Her åpenbares med
all ønskelig tydelighet, det profeten Jesaja får høre fra Herren,
der han spør Ham om hva han skal forkynne: «- Alt kjød er gress, og
all dets herlighet som blomst på marken. Gresset blir tørt, blomsten
visner når Herrens ånde blåser på det. Ja, sannelig, folket er gress.
Gresset blir tørt, blomsten visner. Men vår Guds ord står fast til
evig tid.» (Jes 40:6-8). Og nettopp Peter, han som sto frem som den
fremste disippel i Jesu følge, og fikk til de grader oppleve seg selv
disse siste Jesu dager på jord – nettopp han siterer også disse profetens
ord i sitt brev til menigheten. Vi kan lese i 1 Pet 1:24-25: «For
alt kjød er som gress, og all dets herlighet som blomsten på gresset.
Gresset visnet, og blomsten på det falt av. Men Herrens ord blir til
evig tid.»
Vi skal komme tilbake til hvilket det er dette Herrens
ord som blir til evig tid – men først denne klare grenseoppgang Herren
setter mellom Gud og menneske, Ånd og kjød. Om ikke denne sannhet
blir sannhet for oss er det ikke mulig for oss å bli frelst. Vi vil
da rett og slett ikke la oss frelse, men gå inn i en åndelighet som
ikke er av Gud.
De gamle rosenianere, de hadde et uttrykk som lød slik:
Helt fortapt i meg, helt frelst i Jesus. Et ord som er særlig viktig
å få med seg i det uttrykket, for å forstå det fullt ut er helt.
Helt – helt – det ene og helt – helt – det andre!
En kan jo spørre i denne sammenheng: Hva forventer du
deg av det som er helt fortapt? Eller er du kanskje ikke blitt helt
enig med Herren her? Det er da vel ikke så ille? Da befinner du deg
i tilfelle i samme åndstilstand som Peter var før sitt store fall.
Det fall Herren tillot Satan å føre ham inn i, så han virkelig skulle
lære seg selv å kjenne, og dermed ikke regne noe mer med det.
Det var hans åndstilstand før han skrev: «For alt kjød
er som gress, og all dets herlighet som blomsten på gresset. Gresset
visnet, og blomsten på det falt av.»
Det er mange i den troende forsamling som befinner seg
i den åndstilstand – og om de ikke ved sannhets ord blir frelst ut
av den når de aldri frem.
Vi skal se noen eksempler på det fra Skriften. Først
fra 2 Joh 1:4 – det er apostelen som skriver til en menighetsforstander:
«Jeg har gledet meg meget fordi jeg har funnet noen av dine barn som
vandrer i sannhet, etter det bud vi har fra Faderen.»
Hva er det vi leser her? Vandret ikke hele menigheten
i sannhet? Eller iallfall de fleste? Nei, han skriver faktisk
bare noen! Og dette var den første tids menighet.
Er det noen grunn til at det skulle være annerledes i
den siste tids menighet? Vi hører i Matt 25 om hvordan det står til
idet midnattsropet lyder: «Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte!»
(v.6). Da kan vi lese om en stor del av menigheten: «Men de uforstandige
sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for våre lamper slokner!» (v.8).
Og det ender ifølge Jesu ord slik med dem: «Til sist kom da også de
andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! Men Han
svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke!» (v.11-12).
Men så tenker vi gjerne – ja, disse dårlige jomfruene
Jesus taler om der, det var nok slike alle kunne se ikke var riktige
kristne. De var nok ikke mye brennende, som det gjerne heter. Det
fulgte nok ikke noe med dem som tydet på at de levde i et rett forhold
til Herren. Vi skal lese om noen av dem i Matt 7:22-23: «Mange skal
si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt
navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger
i ditt navn?» Ikke mye som tydet på et galt gudsforhold for dem som
så disse i aksjon her på jord – men så leser vi dette sjokkerende
svaret fra Herren på deres henvendelse: «Men da skal jeg åpent si
til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde
urett!»
Midt i sin store og imponerende virksomhet – dårlige
jomfruer som Herren ikke kjente. Ja, aldri hadde kjent!
Vel vitende om dette leser vi Jesu behandling av sine
disipler mer nøye. Hva slags opplæring gav Han dem? Åpenbart ikke
som verden gir. Han overbeviste dem om deres absolutte udugelighet
i åndelige saker. Og først da dette deres eget angivelige lys var
gått ut, kunne Han begynne å lyse i dem og gjennom dem. Han gjorde
dem altså totalt avhengig av seg. Og kun så lenge de var i denne totale
avhengighet av Ham var Han virksom i dem.
Vi skal lese hva apostelen Paulus skriver om dette –
og vi skal merke oss særlig én ting: «Men Han (Herren) sa til meg:
Min nåde er nok for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet.»
– Fullendes i skrøpelighet! – «Derfor vil jeg helst rose meg
av min skrøpelighet, for at Kristi kraft kan bo i meg.» – Denne
skrøpelighet er altså en forutsetning for at Kristi kraft kan bo i
deg! – «Derfor er jeg vel tilfreds i skrøpelighet, under mishandling,
i nød, i forfølgelser og trengsler for Kristi skyld. For når jeg er
skrøpelig, da er jeg sterk!» (2 Kor 12:9-10).
