«I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største
i himlenes rike?» (v.1). Det var et spørsmål de gjerne ville vite
svaret på. Det står også om dem i Mark 9:34, at de «hadde snakket
med hverandre om hvem som var den største.» Hvem av dem altså! Her
vandret de sammen med ingen ringere enn Jesus, Guds Sønn, og det de
er opptatt av, det er dem selv. Kjenner vi oss igjen? Hva er vi opptatt
av egentlig? Er det hvor stor og betydningsfull jeg kan bli?
«Men det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve
Guds rike. Heller ikke skal forgjengelighet arve uforgjengelighet,»
leser vi i Paulus' brev til korinterne. (1 Kor 15:50). Dette vesen
skal altså ikke inn i Guds rike. Det ville jo bli å lukke selve syndefallet
med alle dets følger inn i himmel og salighet. Det ville ikke bli
mye salighet! Nei, overhodet ingen!
Så møter da Jesus dem - og oss her nå - med det alvorlige
budskap: «Sannelig sier jeg dere: Uten at dere omvender dere og blir
som barn, kommer dere slett ikke inn i himlenes rike.» (v.3). Om barn
er aktet lite i den store sammenheng i dag - så var de det enn mer
den gang. Ingen ville jo betro et barn en fremtredende og ansvarsfull
stilling. Det ville jo være galskap. Men slik må du være for å være
betydningsfull i Guds rike. Og så legger Han det hele på oss! Han
overgir til oss å utføre denne transformasjon, som vi vel kan kalle
det. Hør bare hvordan Han fortsetter sin tale til dem: «Den som gjør
seg liten som dette barn, han er den største i himlenes rike.» (v.4).
Den som gjør seg liten! Det er altså en oppgave Han gir deg!
Hvordan vil du gå frem for å få til dette? Og
om du nå skulle lykkes - ville det gi deg en stor og glansfull posisjon
i andres øyne? Nei, på ingen måte! Hvem vil være som et barn? Er det
noe stort i det?
To ting: Her er ordet et sverd i Jesu hånd. Og med det
sverd hogger han av alle de store tanker de har om seg selv. Hele
deres karrierestige faller sammen her. De så på seg selv - de evner
og muligheter og fortrinn de mente seg å finne der - og når de bare
satte dette inn i Guds rike, skulle de nok kunne nå rimelig langt.
Så blir det plutselig klart for dem, ved Jesus ord, at Han ikke tar
imot eller vil benytte seg av noe av dette. Men der Han har fått avslørt,
avkledd og brent ned vårt eget, der begynner Han å tjene andre
mennesker ved oss.
Paulus - den gang han var fariseeren og den skriftlærde
Saulus fra Tarsus - hadde nådd virkelig langt på den karrierestigen
det religiøse menneske ser for seg. Han kan til og med vitne om seg
selv: «- i rettferdighet etter loven uten lyte.» (Fil 3:6). Uten lyte!
Men hva vitner han så om sine fortrinn, etter å ha møtt den oppstandne
Jesus Kristus, som Herre og frelser?: «Ja, jeg akter i sannhet alt
for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget
mer verd. For Hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap,
for at jeg kan vinne Kristus.» (Fil 3:8). Skrap! Skarn
- som det tidligere var oversatt! Skrap kan jo enda noen ønske å ha,
for det kan jo utvinnes noe av noe av det. Skraphandler har vi jo
hørt om. Men skarn! Hvem vil ha det? Avfall! Det er jo noe
du vemmes ved.
Hvem er det da som taler? Det er Paulus, mannen som nå er blitt
avkledd hele fariseerdrakten - og det så grundig at han endatil har fått
et nytt navn.
Så var altså fariseeren ute av Paulus da? Nei, det var Paulus som
var ute av fariseeren. Det var Guds gjerning i Paulus' liv, Han hadde
flyttet ham ut av hans villfarelse i det åndelige mørke han befant seg
i, og satt ham over i sin elskede Sønns rike - Lysets rike! Men
fariseeren var fremdeles i Paulus, og det i en slik grad at han måtte ha
en torn i kjødet, en Satans engel til å slå ham i ansiktet, så han ikke
skulle opphøye seg av de overmåte høye åpenbaringer Gud hadde forunt
ham!
