«Om
du vil, så kan du gjøre meg ren!» (v.40b). Om du vil. Det åpenbarer
jo tro – jeg tror at Jesus kan, men det åpenbarer jo også denne
snev av tvil: Men mon Han vil?
Vi har en medfødt tvil i oss, når det gjelder Guds godhet. Og da særlig
når vi har sett noe inn i oss selv, hva som egentlig bor der. Da kommer
tvilen ut av det: Kan Gud virkelig være for en slik en som meg? Vil Han
hjelpe en som er slik? Jeg vet Han kan, men så var det meg da.
Når det gjelder disse spedalske var dette særlig fremtredende, for
denne sykdom ble gjerne sett på som resultat av en særlig Guds
forbannelse. De var urene. Du ser det er dette han begjærer av Jesus
også: «Du kan gjøre meg ren.» Alt i dem higet etter dette ene – å
bli rene, bli renset. Det var deres fremste ønske og begjær i livet. Og
det er nettopp hva som skjer med den som kommer inn i Guds lys også – det
fremste ønske og begjær er å bli ren. Å bli renset i Lammets blod!
Syndenes forlatelse! Å ja!
Vi skal repetere noen vers fra Rom 7. Jeg sier repetere,
for du har nok lest dem mer enn én
gang, du som leser i Skriften, men vi glir så lett bort derfra. «Jeg
kjente ikke synden uten ved loven. For begjæret hadde jeg ikke kjent
dersom ikke loven hadde sagt: Du skal ikke begjære! Men synden benyttet
seg av budet og vakte alle slags begjær i meg. For uten lov er synden
død. Jeg levde en gang uten lov. Men da budet kom, våknet synden til
live. Jeg derimot døde. Og det viste seg at budet, som skulle være
til liv, ble til død for meg. For synden benyttet seg av budet og
dåret meg og drepte meg ved det.» (Rom 7:7-11).
Nå var det slutt på all tanke om egen hellighet hos denne før så
egenrettferdige fariseer. Men du ser hvor han befant seg hen, så lenge han
kun var et religiøst menneske – han trodde seg å være ren innfor Gud. Han
trodde seg å være ren ved sin gudsdyrkelse – at han gjorde slik og slik
etter som Gud krevde det i sitt ord. Gud så til hans gode vilje, og tilgav
ham det som ennå sto tilbake. Det skulle jo ved Guds hjelp og egeninnsats
bedres etter hvert.
Men så blir budet levende! Gjør det av hjertet! Gjør alt fordi
du fremfor alt elsker Gud av hele ditt hjerte! Og du vet hvis du elsker
Gud av hele ditt hjerte – ja, så vil jo alt annet komme i annen rekke.
Alt annet!
Da forandres den egenrettferdige og arrogante fariseeren til en tigger
som roper fortvilet til Gud om nåde! Da ber han som den spedalske:
Gjør meg ren!
«For vi vet at loven er åndelig, jeg derimot er kjødelig, solgt til
trell under synden. Jeg skjønner ikke det jeg gjør. For det jeg vil, det
gjør jeg ikke. Men det jeg hater, det gjør jeg.» (v.14-15). «For jeg vet
at i meg, det er i mitt kjød, bor intet godt. For viljen har jeg, men å
gjøre det gode, makter jeg ikke. Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men
det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg.» (v.18-19). «Jeg finner altså den
lov for meg, jeg som vil gjøre det gode, at det onde ligger meg for
hånden. For etter mitt indre menneske slutter jeg meg med glede til Guds
lov. Men i mine lemmer ser jeg en annen lov, som strider mot loven i mitt
sinn, og som tar meg til fange under syndens lov, som er i mine lemmer.
Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme!»
(v.21-24).
Det munner ut i dette ropet: «Hvem skal fri meg fra dette dødens
legeme!»
Men Paulus har fått se noe, som han også gir deg del i her. Han
kan rope ut med fryd – ikke fordi han ser noen bedring i det han klager
over her – nei, for all del, han er ferdig med fariseismen og
religiøsiteten som vei til frelse, han har fått åpenbart noe mye større og
bedre, og det er også hva han roper ut her som et svar på sitt eget
fortvilte utrop: «Gud være takk, ved Jesus Kristus, vår Herre!» (v.25).
Altså, ved Ham – i Ham – er jeg fridd fra dette dødens legeme!
Så fortsetter han også i det neste kapittel med dette
så kjente skriftstedet: «Så er det da ingen fordømmelse for dem som
er i Kristus Jesus.» (Rom 8:1). Men du skal legge merke til at det
er de som er i Kristus Jesus det er tale om. De som har måttet ta
sin tilflukt til Ham med andre ord, fordi de har gjort de samme erfaringer
hva sin egen person angår som Paulus her.
Og da forkynner han oss noe velsignet her apostelen –
alt dette han ikke kunne gjøre noe som helst med der han strevde under
loven med å gjøre Guds vilje, det gjorde Gud for ham. Han formulerer
det slik: «For det som var umulig for loven, fordi den var maktesløs
på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da Han sendte sin egen
Sønn i syndig kjøds lignelse, for syndens skyld, og fordømte synden
i kjødet.» (Rom 8:3).
