Jesus og Nikodemus Joh 3:1 - 13 1. Det var en mann blant fariseerne som hette Nikodemus. Han var en av jødenes rådsherrer. 2. Han kom til Jesus om natten og sa til Ham: Rabbi, vi vet at du er en lærer kommet fra Gud, for ingen kan gjøre disse tegn som du gjør, uten at Gud er med ham. 3. Jesus svarte og sa til ham: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Uten at en blir født på ny, kan han ikke se Guds rike. 4. Nikodemus sier til Ham: Hvordan kan et menneske bli født når han er gammel? Kan han vel annen gang komme inn i sin mors liv og bli født? 5. Jesus svarte: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike. 6. Det som er født av kjødet, er kjød, og det som er født av Ånden, er ånd. 7. Undre deg ikke over at jeg sa til deg: Dere må bli født på ny! 8. Vinden blåser dit den vil. Du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden. 9. Nikodemus svarte og sa til Ham: Hvordan kan dette skje? 10. Jesus svarte og sa til ham: Du er Israels lærer, og vet ikke dette? 11. Sannelig, sannelig sier jeg deg: Vi taler om det vi vet, og vitner om det vi har sett, og dere tar ikke imot vårt vitnesbyrd. 12. Når jeg har talt til dere om de jordiske ting, og dere ikke tror, hvordan kan dere da tro dersom jeg taler til dere om de himmelske? 13. Og ingen er steget opp til himmelen uten Han som er steget ned fra himmelen, Menneskesønnen, som er i himmelen. Vi legger her et par vers til teksten:
14. Og likesom Moses opphøyet slangen i ørkenen, slik skal Menneskesønnen
bli opphøyet, 15. for at hver den som tror på Ham, skal ha evig liv. |
Det er noe
vi skal særlig merke oss, som vi også ser praktisert i denne teksten,
og som blir til anstøt for mange mennesker: Jesus tar ikke imot noe
fra et menneske! Vi har nemlig ingenting å gi Ham. Vi er fortapte
og må frelses. Vi ser denne ofringsforståelsen
praktisert her; Nikodemus kommer til Jesus og bringer Ham noe
av sitt eget, en slags anerkjennelse: «Rabbi, vi vet at ...
» (v.2). Gud hadde selvfølgelig uroet Nikodemus og gitt ham den nagende mistanke i hans indre, at han tross all sin kunnskap befant seg på en blindvei. Ellers hadde han ikke kommet til Jesus på dette viset. Men at han skulle befinne seg i et totalt åndelig mørke, det kunne han - den vel studerte og lærde mann - aldri ha tenkt seg. Derfor dette: «Vi vet.» Han kommer dermed til Jesus som en slags likemann - vi vet begge noe om denne sak, Jesus. Han var jo også klar
over sin stilling i Israel, noe Jesus påpeker i vers 10: «Du er Israels
lærer.» Noe han altså også holdt Jesus for å være. Nikodemus kom til
Jesus for å få lys - hvilket for ham betydde ytterligere kunnskap, i tillegg
til det han allerede hadde - og så føres han inn i et absolutt mørke og
en fullstendig forvirring! |
Det som er gått
i forråtnelse, kan jo ikke bli friskt kjøtt igjen! Og vi ser altså
det samme her - hvor radikal denne «født på ny» talen måtte lyde for
Nikodemus’ ører. Det innebar jo en fullstendig avvisning av hele
mennesket, som var født etter kjødet. Det måtte bli født på
ny! Den høye herre
hadde valget nå, mellom å blankt avvise dette - ta anstøt som mange
gjør nettopp her, hvor ens eget går under i møte med Den Hellige -
eller å innta elevplassen ved Jesu føtter. Nikodemus måtte
miste sitt eget for å få del i det nye. Det er jo nettopp hva den
nye fødsel uttrykker - alt må bli nytt. «Det som er født
av kjødet, er kjød, og det som er født av Ånden, er ånd.» (v.6). Er jeg født på ny? spør du, og leter gjerne i den sammenheng etter ett eller annet der inne i ditt eget bryst, eller noen manifestasjon i livet. Et motspørsmål: Har du fått ditt alt i Jesus? |
Meg til frelse jeg intet vet Uten deg, Guds Lam, Ene i din rettferdighet Skjules all min skam. E.K. |