Det har vært en strid som har rast i verden fra fallets dag av - og
Skriften røper at det brøt ut strid i himmelen før det - og striden
har fra første stund av, vært rettet mot Ham som «ikke holdt det for
et røvet bytte å være Gud lik.» (v.6). En har villet berøve Ham Hans navn og Hans ære, og overføre det på seg selv. Vi vil selv være noe, selv om sannheten er den, at vi bare er falne syndere, hjemfalne til Guds dom. Hør bare hva de falske vingårdsmenn sier, når det går opp for dem hvem Jesus i virkeligheten er - og dette er gjengitt hos tre av evangelistene: «Men da vingårdsmennene så Sønnen, sa de seg imellom: Dette er arvingen. Kom, la oss slå Ham i hjel, så kan vi overta arven Hans!» - Denne striden er det som raser for fullt den dag i dag, og den som ikke finner skjul og tilfluktssted i tide, han går evig fortapt i møte med den levende Gud - det er vår ære, eller rettere sagt, mangel på sådan. Det står, at «vi står uten ære for Gud» (Rom 3:23) - fattes Guds ære, som det før het. Det vil si, at vi er æreløse i Guds øyne, altså at Han ikke finner noe å rose hos oss - alt er besmittet av synd. Det er ingen hyggelig sannhet - derfor skal denne sunne lære ikke bli tålt i de siste dager, ifølge apostelen Paulus (2 Tim 4:3) - men det er sannheten! Men fordi den levner oss uten ære, strider vi imot den. - En kjenner protesten og opprøret der inne i hjertet. Det er selve vår person Guds ord rammer som med et dolkestøt her. Og det som dessverre er skjedd med mang en sjel som kaller seg kristen, det er at han har gått utenom denne bøygen, med andre ord, gått utenom sannheten, og er blitt «overkledd uten å bli avkledd,» slik at han i virkeligheten fremdeles går i sitt eget. Derfor hører du også stadig: Ikke prat om synd - om vårt fall - om vår elendighet osv. - forkynn noe som er mer hyggelig! - Og dette «mer hyggelige» det er da et eller annet som faller rosende ut for vår del. Men dette er fremdeles den brede vei til fortapelsen, bare at den nå er kledd i et åndelig skrud, fullt av kristelige talemåter, religiøse følelser og gjerne åndelige manifestasjoner også - men alt i en omvei rundt sannheten. Hvordan kan et menneske være av sannheten - født ved sannhets ord, som han skriver apostelen Jakob (Jak 1:18) - og så ikke tåle sannheten? Skriften forkynner hva denne striden i tilværelsen har sin årsak i - blant annet hos profeten Esekiel leser vi en avsløring av djevelens fall: «Menneskesønn! Stem i en klagesang over Tyrus' konge, og si til ham: Så sier Herren Herren: Du var seglet på den velordnede bygning, full av visdom og fullkommen i skjønnhet! I Eden, Guds hage, bodde du. Kostbare steiner dekket deg: karneol, topas, diamant, krysolitt, onyks, jaspis, safir, karfunkel og smaragd, og gull. Dine trommer og fløyter var i fullt arbeid hos deg. Den dag du ble skapt, stod de rede. Du var en salvet kjerub med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. Der gikk du omkring blant skinnende steiner. Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg. Ved din store handel ble ditt indre fylt med urett, og du syndet. Så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra Guds fjell. Jeg gjorde deg til intet, du salvede kjerub, så du ikke mer fikk være blant de skinnende steiner. Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets skyld. Du ødela din visdom på grunn av din glans. Jeg kastet deg til jorden, jeg la deg ned for kongers ansikt, slik at de kunne se på deg med lyst. Ved dine mange misgjerninger, ved din urettferdige handel, vanhelliget du dine helligdommer. Derfor lar jeg ild gå ut fra deg, og den skal fortære deg. Jeg gjør deg til aske på jorden for alle deres øyne som ser deg. Alle de som kjente deg blant folkene, er forferdet over deg. En redsel er du blitt, og du er blitt borte - for evig tid.» (Esek 28:12-19). Her ser du den onde før han falt, du ser hans fall, hva det besto i, og hvordan han skal ende til slutt. Og han vet det! - Det står at han raser, «fordi han vet at han bare har en liten tid.» (Åp 12:12). Men hva besto så fallet i? «Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets skyld. Du ødela din visdom på grunn av din glans.» (v.17a). Han så på seg selv, ble opptatt med seg selv, fikk nok i seg selv, ble med andre ord egosentrisk - og nettopp dette var det han brakte til de første mennesker, der han dukket opp i hagen i slangens skikkelse, og sa: «Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud og kjenne godt og ondt.» (1 Mos 3:4-5). Dere vil bli slik som Gud! Ser du det? - det samme fall igjen. Hva leste vi om den onde: «Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg.» (v.15). Nå kommer han til mennesket og forkynner at det er urettferdighet i Gud. - Han lyver for dere! - Han holder noe tilbake! - Noe Han ikke unner dere! - Og dette åt de. E.K. |
Dette har så ridd
oss mennesker siden. En utpreget mistro til Gud, og et umettelig begjær
etter selv å innta toppen - i alle slags sammenhenger å bli «kongen
på haugen.»
Meg til frelse jeg intet vet |