«Når
dere ber ...» (v.7a). Det er en oppfølging av det som er sagt i verset
før: «Men du, når du ber, da gå inn i ditt lønnkammer og lukk din
dør, og be til din Far som er i lønndom. Og din Far som ser i det
skjulte, skal lønne deg i det åpenbare.» (v.6). Og når dere
da gjør dette osv. Jesus lærer sine disipler - og det vil også
si oss som tilhører Ham i dag - å be. Det er bønnen som rett og slett
kalles Fader vår.
C. O. Rosenius har skrevet en hel bok over denne bønnen,
og det kunne jo vært skrevet bøker over hvert ledd i den. Slik blir det
når Herren lukker opp så vi ser hva som virkelig står skrevet der, og
hva vi virkelig ber, når vi tar denne i vår munn.
Jesus advarte oss jo nettopp mot hedningenes oppramsing av
ord, noe Fader vår dessverre lett blir for oss. Du tenker ikke over hva
du ber om. Du kan den så godt! - Kan den utenat fra barnsben av
kan hende - og så blir det som en regle.
Vi skal bare kort stanse for den
teksten her nå - og kommer også tilbake til dette.
Men først - det som jo utpreger seg i denne bønnen, det er at det er en
fattigmannsbønn. Her står et menneske og ber om å få alle ting
- og hvem er det som ber om å få alle ting, uten den som ingenting har
selv?
Her skjer dette som Skriften alle vegne vitner - mennesket blir satt på
rette plass, og Herren alene blir opphøyet.
I Jesaja 40, får Herrens utsending beskjed om å rope
- og på det svarer han: «Hva skal jeg rope?» Hva! Har du noen
gang prøvd forkynnelsen på det svaret han der får? Nå skal du høre. «Alt
kjød er gress, og all dets herlighet som blomst på marken. Gresset blir
tørt, blomsten visner når Herrens ånde blåser på det. Ja sannelig, folket
er gress.»
Gresset blir tørt, blomsten visner. Det er sannheten om oss.
Har du ikke opplevd hvordan enkelte slår seg på brystet og sier for eksempel:
«Jeg er 83 nå!» mens de strammer seg opp og kneiser med nakken,
for liksom å riktig vise hvor spreke de er, til tross for den høye alder.
- For ikke å snakke om, dersom det skulle være tale om mellom 90 og 100.
Og det er virkelig anselige aldre, sett ut fra våre forutsetninger - det
er bare det at denne skapningen var opprinnelig skapt til å leve evig!
Nå er det som gresset. Bare noen få tiår, og det luter mot graven - mot
undergangen.
Da ser vi - det er visst ingen grunn til å kneise med nakken. Det er tragisk
det hele.
Men utsendingen hos Jesaja fikk - takk Gud - noe mer å rope ut: «Men vår
Guds ord står fast til evig tid.»
Mennesket liker ikke nødvendigvis dette budskapet, men det er sannhetens
budskap, og Herren ber utsendingen endatil om å stige opp på et høyt
fjell og rope det ut - da det er et gledesbudskap.
Mennesket selv er som gresset, men Herrens ord er evig fast. Det er i
grunn akkurat det samme budskap du finner i Fader vår - hvor et utfattig
menneske ber om å få - for til slutt å opphøye Gud: «For ditt
er riket og makten og æren i evighet.» (v.13b).
Dette er altså en bønn båret frem av et menneske som
nettopp har fått del i budskapet vi hørte fra Jesajaboken. Det er
kun bønn om å få - det er bare én ting det er tale om at mennesket
selv skal gi: «...som vi og forlater våre skyldnere.» (v.12). Men
hva er det da du gir? Du gir bare videre hva du selv har fått. Det
er jo derfor du i det hele tatt er en kristen - ikke fordi Gud nå
har fylt deg med sin kraft, eller Åndens kraft eller noe lignende
- slik at du nå er blitt noe annet enn du var før, men ved at du har
fått syndenes forlatelse for Jesu Kristi skyld. Som Paulus
uttrykker det i brevet til kolosserne for eksempel: «Men Gud gjorde
dere levende sammen med Kristus, idet Han tilgav oss alle våre
overtredelser.» (Kol 3:13b). Slik at når du forlater dine skyldnere
gir du altså bare videre hva du selv har fått. «Vi elsker fordi Han
har elsket oss først,» som Johannes sier i sitt brev. (1 Joh 4:19).