E.K.
|
La du merke til hva han skrev til slutt her? Når jeg er skrøpelig,
da er jeg sterk! Dette er altså ikke en tilstand en kristen
legger bak seg, men en tilstand han vandrer i. Blir værende i. Uten
det, ingen Kristi kraft virksom.
Vi er gjerne så redde for denne tilstand og vil aller
helst ut av den. Vi vil bli sterke i oss selv. Men det har sin grunn
i at vi ikke har del i den samme visdom – eller sannhet – som apostelen.
Det var noen slike apostelen Johannes fant i den før nevnte menighet,
og som han gledet seg over. Noen som vandret i sannhet!
Hvordan er det her nå? Kjenner du deg igjen i dette?
«Ånden er villig, men kjødet er skrøpelig,» sier Jesus her. Og det
er jo nettopp hva som åpenbares på disse disiplene som sovnet midt
i stridens hete. Men – hør du! – det var
én som ikke
sovnet. Disiplenes skrøpelighet åpenbares enn mer senere idet de løp
for sitt liv og lot Jesus stå igjen alene – og Peters dype fall i
fornektelse kjenner du jo til. Men igjen: Hør!: Det var én som ikke
løp for sitt liv. Hvorfor det? Jo, for at du ikke skulle gå fortapt
på grunn av denne din skrøpelighet, men bli frelst.
En måtte stå igjen og ta ansvaret om det ikke skulle
gå evig galt med oss. Vi kan aldri i evighet oppfylle det nødvendige
kravet – og det rett og slett fordi vi ikke har forutsetningen i oss.
Å ville berge seg ved noe annet, om det er ved egen innsats eller
samarbeid med Gud, det er et dødfødt prosjekt. Du måtte oppnå frelse
i en annen, utenfor deg! Du måtte ved Ordets forkynnelse og Åndens
opplysning fødes på ny! Ikke noe av det gamle dugde.
Og da skal du høre hvilket ord Peter taler om, da han
taler om det Herrens ord som blir til evig tid: «Men Herrens ord blir
til evig tid. Og dette er det ord som er blitt forkynt dere ved evangeliet.»
(1 Pet 1:25). Evangeliet – det som i Rom 1:16 også kalles Guds
kraft til frelse – det blir til evig tid. Det er som Paulus
skriver i Ef 1:13, evangeliet om din frelse!
Altså står dette løftet fast til evig tid – det kan ikke
rokkes av noe – at det verk Jesus har fullbrakt for deg, det kan aldri
miste sin kraft. Han er og forblir en soning for dine
synder – og det innfor den hellige og evige Gud!
Men hvem tar vel sin tilflukt til Ham – tilflukt
til Ham – uten den som har erfart den sannhet om menneskets synd og
skrøpelighet, som vi blant annet ser et eksempel på her i Getsemane.
Ikke den som ennå har noe eget å regne med, om så bare lite, men alene
den som ser at alt som er av det gamle er under dommen, og ikke slipper
inn i himmel og salighet.
La oss prøve å se for oss det vi leser nå, for det er din frelse du
da ser i tilfelle – Jesu bønn: «Min Far! Kan ikke denne kalk gå meg
forbi uten at jeg må drikke den, da skje din vilje!»
Dette kommer sterkere til uttrykk hos evangelisten Lukas
22:44: «Og Han kom i dødsangst og bad enda mer inntrengende, og svetten
Hans ble som bloddråper som falt ned på jorden.»
Det står om Ham i Hebr 4:15, at Han er prøvet i alt i
likhet med oss: «For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha
medlidenhet med oss i vår skrøpelighet, men en som er prøvet i alt
i likhet med oss, men uten synd.»
Her i Getsemane ved Oljeberget ser vi at Han også opplevde
dødsangst. Den forferdelige straff mennesket pådro seg ved sin synd,
nemlig døden, den gikk Han altså inn under.
Det er ikke den ting i menneskelivet Han ikke har prøvd,
men til vår store fordel – ja, til vår frelse – Han gjennomlevde det
uten synd. Det er det vi i vår synd og skrøpelighet skal få lov til
å regne med som en guddommelig sannhet. Når det brister for deg og
du får se noe, eller mye av hva som i virkeligheten bor i deg, da
skal du få lov til å regne med det Ord som blir til evig tid – evangeliet
om din frelse.
Du som er under hørelsen nettopp nå – lever du her eller
må Han fremdeles kjempe med deg, for å få deg på den plass hvor Han
er ditt alt for Gud?
«Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.»
(Joh 8:36). Virkelig fri! Ikke en slik skinnfrihet som du selv
tar deg til, men et hjerte som både ånder fritt i, og endatil gleder
seg i Gud! Du er da ikke lenger trell, men barn! En barnerett
kjøpt og betalt deg ved «Jesu Kristi dyre blod, som blodet av et feilfritt
og lyteløst lam,» som han skriver Peter.(1 Pet 1:19).
Å ja, han kunne virkelig forkynne evangeliet Peter, da
han var kommet på den plass Herren ville ha ham, og ikke på den plass
han hadde tiltatt seg selv.
Dit vil Han ha meg og deg også! Måtte det lykkes!
|