Hva
tror du blir hovedtonen i din sang den dag du måtte stå i himmelen? Jo,
det skal jeg si deg: Det gjorde Gud!
E.K. |
Vi
synger i en av disse kjente bedehussangene: «Kan
du synge den nye sangen, synder som ferdes på sorgens jord? Å, den
synges alt hist av mangen som seg nå fryder ved himlens bord.» Og så
kommer noe vi skal merke oss: «Men de lærte den først her nede, den gang
til Golgata de kom.»
Spedalskheten – denne forferdelige sykdom – har alltid vært brukt som et
bilde på synden. Det var ikke noe legemiddel som kunne dempe eller
helbrede denne sykdom. Ble du rammet av den, kunne det bare ende på ett
vis. For det første ble du støtt ut fra de rene. Som synden støtte
mennesket ut av Edens hage. De kunne ikke lenger ha samfunn med de rene,
og fremfor alt ikke med den rene. Siden gikk de sakte men sikkert
i forråtnelse. Deres eneste håp var en guddommelig inngripen. Deres
eneste håp! De kunne ikke på noen måte lege seg selv eller bedre sin
situasjon ved noen egeninnsats. Det fantes som nevnt heller ikke noe
legemiddel som kunne bedre deres situasjon. Dette er en beskrivelse av å
være en synder. Det er ikke noe du kan gjøre for å forandre det – og det
finnes ikke noe legemiddel i denne verden.
Det er jo klart, den spedalske kunne ha sminket seg – særlig med de
midler en har til rådighet i dag – men sminken er jo ikke deg, den er
noe som er påført utenfra. Ta bort den, hva får vi se da?
Det var dette som skjedde med Paulus i Rom 7, den selvpåførte
sminken ble vasket vekk, da budet ble levende!
Men det er noe i dette fryderopet til Paulus, som er fraværende i bønnen
til den spedalske i teksten vår – Paulus nærer ingen tvil om at Herren
vil. Nei, han har sett at Han allerede har gjort det! Gud
har allerede fridd ham ut fra det som fordømte ham, ved Jesus Kristus,
det Guds lam! Han har kjøpt meg fri fra alt dette! Har
kjøpt meg fri! Han har både hørt og svart min bønn om redning før
jeg ropte! Han gav meg Jesus Kristus for snart to tusen år siden. «Gud
være takk, ved Jesus Kristus, vår Herre!» ropte apostelen ut.
Det
var atskillig mindre tro og forvissning i den bønn vi hører i teksten
vår: «Om du vil, så kan du gjøre meg ren!» Men denne bønn fikk også en
konsekvens: «Jesus fikk medynk med ham, rakte ut hånden, rørte ved ham
og sa: Jeg vil, bli ren! Og straks forlot spedalskheten ham, og han var
ren.» (v.41-42).
Jesus tar imot dem som har lite tro, forstår du. Men Han vil gjerne
ha deg nærmere, så du kan fryde deg i Ham.
Men så sier Han noe videre her Jesus, som Han sier ved flere andre
slike anledninger også: «Men Jesus talte strengt til ham og sendte ham
straks bort, og sa til ham: Se til at du ikke sier dette til noen.»
(v.43-44).
Det er vel noe å tenke på i dag, når enkelte reiser omkring med
nærmest slike «mirakelshow.»
Jesus er kommet for å ta bort noe langt, langt alvorligere
enn våre sykdommer – selv om Han også gjør det, nå og da, når Han
ser det tjener oss best – og det er den makt i verden som kalles syndens
makt. Den er reell. Det er en makt som binder deg borte fra Gud, enten
i et verdensvendt sinn - det vil si, åpenbar verdslighet – eller i
religiøsitet, hvor det også tales om Jesus, men ikke den Jesus om
hvem engelen forkynte: «Hun (Maria) skal føde en sønn, og du skal
gi Ham navnet Jesus, for Han skal frelse sitt folk fra deres synder.»
(Matt 1:21).
Så står Han siden frem, og hva sier Han til folket? Jo:
«Det er ikke de friske som trenger lege, men de som har ondt. Jeg
er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse.»
(Mark2:17). Og i Matt 18:11 og Luk 19:10, sies det ganske så sterkt:
«For Menneskesønnen er kommet for å frelse det som var fortapt.»
Du vet det som er fortapt, det er hinsides enhver mulighet
for redning! Det er dette Jesus sier til sine disipler ved en anledning,
og som er en beskrivelse av det aller største under Gud gjør, når
det gjelder oss mennesker, men det er ikke alltid like påaktet: «For
mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.» (Matt 19:26).
Det var din frelse du hørte beskrevet her nå fra Jesu egen munn, så
hør den gjerne en gang til: «For mennesker er dette umulig, men for Gud
er alt mulig.»
Sitter du der nå som et frelst menneske, så er altså noe aldeles
umulig skjedd – noe bare Gud kunne gjøre!
Måtte vi finne hvile i det, at vår frelse og bevarelse beror på Gud
alene! Han ber deg om
én ting
i denne sammenheng: Bli i meg! Bli i min kjærlighet! Den
kjærlighet som åpenbares ved korsets tre! |