Det gjelder kjærlighet både til Gud og medmennesker.
|
Men hva så med dette
Guds ord
som står fast til evig tid - er det noe bestemt ved det vi trenger å se?
Noe som gjør det til et gledesbudskap.
Alt Guds ord står jo fast til evig tid, men er det nødvendigvis et gledesbudskap?
Det gjelder jo også ordet om vår dom og fortapelse osv.
I Joh 1 blant annet, åpenbares denne hemmeligheten som
gjør dette til et ubetinget gledesbudskap for oss - ja, til
oss!
«I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var
Gud.» Og så hører vi videre: «Han var i begynnelsen hos Gud.» Han er
altså det Guds ord som står evig fast, og Han
er åpenbart i verden som vår frelser. Har du sett dette? Gud
er åpenbart i verden som vår frelser! Det står evig fast! En evig soning
for all vår synd!
Der hvor dette har nådd inn, der
ber mennesket med rette: Fader vår! Min Far! Er Han det for deg
da? Ikke bare Gud - alles Gud - men min Gud! Det er det første
du må få avklart.
Og så tenk på advarselen mot oppramsing. Tenk bare på bønnen: «Skje
din vilje!» Det er så visst ikke en bønn til å be tankeløst. Tenk
på hva du ber om. Mener du virkelig dette? Som Rosenius sier: Bare en
gjenfødt kristen kan be den bønnen av hjertet.
Jesus advarer her mot hykleriet
- for eksempel å vise andre at du ber, og selv bli stor på det - for, som Han
åpenbarer deg ved Fader vår - du er slett ikke stor, men så fattig at
du må be om å få alt. Derfor, gå inn i ditt lønnkammer og lukk din dør. (v.6).
Det er ikke noe forbud mot å be offentlig i forsamlingen, men det er i
virkeligheten en farlig ting for oss, for da har vi så vanskelig for å
være sanne - vi fristes til å «smøre på,» og oppøse noen ekstraordinære
følelser og be en riktig fin og salvelsesfull bønn. Andre lar være å be
offentlig av samme grunn - de er redd det ikke skal låte bra nok!
Det kommer altså inn noe uærlig og usant.
Kan du ikke bare
sende dine fattige sukk opp til Gud, uten å lage noe ekstra ut av
det, så gå heller inn i ditt lønnkammer. For det heter fremdeles i
dag: «Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal
det bli lukket opp for dere.» (Matt 7:7).
«Deres himmelske Far vet hva
dere trenger til før dere ber Ham,» sier Jesus oss i teksten her. (v.8).
En fattigmannsbønn sa vi - en bønn som Herren
selv har lært oss å be, og som Han da også vil bønnhøre.
Vi har også en
utpreget rikmannsbønn/utsagn i Skriften - den finner vi i Åp
3:17: «Jeg er rik, jeg har overflod og har ingen nød.» Har du hørt
maken til lovprisning? Men det var ikke en lovprisning av Herren og
Hans nåde og makt, men av sin egen åndelige og materielle tilstand.
Om dem heter det: «Se, jeg står for døren og banker.» (v.20). Rikdommen
og overfloden på innsiden var så stor at de ikke fant rom for Ham
som var kommet for å søke og frelse det som var fortapt. (Luk
19:10). Likesom herberget var så fullt av mennesker den første julenatt,
at det ikke var plass for Jesus, var deres hjerte så fylt av «kristendom,»
at det ikke var rom for Ham.
Slik lærte altså ikke Jesus oss å be og rose oss. Slikt har utspring i
vårt eget hjerte, fordi vi ikke står i sannheten, og derfor heller ikke
ser sant på oss selv.
Men du som også i dag ser ditt behov for å be for eksempel: «Forlat meg
min skyld,» du får det du ber om!
|