«Sønnen
har gjort meg virkelig fri!»
«I Ham var liv, og livet var menneskenes lys. Og lyset
skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det.»
(Joh 1:4-5).
Her i teksten vår er vi vitne til den veldige kollisjon
mellom lys og mørke, hvor mørket trekker våpen for å verge seg mot
lyset, som truer med å trenge seg inn. «I Ham var livet» - det er
lyset som skinner.
Nei, svarer menneskene her, vi trenger ikke dette for
vi har allerede livet! - I dette tilfelle mente de at de hadde det
i dette at de var Abrahams ætt, det vil si, Abrahams barn,
og selvfølgelig overholdt lovens bud, så langt de mente seg å makte
det og forstå.
Men Abraham ble ikke rettferdiggjort av å holde lovens
bud, som ble gitt 430 år etter Abraham (Gal 3:17), - men Abraham «trodde
Gud, og det ble regnet ham til rettferdighet,» leser vi i Skriften.
Lenger ute i denne samtalen med jødene åpenbarer Jesus
hva Abraham trodde: «Abraham deres far, frydet seg til å se
min dag. Og han så den og gledet seg.» (v.56). Det var
hva Abraham så og trodde: «I Ham var liv ...»
At Abraham som følge av denne tro levde annerledes
enn hedningene omkring seg, og gjorde rettferdige gjerninger, det
er en helt annen sak. De gikk ikke foran troen, men fulgte etter.
Det kommer de til å gjøre hos deg også. La din hu stå til å leve nær
Jesus - i samfunn med Ham - så kommer det også til å få følger. Og
det er disse følger som er frukt for Gud. Kvaliteten av dem
skal du få overlate til Gud å bedømme - du vet bare at du må fly til
Ham med all din elendighet, og vet ikke om noen falskhet og noe mørke
i ditt forhold til Ham.
Disse som Jesus
står overfor her, de var ikke i stand til å skille mellom Abraham
og Moses, men like så visst som Abraham og Moses er to helt forskjellige
historiske personer, like så visst er troen og loven to helt (vesens)forskjellige
saker - noe særlig Paulus ivrer etter å hjelpe dem i, blant annet
når han taler like ut, og sier: «Og loven har ikke noe med
troen å gjøre.» (Gal 3:12a). Med andre ord - Moses har ikke noe med
Abraham å gjøre!
Men disse smykket
seg med Abraham navn. - De hengte likesom Abraham på seg som et slags
ytre klede, men lot Moses regjere i hjertet. Noe som slett ikke er
uvanlig i kristen sammenheng heller - kanskje det mest vanlige? -
en smykker seg med Jesu navn, men lever som om Moses var ens virkelige
og egentlige herre. Man roser seg av Jesus med munnen, men i praksis
setter man Ham lavere enn Moses, og gjør Moses til Herre - og altså
også til Jesu Herre.
Ser du dette? Ser du hva du i
tilfelle gjør? Tenk når alt engang skal åpenbares i lyset for Guds domstol! Det
er derfor Han lar lyset skinne for deg her i tiden, for at du skal bli frelst ut av
mørket, og inn i Hans underfulle lys. Dette
er jo også nettopp hva som vitnes om disse jødene vi hører om her - «de
var kommet til tro på Ham.» (v.31).
De ville i dag altså fått betegnelsen, kristne. De trodde jo på Ham!
Men vi forstår jo - både av hva Jesus videre sier til dem, og deres reaksjon
på det - at det manglet dem noe vesentlig. De var begynt å få øynene opp for
at denne nok kunne være Messias, blant annet ut fra de mektige gjerninger Han gjorde
-
ja, det måtte jo være Ham! - Men «dersom dere blir i mitt ord, da
er dere i sannhet mine disipler,» sier Jesus - og så avslører Han deres
nåværende stilling, idet Han sier: «Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten
skal frigjøre dere.» (v.32).
Hva er det Jesus med andre ord sier dem her? Jo, «dere kjenner nå ikke sannheten,
og er av den grunn heller ikke frigjort.» Vi kunne si, «heller ikke kristne» - for å være en kristen, det er bare et annet ord for
frigjort.
Med andre ord, dere er treller! Denne Jesu mening om deres tilstand oppfattet
de straks - noe som fremgår av svaret de gir Ham: «Vi er Abrahams ætt og
har aldri vært treller under noen!» (v.33).
Her ser du mørket som fekter mot lyset. Løgnens ånd som reiser seg imot sannhetens
Ånd. Noe som bare fører til at Jesus lar lyset skinne enda sterkere og klarere:
«Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hver den som gjør synd, er syndens trell.» (v.34).
Hvem må ikke erkjenne sannheten i dette? Når du gjør synd til tross for ditt
ønske om å la det være, og altså imot din vilje - ja, har lyst til det
og vil det, til tross for din bestemmelse om å avsky det, og la det være
- hvem er da herre og hvem er trell?
|
Prøv nå bare å
være god og tålmodig og overbærende mot alle - alltid - herfra og
livet ut. Elsk Gud over alt annet osv. - Kort sagt: Vær uten synd
og vis deg ved det å være herre over den.
