Smake døden for
alle! Alle! Da må Han altså ha smakt døden for deg også da!
Er det virkelig gått opp for deg, at Han som er livets kilde, har
tatt din død bort ved å ta den på seg, og beseire den? Det er nemlig
hva Skriften forkynner.
Derfor kan Jesus i Joh 8:51, si: «Sannelig, sannelig
sier jeg dere: Om noen tar vare på mitt ord, skal han aldri i evighet
se døden.»
Hva ser da en troende når han sovner inn? Han ser Livet!
Han ser Jesus! For han har tatt sin tilflukt til Ham som har smakt
døden for ham. Det er faktisk din død du ser inntreffe der på Golgata
kors, for at du aldri skal smake den, men i stedet gå like inn til
livet. Inn til livets land – ikke dødens, som den ufrelste går inn
i. Og begge dele ugjenkallelig for godt.
Hvorfor ufrelst da? Er det fordi Jesus ikke gjelder også
for dem? Er det fordi frelsen ikke ble fullbrakt for dem? Er det fordi
Han ikke smakte døden for dem? Nei og atter nei, det er ene og alene
fordi de ikke ville ha det.
Men jeg kan ikke tro, sier du kan hende. Det høres jo
så bånn ærlig og oppriktig ut da, vet du. Jo, jeg ville jo gjerne
tro, om jeg bare kunne, men ...!
Hør du! Jeg kan ikke tro jeg heller, men troen er gitt
meg som en gave ved den Ånd som er i Ordet. Gud har ikke bedt deg
om annet enn – hør! Men vi prøver gjerne å komme utenom, for
det vil få så store konsekvenser for oss å bli kristne.
Ja, her hørte du en konsekvens av det – du skal slippe
å se døden. Det må da være verd noe? Du er ikke lovt noen «dans på
roser,» som vi gjerne kaller det, men du er lovt at Han skal gå med
deg, og føre deg trygt igjennom alle forhold i livet. Det må da være
verd noe? Du skal få leve med hele livet ditt inder Guds velsignelse,
for Jesu skyld. Det må da være verd noe? Du skal få leve i et salig
samfunn med den levende Gud her på jord, for så å stige inn i en evig
salighet, når dette er over. Det må da være verd noe? Og slik kunne
vi fortsette. Hva er vel de andre konsekvensene verd, veiet opp imot
dette? Å miste verdens gunst – den som skal gå under med alt sitt.
Nei, hør du! - det er en som har tatt på seg din sak,
gått igjennom de lidelser det har medført, for å berge din sjel for
evig, det er ingen ringere enn Guds Sønn. Det vil jo si: Gud selv!
«For det var ikke under engler Han la den kommende verden,
som vi taler om. Men det er en som et sted har vitnet: Hva er et menneske,
at du kommer Ham i hu? Eller et menneskes sønn, at du ser til Ham?»
(v.5-6), leser vi her i teksten. Det er hentet fra Sal 8:5-6: «- hva
er da et menneske at du kommer Ham i hu, en menneskesønn, at du ser
til Ham! Du gjorde Ham lite ringere enn Gud, med ære og herlighet
kronte du Ham.»
Det er ikke mennesket i det store og hele det vitnes
om der – men Han som kom i menneskers liknelse, som det står i Fil
2:7. Altså, Jesus! Alt – absolutt alt – er underlagt Ham!
Hør nå! - kanskje er du her i kveld, som ser på deg selv
og på alt som er galt. Du ville så gjerne være en kristen, og dermed
leve som en kristen – men så opplever du år etter år, at det ikke
er stoff i deg til å være det. Det brister hele tiden. Du får ikke
bygd opp noe som består. Før du vet av det ligger du der igjen. Å,
det nytter ikke for meg. Jeg kan ikke fortelle noe menneske hvordan
jeg egentlig har det, og hvordan jeg egentlig er. Og noen kristen
kan jeg da ikke kalle meg med frimodighet, slik som det er fatt med
meg. Ser bare synd på synd, brist på brist.
Nei, du skal da også få slippe å fortelle det til noe
menneske, men du kan jo fortelle det til Ham – for, hør igjen! - alt
er underlagt Ham! Også dette du strider med.
Ja, da skal Han vel gi meg seier over alt dette – og
det er jo også hva jeg har bedt så mye om – kraft og styrke og seier.
Det skal du ikke være så opptatt av, men i stedet høre Hans budskap
og løfte til deg: Jeg forlater deg syndene, og renser deg fra all
urettferdighet!
|
Slik seirer du!
