. For Han skal overgis til hedningene og bli hånet og mishandlet og spyttet på. 33 De skal hudstryke Ham og slå Ham i hjel. Og på den tredje dag skal Han oppstå. 34. Men de forstod ikke noe av dette, og dette ord var skjult for dem, og de skjønte ikke det Han sa. Vi skal ta med oss ytterligere noen vers her:
35. Og det skjedde
da Han kom nær til Jeriko, at en blind mann satt ved veien og tigget.
36. Da han hørte at mye folk gikk forbi, spurte han hva dette var.
37. De fortalte ham da at Jesus fra Nasaret gikk forbi. 38. Og han
ropte og sa: Jesus, du Davids sønn, miskunn deg over meg! 39. De som
gikk foran, truet ham at han skulle tie. Men han ropte enda mye mer:
Du Davids sønn, miskunn deg over meg! 40. Da stanset Jesus og bød
at de skulle føre den blinde til Ham. Og da han var kommet nær, spurte
Han ham: 41. Hva vil du jeg skal gjøre for deg? Han sa: Herre, at
jeg må få synet igjen! 42. Og Jesus sa til ham: Bli seende! Din tro
har frelst deg. 43. Og straks fikk han synet igjen. Han fulgte Ham
og lovet Gud. Og hele folkemengden som så dette, priste Gud. |
Se
- sier Jesus her. (v.31).
Se
- sier altså Jesus.
Denne hemmeligheten er åpenbart allerede hos profeten Jesaja blant
annet: «Hør! Så skal deres sjel leve.» (Jes
55:3).
Nå er dette - i følge vår tekst - nettopp hva Jesus er i ferd med gjøre - gi oss
Davids rike nåde, den visse - den som er grunnet på Hans verk alene,
og ikke på noe av vårt eget.
Det er mye kristelig forkynnelse å høre også i dag, men hvor ofte blir Jesus
forkynt? Ikke om Ham - ikke om Hans gaver, hva Han kan gjøre og lignende (noe som jo
også er en nødvendig forkynnelse, i og for seg) - men Ham selv! Forkynnelse
av Ordet, slik at du blir stående igjen med den Faderen sendte deg, alene!
Ved hva ble Jerusalems strid endt? Og ved hva ble hennes skyld
betalt? Jo, nettopp ved det Jesus her forkynner oss: «Se, vi går opp til
Jerusalem, og alt som er skrevet av profetene om Menneskesønnen, skal oppfylles.
For Han skal overgis til hedningene og bli hånet og mishandlet og spyttet på. De
skal hudstryke Ham og slå Ham i hjel. Og på den tredje dag skal Han oppstå.»
(v.31-33).
Så kan du lese vers 34 igjen, og spørre: Var det av nåde disiplene fikk
være disipler? Og så kan du spørres: Er det av nåde du får være en kristen,
og eie alt hva Jesus' er?
Tenk, nå står Han der, og har levd et fullkomment liv etter loven, deg til
fortjeneste - nettopp hva du var skyldig å gjøre, men ikke kan - og ser
strakt på det endelige målet - kronen på verket - der Han skal gjøre
fullkommen soning for din synd. |
Tjeneste for Herren er ikke å springe omkring og gjøre en hel masse for Ham -
det er heller dette som skjer som en følge av pur takknemlighet, og da først og
fremst å prise Ham av hjertet for Hans ufattelige nåde, gitt deg, og åpenbart
deg i Jesus Kristus, Hans Sønn.
Nå vender Jesus seg mot denne sin siste gjerning i sitt liv her på
jord, før Han går tilbake dit hvor Han også så gjerne vil føre oss.
Hør hva Han sier til sin Far, i sin yppersteprestelige bønn i Joh
17:24: «Far, jeg vil at de som du har gitt meg, skal være hos
meg der jeg er, for at de skal se min herlighet.»
Men nå skal først denne verden - både den dypt religiøse, og den rent verdslige
- få åpenbare sitt sanne ansikt i møtet med den sanne, hellige og rene Jesus.
På Hans vei til Jerusalem er det en som roper på Ham - en som riktignok var legemlig
blind, og derfor ikke regnet med av folket - men åndelig seende. Her hadde
Guds ords forkynnelse - som han, som jøde, hadde hørt fra barnsben av - fått gjøre
sin gjerning i hans hjerte. Da han hørte forkynnelsen om Jesus som gikk omkring
i Israel, da så han at dette var den som Skriften vitnet om. Han
ropte nemlig ikke på en hvilken som helst mirakelmann, profet eller lærer sendt
fra Gud - han roper på: «Jesus, du Davids sønn!» (v.38).
Jesus hører da også dette ropet utenfor Jeriko, og stanser. (v.40).
Og legg merke til den blindes bønn, også i dette at han ber om å få synet igjen.
Det tyder på at han engang hadde synet, men mistet det. La dette få være en hilsen
fra Herren selv også til den som engang hadde åndelig syn, men har mistet det.
Rop på Ham idet Han nå går forbi deg - at du må få synet igjen.
Så bekrefter da også Jesus - gir vitnesbyrd om - den tro, ved hvilken han ropte
på Ham. (v.42).
«Se, vi går opp til Jerusalem,» sier Jesus til disiplene her.
De går sammen opp dit, men derifra og ut handler det bare om Ham.
Skal også du nå, hva din frelse angår, la det få handle om Ham, herifra og ut?
|
E.K. |