Hvem er den største? Ja, det er et ganske så
typisk spørsmål for den falne slekt – for dette trakter vi av naturen
etter. Dette å bli stor og best i andres øyne – å bli tilbedt og sett
opp til av andre mennesker. Ja, det gjennomsyrer mennesket i den grad
at det umiddelbart tenker: Er det noe galt i det da?
Vi stiller oss i virkeligheten
i Guds sted og blir vår egen og andre menneskers avguder. Se bare
hvordan enkelte predikanter blir tilbedt. Deres ord veier gjerne tyngre
enn Jesu ord.
Vi leser i Åp 19:1: «Deretter hørte jeg likesom
en mektig lyd av en stor skare i himmelen, som sa: Halleluja! Frelsen
og æren og makten tilhører vår Gud!»
Han skal du tilbe!
Selvopphøyelsen er en uhelbredelig
sykdom i vårt kjød. Det blir ikke bedre i morgen! Nei, det er selve
fordervelsen – den dårlige ferd vi har arvet fra fedrene som Peter
skriver om i 1 Pet 1:18. Tror du at du kan nedkjempe det? Å selv ta
kampen opp imot dette er jo selvopphøyelsen i funksjon. Selvopphøyelsen
er pr. definisjon – tro på deg selv!
Men så er det jo synd å bare
leve i det også, og ikke ta kampen opp, som loven jo nettopp tilskynder
oss til. Hva da?
Hva leste vi det ellevte
og siste vers i teksten vår: «For Menneskesønnen er kommet for å frelse
det som var fortapt.»
Vi møter dette ikke minst
i kristne kretser også – tilbedelse av personer, organisasjoner, kirkesamfunn:
Hvem gjelder for å være størst og best på den ene eller andre måten?
Men hva er så sannheten?
Jo, vi er alle så små, at vi må trå innfor Gud skjult i en annen! Og så krangler vi gjerne om hvem av oss
som er størst!
Vi må tilbake til fallets dag. Menneskets problem
finner du i syndefallsberetningen. Der falt mennesket bort fra Guds
ord, og det innebærer at det falt bort fra Gud. Det henger nøye sammen.
Djevelen kom og fristet:
Dere skal bli som Gud og kjenne godt og ondt – ta bare imot denne
frukten. Har du sett hva som tilbys i karismatiske kretser? – ta imot
denne åndsdåpen, så skal du selv bli i stand til å mestre dette åndelige
livet. Med andre ord: Du skal bli!
Nei, en sann kristen har
alt sitt innfor Gud, i Kristus!
På den dagen – fallets dag – ble mennesket
sine egne guder, den menneskelige fornuft født. Men av hvem?
La det være sagt de evner du har som menneske,
bruk dem på beste måte – det er ikke det vi taler om – her taler vi
om forholdet til Gud, den sanne Gud. Kjennskapet til Ham er ikke noe
vi kan studere oss frem til.
Når du vet, at din fornuft
er født ut av et opprør mot Gud og Hans vei, da forstår du at denne
fornuft aldri kan føre deg til sannhets erkjennelse – den fører alltid
bort derfra. Så den må forlates – men er det noe et menneske ikke
vil forlate, så er det den, for det er å miste sitt liv! – Det er
å bøye seg for dypt! Du vil aldri bli i stand til det etter ditt gamle
menneske.
Men se på fallet en gang
til, og se hvem som gav deg dette livet! Den ånd Paulus skriver om
i Ef 2:2, som er virksom i vantroens barn.. Virksom! Det er den ånd
som kom inn i denne fødselen. Det er dette som bobler til overflaten
hos disiplene her: Hvem er den største?
Men det som er stort i verdens
øyne, er en styggedom – eller en vederstyggelighet som det het før
– for Gud, og det sier og viser Jesus dem på denne måten: «Han kalte
da et lite barn til seg og stilte det midt iblant dem, og sa: Sannelig
sier jeg dere: Uten at dere omvender dere og blir som barn, kommer
dere slett ikke inn i himlenes rike.»
I denne popkulturens kristendomsforståelse
vi ser så mye av i dag, helt inn i våre kretser, så er Jesus en mektig
konge, Han vi skal følge, tjene og kjempe for. Men Jesus er ikke en
slik konge! Han vil ikke ha slike soldater som skal kjempe for Ham
– Han er stedfortrederen, frelseren, offerlammet som tjener oss ved
å rense oss fra vår synd og urettferdighet i sitt blod. En som lever
til å gå i forbønn for oss, for det er hva vi virkelig trenger. En
slik konge er Jesus! Og en slik konge må vi ha, og har vi takk Gud,
ifølge Skriften!
Å kjenne Herren slik, det
er å kjenne Ham rett, og det er det evige liv, som Jesus sier i Joh
17:3.
Og bare den som kjenner Ham
slik, kan tjene Ham. Han tjener ikke lenger for daglønn, eller for
å oppnå noe som helst for egen del, for han ser at han allerede har
fått alt. En skatt i himmelen, som han må vitne om, for han har også
sett at den er for alle.
«Sannelig sier jeg dere: Uten at dere omvender
dere og blir som barn, kommer dere slett ikke inn i himlenes rike.»
(v.3).
Uten at dere omvender dere!