Ved Hans seier! Det er bare Han i hele tilværelsen som kunne seire
over, og underlegge seg dette. Ja men, denne seieren skal vel vise
seg i mitt liv? Slik føres vi igjen og igjen bort fra evangeliet,
av våre egne kjødelige tanker. Kjødets tanker fører deg alltid tilbake
til deg – i stedet for til frelseren og forsoneren. Hør igjen!: Det
er underlagt Ham! Derfor kan Skriften rope det inn i dypet
av ditt plagede hjerte: «Så er det da ingen – ingen - fordømmelse
for dem som er i Kristus Jesus.» (Rom 8:1).
Men hva med seier? Hvordan kan jeg leve fortrolig i samfunn
med Gud, mens jeg ennå er så full av synd og urenhet? Det sier apostelen
videre i Rom. 8: «For det som var umulig for loven, fordi den var
maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da Han sendte sin egen
Sønn i syndig kjøds lignelse, for syndens skyld, og fordømte synden
i kjødet.» (v.3). La det ringe for ørene dine: Det gjorde Gud!
Nettopp det du ikke kunne – det gjorde Gud! Hører du hvem seieren
tilhører her? Det var Han som gjorde det – og det før du i
det hele tatt hadde kommet til denne verden.
Da du kom inn i denne verden – ja, ble unnfanget i mors
liv – var det i en verden hvor Gud hadde fullbrakt frelse for deg.
«Ennå ser vi ikke at alt er Ham underlagt,» leser vi
her. (v.8). Nei, og det er jo det vi så gjerne vil – se – i
stedet for å tro Hans ord, og vente på fullendelsen av det verk Han
fullbrakte.
Når du ser synd i ditt liv, skal du med Skriften i hånd
kunne vitne, med frimodighet: Dette var det Han sonte for! Dette er
betalt! Ingen kan dømme meg for dette! Ikke Guds lov! Ikke mitt eget
hjerte! Ikke djevelen eller verden! For jeg har Jesus som min talsmann
i himmelen, og Han er en soning for mine synder – ja, ikke bare for
mine, men for hele verdens!
Tenk det, min venn, at du har en talsmann i himmelen!
Du vil vel ikke gå forbi det ennå en gang, vil du vel? Vil du ikke
heller høre, at det er nok for deg også? Ja, at det Han la som offer
på himmelens alter, er mer enn nok for deg! Det er det som er omvendelse,
forstår du. Ikke at du slutter å røyke, eller drikke og banne, og
begynner med kristelige sysler. Det kan aldri gjøre deg til noe annet
enn en synder for Gud det. Men Jesu blod kan! Ja, Jesu blod gjør!
«Men Han som for en kort tid var satt lavere enn englene,
Jesus, Ham ser vi kronet med herlighet og ære fordi Han led døden,
for at Han ved Guds nåde skulle smake døden for alle. Da Han førte
mange barn til herlighet, sømmet det seg for Ham, som alt er til for
og alt er til ved, å fullende deres frelses høvding gjennom lidelser.»
(v.9-10).
«- å fullende deres frelses høvding gjennom lidelser.»
Vår frelses høvding er altså ved disse sine lidelser for vår synds
skyld, fullendt! Fullendt! Derfor kan vi lese i Hebr 7:19:
«Loven førte jo ikke noe til fullkommenhet.» Ingen fullendelse for
oss der, med andre ord. «Men et bedre håp blir ført inn, og ved det
kan vi nærme oss Gud.» Hva er vel dette bedre håp som blir ført? Vi
skal se at det rette spørsmål er ikke hva dette bedre håp er, men
hvem! Hør bare Hebr 7:25: «Derfor kan Han også fullkomment
frelse dem som kommer til Gud ved Ham, da Han alltid lever til å gå
i forbønn for dem.»
Altså Ham, i hvem vår frelse er gitt oss, lever evig!
Ser du dette? «- dem som kommer til Gud ved Ham,» leser vi.
Ved Ham! Ikke ved noe annet! Når de gjelder din frelse og ditt
samfunn med Gud, må du aldri regne med noe annet enn Ham alene. Alt
annet, hvor gudelig og åndelig det enn måtte være, er synd du må be
om tilgivelse for, dersom du har blandet det inn der. Det er blitt
en annen religion! Kristendommen – det vil si, Ordet – forkynner Jesus
alene til frelse og salighet! Blodet alene!
Gi at vi alle må se det vi leser her i teksten: «Med
ære og herlighet kronte du Ham!» (v.7). Ham!
|