«De bare lo av Ham.» (v.40a). Ja, det er mye Jesu lodd
i denne falne verden det – de ler av Ham. De ler av Ham inntil det
begynner å gå opp for dem hvem Han i virkeligheten er. For manges
vedkommende skjer det aldri i livet her – ikke før det vi leser om
i Fil 2:9-11: «Derfor har og Gud høyt opphøyet Ham og gitt Ham det
navn som er over alle navn, for at i Jesu navn skal hvert kne bøye
seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, og hver
tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.»
Den dagen ler de ikke mer.
Men det sto: «Derfor har og Gud høyt opphøyet Ham osv.» Derfor.
Hvorfor? Det står i versene før: «- Han som, da Han var i Guds skikkelse,
ikke holdt det for et røvet bytte å være Gud lik, men gav avkall på det og
tok en tjeners skikkelse på seg, da Han kom i menneskers liknelse. Og da
Han i sin ferd var funnet som et menneske, fornedret Han seg selv og ble
lydig til døden - ja, døden på korset.» (v.6-8).
Denne fornedrelsesdrakten Jesus åpenbarte seg i er årsaken til verdens
latter og hån. Dette er nemlig ikke verdens vei og vis – nei, tvert om!
Verden søker i absolutt motsatt retning – å vinne ære, makt og velstand
for seg selv. Ikke bli et offer for andres ve og vel. Ikke bli et offer
selv for at andre skal oppnå goder.
Så leser vi allerede i profetien om Ham i Jes 53:2-3:
«Han skjøt opp som en kvist for Hans åsyn, som et rotskudd av tørr
jord. Han hadde ingen skikkelse og ingen herlighet. Vi så Ham, men
Han hadde ikke et utseende så vi kunne ha vår lyst i Ham. Foraktet
var Han og forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent med
sykdom. Han var som en som folk skjuler sitt åsyn for, foraktet, og
vi aktet Ham for intet.»
Hør det!: Aktet Ham for intet! Mindre kan du jo
ikke bli i andres øyne enn intet! Du kan ikke bli mindre enn
ingenting! Og slik skulle altså Han, Guds egen Sønn, bli betraktet
her i verden. Da forstår vi vel noe av Hans ord der Han taler til
Pilatus i Joh 18:36: «Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden.
Var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere kjempet osv..»
Her har du den egentlige årsaken til Judas’ fall. Visst
var han pengekjær og stjal av kassen, men det blant annet hadde sin
årsak i den forakt for Jesus – Hans vei og Hans måte – som vi allerede
har fått forutsagt av profeten Jesaja. Judas var i virkeligheten inntatt
av verdens ånd, og det endte som kjent med at Satans – denne verdens
fyrstes ånd – fòr i ham. (Joh 13:27).
Men hva sier så Jesaja videre om denne foraktede gudesønnen? Jo hør!:
«Sannelig, våre sykdommer har Han tatt på seg, og våre piner har Han
båret. Men vi aktet Ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.» (v.4).
Med andre ord – for vår skyld! Og det er jo nettopp
hva vi er vitne til i teksten vår – denne fattige og foraktede nasareeren
hadde makt over døden. Det vil si den ytterste konsekvens av menneskets
synd. Han hadde makt over alt ondt og alle syndens konsekvenser. Ikke
slik at Han alltid frir oss fra sykdom, for ikke å tale om død, men
gjennom disse tegn og under Han gjorde, har Han gitt oss forsikringen
om at de døde ikke er døde for Ham. At det ikke er døden som går av
med seieren, men som blant annet apostelen Paulus har sett det så
klart, og formidler det videre til oss idet han nærmest håner døden
i 1 Kor 15:55: «Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?»
E.K. |
Dette Paulus har sett her i og med Jesus Kristus, det er forutsagt
med nærmest samme ord av profeten Hosea: «Av dødsrikets vold vil jeg
frelse dem ut. Fra døden vil jeg forløse dem. Død, hvor er din pest?
Dødsrike, hvor er din sott?» Og der føyer Herren også til: «- Anger
er skjult for mine øyne.» Det vil si: «Jeg angrer ikke det jeg har
lovt!» (Hos 13:14).
Og
så er det nettopp oppfyllelsen av dette vi ser i denne teksten – Jairus’
datter ble brakt tilbake til livet, og Jesus var den som hadde
denne makt. Jeg regner med at latteren forstummet hos disse, da jenta
kom levende ut til dem. Ja, latteren skal forstumme en dag hos dem som
forakter Jesus, men bryte ut hos dem som har tatt sin tilflukt til Ham –
en evig gledeslatter.
«Sannelig, våre sykdommer har Han tatt på seg, og våre
piner har Han båret.» Vi vet det er dem som bruker dette som om vi
ikke skal ha noe sykdom for eksempel, vi som hører Herren til, for
her står det jo at Han har tatt våre sykdommer på seg. Ja, men Han
tok jo også på seg vår synd – men er vi uten synd? Er det noen her
som kan si han er uten synd annet enn i Jesus Kristus? Ja, Han gjorde
mer, som vi allerede har nevnt – Han tok døden, vår død på
seg – men dør vi ikke den legemlige død? Jeg spurte en av dem: Hva
skal dere dø av til slutt da? Og hva med Timoteus, Paulus’ mest betrodde
medarbeider for evangeliet – hadde han for lite tro, siden Paulus
skriver til ham: «Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for
din mage og for de sykdommer du så ofte lider av.» (1 Tim 5:23). «-
de sykdommer du så ofte lider av.» Dette var apostelens mest
betrodde medarbeider for evangeliet, som selv har fått to av sine
mottatte brev inn i selve Skriften.
Og en annen av apostelens medarbeidere for evangeliet
Trofimus, kan vi lese om i 2 Tim 4:20: «Trofimus etterlot jeg i Milet
fordi han var syk.» Hvordan skal vi forklare dette ut fra en slik
teologi? Trofimus skulle jo ikke være syk, og Paulus hadde vitterlig
nådegaven til å helbrede! Men hør! Ikke når han selv ville.
Vi takker Gud når Han leger oss for sykdom – og hvor glade ville vi
ikke blitt om Han oppreiste enn av våre nærmeste fra de døde, men det
skal vi altså vite, dersom Han ikke gjør det, at dette er foreløpige
ting. Han har vist oss i sitt ord, at det kommer andre tider – tider da
alt dette er en saga blott. Og det er også det vi ser i teksten vår her.
Det er hva Jesus viser deg i teksten her. Det Han sa til Jairus
her, det sier Han også til deg: «Frykt ikke, bare tro!» (v.36).
Det er ikke en befaling til tro – det er et ord til tro! Det
er Jesus som sier det. Det er det som er avgjørende. Men vi er oftest så
ulykksalig fokusert på oss selv, så vi hører helst ut av et slikt ord:
«Jeg må tro!» Nei, se litt høyere opp: Det er Jesus som sier det!
De lo av Ham den gang – og det er det mange som gjør
fremdeles, men ikke du vel? Nei, det står om noen lykkelige, salige
sjeler i Hebr 10:39: «Men vi er ikke blant dem som unndrar seg og
går fortapt, vi er av dem som tror til sjelens frelse.»
Måtte vi alle være blant dem – blant dem Herren kjenner som sine. |