Vi trenger ingen frigjørelse og dermed heller ingen frigjører
på det planet - vi trenger bare en leder vi kan tjene - en
leder som kan frigjøre oss fra ytre fiender, en leder som kan lære
oss kristendom, så vi kan leve det.
En slik leder er ikke Jesus, men tvert imot, Han var
kommet for å tjene oss, for ved det å gjenopprette vårt tapte
forhold til Gud - det som vår synd hadde forårsaket. Og dette har
Han gjort idet Han gav seg selv for våre synder. (Gal 1:4a og Åp 1:5b).
Det er den sannhet som frigjør! «Får da Sønnen frigjort
dere, da blir dere virkelig fri.» (v.36).
Dette må du ikke tenke deg som et Jesu inngrep i deg
av ett eller annet slag - et inngrep i ditt følelsesliv for eksempel,
som skal fri deg fra følelsen og opplevelsen av bundethet og lignende.
- Hvor mange strever ikke her?! - Men Han peker på veien for deg her
idet Han taler i v.31: «- bli i Hans ord!»
Det er sannhetens ord som frigjør. Slik frigjør Jesus
deg, ved først å kjøpe deg fri ved sitt lovoppfyllende liv i ditt
sted, og med sitt blod på Golgata kors, for så å forkynne deg denne
sannhet. Det første fører alt fokus bort fra Ordet og inn i den verste
av all trelldom, opplevelsestrelldom - det annet fører til at du blir
virkelig fri. (v.36).
Tenk deg, virkelig fri! - Med en salig visshet
i dypet av ditt hjerte om å høre den oppstandne Jesus til, og at ikke
noe kan forandre på det, for du er kjøpt og betalt med Jesu dyre blod.
Men forut for dette - og parallelt med dette - går sannheten
om deg selv: Du er en syndens trell og kan aldri bli noe annet. Dette
maktet ikke disse jødene å ta imot - og gjør heller ikke du det, kan
du nok få til en kristendom som ser svært så åndelig ut i menneskers
øyne, men det kan aldri bli noe annet enn evangeliet i munnen, og
loven i hjertet, som disse vi møter i teksten her, med vitnesbyrd
om å være Abrahams barn i munnen, men med et hjerte og en samvittighet
som var bundet av Moses.
Men - som vi nevnte - Jesus bare økte lyset til mer de
angrep det, og til sist lar Han hele sannheten om dem skinne frem:
«Dere har djevelen til far.» (v.44a).
Er det mulig? - Vitnesbyrdet om Jesus i munnen, men djevelen
til far! Ja, det er jo mulig! Det er jo nettopp hva du leser her i
Ordet!
Hvor er disse (denne type) mennesker i dag, mon
tro? «Det er vel ikke meg, Herre?» (Matt 26:22).
Tenk
deg bare hvordan disse menneskene ville ha ivret, dersom Jesus hadde latt dem
forbli i sin villfarelse. - De ville vel snart ha båret navnet «Menigheten
av de virkelig frie» eller lignende. Men nå konfronterer altså Jesus dem med sannheten
for om mulig å virkelig gjøre dem til sine disipler - føre dem over fra mørke
til lys, ifra Satans makt og til Gud.
De sto ansikt
til ansikt med Jesus selv, og dermed var saken klar. Det er verre
når Herren møter slike med sitt ord i dag - for da sier de bare: Ja,
det mener nå de og de, og det sier nå den og den forkynner, men hva
tilsier at de vet mer enn oss? osv. - Vi vil være kristne på vår
måte.
Og så ser vi også senere
i teksten vedrørende denne hendelse - det veldige alvoret i å stå lyset imot
og kjempe imot det: «Men Jesus skjulte seg og gikk ut av templet.» (v.59).
Dette innebærer jo at Han overgir dem til mørket! Vi
leser i brevet til tessalonikerne: «...fordi de ikke tok imot
kjærlighet til sannheten, så de kunne bli frelst. Derfor sender
Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen.» (2 Tess 2:10b-11).
Og da er villfarelsen virkelig kraftig - når mennesket ikke
bare velger bort sannheten, fordi den oppleves ubehagelig, mens man
likevel mer eller mindre dypt der inne erkjenner hva sannheten egentlig
er, og at man selv har valgt løgnen, men når man - som det sies her
- tror at løgnen er sannheten! Da er det en ren Guds straffedom!
Og hva ser vi, når vi ser oss omkring i dag? Det er en
alvorlig og farlig tid. - Ta imot Ordet når du hører det - også det
som tukter og dømmer deg - så skal du få erfare at Jesus er den samme,
milde frelser i dag, som Han alltid har vært, og at Hans mål er dette
ene: Barnets sanne vel alene.
|