Jeg har åpenbart ditt navn for dem, sier Jesus her. Hva vil det egentlig
si. Her i vår sammenheng, hva gjør vel det fra eller til om du vet
en heter Jan eller Petter eller Knut? Det er da bare et navn. Men
slik var det ikke i Israel på den tid – navnet sa noe om den som bar
det. Navnet hadde en betydning. Det var da rart å bære et navn som
betydde eik, dersom vedkommende var svak som et siv. Du skjønner?
Navnet sa også gjerne noe om vedkommendes karakteregenskaper:
Mild, god, voldsom osv. Men da måtte du jo kjenne vedkommende ganske
så godt, dersom du skulle finne ut om navnet sto til personen.
Men så var det Guds navn? Det var jo ikke et navn som
kunne uttales. Ennå i dag vet de ikke hvordan dette navnet skrives
– det står i Skriften bare JHVH, og vi kan se på noen skriftsteder
hvor Herren selv uttaler seg om sitt navn. Først til Manoah i Dommernes
bok: «Da sa Manoah til Herrens engel: Hva er ditt navn? - så vi kan
ære deg når dine ord går i oppfyllelse. Men Herrens engel sa til ham:
Hvorfor spør du om mitt navn? Det er et underfullt navn!» (Dom 13:17-18).
Og Jakob der ute ved Jabboks vadested hvor han hadde kjempet med Herren
hele natten: «Da sa Jakob: Jeg ber deg, si meg ditt navn! Men Han
svarte: Hvorfor spør du om mitt navn? Og Han velsignet ham der.» Og
så kjenner vi Moses spørsmål om det samme og svaret i 2 Mos 3:14:
«Da sa Gud til Moses: Jeg er den jeg er. Og Han sa: Så skal du si
til Israels barn: JEG ER har sendt meg til dere.»
JEG ER! Det er altså Hans navn. Og du skal merke deg
at Jesus bruker dette navnet om seg selv mange ganger. Vi skal bare
stanse for noen. Først Joh 8:24: «Derfor sa jeg til dere at dere skal
dø i deres synder. For dersom dere ikke tror at jeg er den
jeg er, skal dere dø i deres synder.» Og Joh. 8,28: «Jesus
sa da: Når dere får opphøyet Menneskesønnen, da skal dere forstå at
jeg er den jeg er. Og av meg selv gjør jeg intet, men
slik som Faderen har lært meg, slik taler jeg dette.»
Og til sist Joh 13:19: «Fra nå av sier jeg dere det før det skjer,
for at dere, når det skjer, skal tro at jeg er den jeg er.»
Jødene forsto jo dette, som vi leser i Joh 10:33: «Jødene
svarte Ham: For noen god gjerning steiner vi deg ikke, men for gudsbespottelse,
fordi du som er et menneske, gjør deg selv til Gud.»
Jesus viste, eller åpenbarte, både i ord og handling
hvem Gud var. Det er som Hebreerbrevets forfatter skriver om Ham:
«Han er avglansen av hans herlighet og avbildet av Hans vesen.» (Hebr
1:3). Altså i sin egen person en åpenbaring av Guds herlighet og vesen.
Og Hebreerbrevet sier mer i den sammenheng: «- og Han bærer alle ting
ved sin krafts ord.»
Kan dette sies om noen annen enn Gud selv – at Han bærer
alle ting ved sin krafts ord?
Det er jo også dette profeten Jesaja profeterer om Ham
som skal komme til verden som et barn, en sønn – bare hør: «For et
barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herredømmet er på Hans skulder,
og Hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig
Far, Fredsfyrste.» (Jes 9:6). Veldig Gud, Evig Far!
Der står det jo like ut, hvem dette barn i Betlehem er.
Jeg pleier å ta frem denne profetien, når jeg av og til
møter representanter for Jehovas vitner, og deres antikristelige fornektelse
av Jesus som Gud – hvordan vil dere forklare dette? Kan dette sies
om et menneske - Veldig Gud, Evig Far? Nei, selvsagt
ikke. Og dette samsvarer jo helt med det vitnesbyrd Jesus bringer
oss for eksempel i Joh 14:9: «Så lang en tid har jeg vært hos dere,
og du kjenner meg ikke, Filip? Den som har sett meg, har sett Faderen.
Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen?»
«Så lang en tid har jeg vært hos dere, og du kjenner meg ikke.»
Hva med deg som sitter her nå – kjenner du Ham? Vet du hvem du står
overfor, når du påkaller Jesu navn?
Men som Jesus sier i det sjette vers her i teksten –
Han har ikke åpenbart dette Guds navn for alle og enhver, men kun
for de mennesker som du (Gud) har gitt meg av verden.
Det er altså noen mennesker Gud (Faderen) har gitt til
Jesus – som en gave kan vi si. Jesus sier også noe om dette i Joh
6:36-40: «Alle de som Faderen gir meg, kommer til meg. Og den som
kommer til meg, vil jeg slett ikke støte ut. For jeg er kommet ned
fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre Hans vilje
som har sendt meg. Og dette er Hans vilje som har sendt meg, at jeg
ikke skal miste noe av alt det Han har gitt meg, men oppreise det
på den siste dag. For dette er min Fars vilje, at hver den som ser
Sønnen og tror på Ham, skal ha evig liv. Og jeg skal oppreise ham
på den siste dag.» Og som Han også sier i den samme tale: «Ingen kan
komme til meg uten at Faderen som har sendt meg, drar ham. Og jeg
skal oppreise ham på den siste dag.» (v.44).