Hvordan går nå det til? Vi kan lese det i Jes 55:7: «Den ugudelige
må forlate sin vei og den urettferdige sine tanker og
omvende seg til Herren.»
E.K.
|
Det stemmer det jeg sa altså! Det var også derfor jeg sa det,
for jeg har Guds ord på det. Dette er altså omvendelse, å forlate
sitt eget, det vil si, å gi Gud rett. Å tro Ham er altså omvendelse.
Og da kan vi jo spørre: Er du omvendt? Er du blitt som barn?
Denne formaning og oppfordring
til å forlate sine tanker og vei, som vi leser i Jes 55, kommer også
frem i alt sitt alvor i Jesu ord her i teksten: «Om din hånd eller
din fot frister deg til fall, da hogg den av og kast den fra deg!
Det er bedre for deg å gå halt eller vanfør inn til livet, enn å ha
begge hender eller begge føtter og bli kastet i den evige ild. Og
om ditt øye frister deg til fall, da riv det ut og kast det fra deg!
Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet, enn å ha begge øyne
og bli kastet i helvetes ild.» (v.8-9).
Med andre ord: behold dine
tanker og din vei, og gå inn i den evige ild. For dine tanker og din
vei er opprør imot Gud.
«Men den som forfører én av disse små som tror
på meg, for ham var det bedre om en kvernstein ble hengt om halsen
på ham og han ble senket i havets dyp. Ve verden for forførelser!
For forførelser må komme, men ve det menneske som forførelsen kommer
ved!» (v.6-7).
Gud taler til oss om et syndens
mål. Når dette målet er fullt kommer dommen
over det mennesket eller det folk det gjelder. Tenk på det, det er
satt et mål for deg, som bare Gud kjenner. Det er en grense å passere.
I dag lever mennesket i synd og utskeielser
av alle slag – fritt uten å bry seg verken om Gud eller mennesker.
Fører ugudelighet inn i skole og hjem – ja, begynner gjerne i barnehagen.
Men det er satt et mål, og det ser de ikke, at de ved dette arbeider
på sin egen undergang. Ja, jo mer de står på, jo fortere når de målet.
«Men
den som forfører én av disse små som tror på meg, for ham var det
bedre om en kvernstein ble hengt om halsen på ham og han ble senket
i havets dyp.» (v.6).
Vi kan bel spørre om hva
fortapelsen egentlig er. Uansett hvor klart vi har det for oss, skjønner
vi i det minste, at det er om å gjøre å unngå. Det er sterke ord Jesus
bruker her, og Han vet hva fortapelsen er.
Fly dine tanker og din vei, til Ham som kom for å frelse det
fortapte! I dag ser du egenrådigheten langt inn i den troende forsamling.
Alle disse som har sine tanker om hvordan ting skal være.
Og du ser det ikke minst i ungdomsarbeidet. De gir det gjerne
et engelsk navn og fører inn sine metoder, og alt dette nye i musikk
og måte å forkynne på, slik at de eldre ikke lenger føler seg hjemme
i forsamlingen.
Disse ting føres inn i et
opprør mot de eldre, et opprør mot foreldre. Dere har ikke greie på
dette! Dere forstår dere ikke på denne tid!
Jeg vil spørre dem da i tilfelle:
Hva har du greie på i dette som har med Gud å gjøre? Hvor har du det
fra?
Vi skal ikke gå i detalj om dette mørket som
brer seg i dag, men la oss få peke på Guds gjerning for oss åndelig
forkomne. Den som har sett hemmeligheten her gleder seg: Tenk jeg
er kjøpt fri fra dette selvlivet, og kan leve med Gud i barnekår,
så skrøpelig som jeg nå engang er. Han tilregner meg ikke lenger noen
synd!
Hvem er den største? Nå kan vi jo se til slutt,
om du har slike tanker!
Du vet, det brukes forskjellige
betegnelser på Guds folk i Skriften: En Guds plantning! En vellukt
for Gud! Gud fryder og gleder seg i dem og lignende fine ting, står
det.
Ja, sier du, at Han kan se
slik på den ene og den andre, det kan du forstå, men ikke på meg,
for jeg er slik og slik. Jeg er ikke stor nok ikke fast nok, ikke
god nok, ikke tro nok! Akkurat den tanken stiger opp, ja – jeg
må være noe! Men hva slags folk bar Jesus på utkikk etter, for å si
det på den måten?
Det svarer teksten vår på,
så klart vi bare måtte ønske det: «For Menneskesønnen er kommet for
å frelse det som var fortapt.» (v.11).
Fortapte! Det er slike Gud
har sin glede i! De som lever i lyset med sin synd og skrøpelighet,
så de ikke ser seg noe annet til frelse enn Jesus Kristus og Ham korsfestet.
I det høye og hellige, hvor
Gud bor ifølge sitt ord, det passer dårlig for meg, men Han bor et
sted til, nemlig hos den som er sønderknust og nedbøyd i ånden.
Hvor sønderknust? Vet ikke
om du er her, du som spør: Hvor sønderknust må jeg være? Vi får vel
tro, at det ennå er noen slike blant oss. Det kom en slik en til Per
Nordsletten og stilte det spørsmålet, og
han svarte: Er du sønderknust nok til at du må ha Jesus for alt?
Alt er gjort ferdig, men
du kan ikke få både Jesus og ditt eget!
|