E.K. |
Paulus var ikke lenger rettferdig i seg selv, forstår du - men i Kristus
Jesus! Han roser seg fortsatt, men hør av hva: «Men det skal være
langt fra meg å rose meg, uten av vår Herre Jesu Kristi kors!» (Gal
6:14). Han roser seg av noe utenfor seg selv, nemlig det han eier
i Jesus. Men nå skal du høre - han roser seg også av noe hos seg selv.
Hva kan det være? «- jeg vil helst rose meg av min skrøpelighet!»
Har du hørt på maken! I årenes løp har du vel hørt mang en kristen
vitne om sin skrøpelighet, men da med beklagelse, ikke sant? Når hørte
du sist en kristen rose seg av sin skrøpelighet? Har du overhode
hørt det noen gang? Og veldig viktig, ikke sant: Når gjorde du det
selv?
Paulus hadde fått innsikt og del i Guds visdom - den
som er en dårskap i den kloke grekers øyne, men som Skriften vitner
slik om: «For Guds dårskap er visere enn menneskene, og Guds svakhet
er sterkere enn menneskene.» (1 Kor 1:25). Jeg skal lese hele verset
hos apostelen Paulus brev til korinterne så du ser hva Paulus hadde
fått se: «- jeg vil helst rose meg av min skrøpelighet, for at Kristi
kraft kan bo i meg.» (2 Kor 12:9) - for at Kristi kraft kan bo i meg!
Det er i vår skrøpelighet Herren er virksom ved sin Ånd! Men
vi er ofte like inntatt av den kjødelige tankegang om dette, som vi
ser disiplene er i teksten vår. Hvordan skal jeg bli den største!
Hvordan skal jeg bli noe å regne med? Så begynner jeg å se etter eventuelle
ressurser hos meg selv, og mine medmennesker, i stedet for å se hva
Jesus kan utrette og skape av ingenting!
«Det som er lavt i verden, og det som er foraktet, det
utvalgte Gud seg, det som ingenting er.» Lavt, foraktet, ingenting!
Hvem med forstanden i behold ville ta utgangspunkt i slike emner?
Nei, det er jo nettopp tale om det verden ikke akter for noe! Men
hva gjør Gud ved dette? Hvorfor bruker Han slikt? «- for å gjøre det
til intet som er noe -.» (1 Kor 1:28).
Når det gjelder din frelse og salighet, da skal du få
lov til å se fullkomment bort fra deg selv, og hen til Jesus i stedet!
Når det gjelder din eventuelle tjeneste for Herren, er det samme sak,
du skal få se fullkomment bort fra deg selv, og hen til Jesus i stedet!
Du kan ikke bli så dårlig at Herren ikke kan frelse deg - men du kan
bli så god i egne øyne at Han ikke kan. Du kan ikke bli så dårlig
at Herren ikke kan bruke deg - for Han har jo nettopp utvalgt det
som ingenting er - men du kan bli så dyktig i egne øyne at Han ikke
kan.
Et sitat av Luther her - omtrent som dette: «Har du mindre
enn Jesus har du for lite - har du mer enn Jesus har du for mye!»
«Gjør deg liten som et barn!» Har du prøvd? Du skal nok finne at
fariseeren ikke har flyttet ut av deg ennå heller. Men du skal komme til
den erkjennelse, at du vil takke Gud for at Han har flyttet deg ut av
fariseeren som bor i deg! Dette har skjedd ved Jesus! Og du har fått del
i det ved troen på Jesus! Ved at Gud i sin uendelige nåde formidler
dette budskapet til deg. Men vil du heller beholde ditt eget - ja, så
får du jo også lov til det. Men det vil du vel ikke? Du vil vel heller
takke Gud i kveld - kanskje for første gang, eller kanskje for tusende
gang, hva vet jeg - for den usigelige gave Han har gitt deg i sin Sønn,
Jesus Kristus? For denne gave er beregnet på deg - det behøver du aldri
tvile på!
Om du fristes av noe som vil føre deg på avveier, så kast det fra deg,
hugg det av og riv det ut, det vil i praksis si, vend deg til Jesus med
det, min venn - for Menneskesønnen er jo kommet nettopp for å frelse det
som var fortapt. (v.11). De som lever her, de er nettopp de
små det er tale om.
|