Merk deg nøye hva Jesus sier her, for her åpenbarer Han
Faderens navn gjennom vitnesbyrdet om Ham: «- dette er Hans vilje
som har sendt meg, at jeg ikke skal miste noe av alt det Han har gitt
meg, men oppreise det på den siste dag. For dette er min Fars vilje,
at hver den som ser Sønnen og tror på Ham, skal ha evig liv.» Og som
Han sier i Joh 12:49-50: «For jeg har ikke talt av meg selv. Men Faderen,
som har sendt meg, Han har gitt meg befaling om hva jeg skal si og
hva jeg skal tale. Og jeg vet at Hans bud er evig liv. Det som jeg
da taler, det taler jeg slik som Faderen har sagt meg.»
E.K.
|
Hans bud, eller Hans vilje er evig liv! Ser du Faderen da? Han vil
gi deg evig liv! Hans vilje er at du skal eie evig liv! Igjen: Ser
du Ham da? Det er gjennom disse ting, ord og handling, Jesus har gjort
det Han her i teksten taler om: «Jeg har åpenbart ditt navn for de
mennesker du gav meg av verden.» (v.6).
Men så er det noen Han ikke har åpenbart det for, og heller ikke vil
åpenbare det for – nei, Han ber ikke engang for dem. Vi møter dem
blant annet i den samme sammenheng i Joh 6: «Men jeg sa dere at dere
har sett meg, og likevel tror dere ikke.» (v.36).
Han ville jo at også de skulle bli frelst som vi forstår
av 1 Tim 2:4: «- Han som vil at alle mennesker skal bli frelst
og komme til sannhets erkjennelse.» Alle, uten unntak! Men disse –
til tross for at de ser Ham, vil de ikke ta imot Ham som den Han er.
Det er det samme som vi kan lese om dem som aldri fikk
gå over Jordan og inn i det lovede land – det land som altså i utgangspunktet
var gjort i stand for dem alle: «Og om hvem var det Han sverget
at de ikke skulle komme inn til hans hvile? Var det ikke om dem som
ikke hadde villet tro? Så ser vi da at det var på grunn av vantro
de ikke kunne komme inn.» (Hebr 3:18-19). Og i Hebr 4:3-6: «For
det er vi som kommer inn til hvilen, vi som tror. Han sa jo: Så sverget
jeg i min vrede: De skal ikke komme inn til min hvile! - Og dette
til tross for at gjerningene var fullført fra verdens grunnvoll ble
lagt. For et sted har Han sagt om den sjuende dagen: Og Gud hvilte
på den sjuende dagen fra alle sine gjerninger. Og på dette sted igjen:
Nei, de skal ikke komme inn til min hvile! Altså gjenstår det ennå
for noen å komme inn til hvilen. Og de som først fikk høre det glade
budskap, kom ikke inn på grunn av vantro.»
På grunn av vantro.« Nå må du merke deg hva vantro
er for noe, du som kan hende frykter for at du befinner deg i den
flokken, for din tro er ikke verd et ord synes du – du er så vaklende
i alle ting, og kan til og med føle på motvilje når det gjelder Guds
vei med deg og lignende. Hør nå hva vantro er for noe, for det sies
like ut her: «Og om hvem var det Han sverget at de ikke skulle komme
inn til hans hvile? Var det ikke om dem som ikke hadde villet
tro?»
Hørte du det – du som gjerne vil tro, men synes du har
så lite av det? Det er ikke deg det er tale om her, men den som ikke
vil tro.
Hva sier så Skriften om den som er svak i troen? For
den sier noe om dem, og også det åpenbarer Guds navn for oss. Apostelen
Paulus skriver i Rom 14:1: «Ta dere av den som er svak i troen uten
å gjøre dere til dommere over hans tanker.» Ikke støt ham ut! Ikke
døm ham for det! For det gjør nemlig ikke Gud! Men ta dere av ham
– eller henne – for det gjør Gud, som vi hører noen vers lenger ute:
«Hvem er vel du som dømmer en annens tjener? Han står eller faller
for sin egen herre. Men han skal bli stående, for Herren er mektig
til å holde ham oppe.» (v.4).
Hør det!: Herren er mektig til å holde deg oppe!
Det er Han – og ikke din tros kvalitet eller noe som helst annet som
har med deg å gjøre – nei, det er Han du skal få regne med.
Det er som vi kan lese det allerede hos profeten Jes
42:3: «Det knekkede rør skal Han ikke knuse, og den rykende veke skal
Han ikke slokke. I sannhet skal han føre retten ut til dem.»
Han skal ikke knuse eller slokke slike, men tvert imot
skal Han føre retten ut til dem. Hvilken rett? Jo, ikke noe mindre
enn retten til himmel og salighet! Det er nemlig hva Jesus har vunnet
oss. Retten – retten – til himmel og salighet! Så benytt deg
nå av den retten! Ingen kan ta den fra deg – den er nemlig gitt deg
av Gud selv som en uforskyldt gave i Jesus Kristus, Guds Sønn og Guds
Lam!
Du hører dette ordet nå i denne stund, og hør nå hva
Jesus sier i teksten vår: «For de ord som du gav meg, har jeg
gitt dem. Og de har tatt imot dem og kjent i sannhet at jeg
er utgått fra deg. Og de har trodd at du har utsendt meg.» Og så kommer
dette vidunderlige som vi ville takket Ham for med løyste tunger,
om vi bare hadde fattet det fullt ut: «Jeg ber for dem.» (v.8-9).
En liten anskuelsesundervisning her til slutt: Hvordan
gikk det med Peter til tross for hans stygge fall – fordi Jesus hadde
bedt for ham? Du kjenner svaret. I dag sitter han på en trone i himmelen!
Takk Jesus for denne din forbønn! Vi er i et behov av
den, langt ut over hva vi er i stand til å forstå!
|