Det er mange slags tro i denne verden. Her hører vi om det som kalles
jødenes tro. Denne Lydia dyrket Gud etter denne tro, leser vi. (v.14).
Og her hadde altså disse menneskene et sted nede ved en elv hvor de
pleide å komme sammen og holde bønn. (v.13).
Men Gud – når Han ikke tar imot denne deres bønn, vil det da si at
Han har forkastet dem? Nei! Gud er den som hører før vi ber – før
vi roper. Gud er alltid først! Hva skriver vel ikke apostelen Johannes:
«Vi elsker fordi Han elsket oss først.» (1 Joh 4:19). Og: «I
dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket
oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.» (1
Joh 4:10). «Gud lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige,» kan vi lese i Matt 5:45. Men dette er bare så lenge vi vandrer her på denne jord. Når dette livet er over skjer det et evig skille, mellom dem som tok sin tilflukt til det Guds under som åpenbares der på korsets tre og alle – alle – de som valgte en annen vei. Om den så var bestrødd med gjerninger som skulle behage Gud. Hør bare hvordan den ytterste religiøsitet uttrykkes i en for oss kjent sang: «Ble min iver aldri matt.» Tenk deg det! Hvem i denne forsamling kan vitne og si det? Ble min iver aldri matt. Og videre: «gråt jeg både dag og natt.» En slik anger over synden altså. Hvem her kan oppvise det? Men om så var at du kunne vitne om begge dele, så lyder det sannhets ord videre i sangen: «syndens flekker er dog der.» Det kunne ikke fjerne det faktum at du er en synder stilt innfor en hellig Gud. Kun én mulighet – kun én vei – og den lyder slik: «kun i deg min frelse er!»
Lydia dyrket Gud etter jødenes tro, leser vi her. Paulus
som kom til henne der ved elvebredden denne dagen, han kjente til
denne tro bedre enn de fleste, og hør hva han skriver om den i Rom
10: «Brødre, mitt hjertes ønske og min bønn til Gud for dem er at
de må bli frelst. For det vitnesbyrd gir jeg dem at de har nidkjærhet
for Gud, men uten den rette forstand. Da de ikke kjente Guds rettferdighet,
men søkte å grunnlegge sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn
under Guds rettferdighet.» (v.1-3). E.K. |
Men også der forkynner
Paulus just som vi hørte det fra sangen nettopp: «kun i deg min frelse
er!» Han skriver like på dette at han har fordømt denne tro og åndelighet
som noe de må bli frelst fra: «For Kristus er lovens endemål, til
rettferdighet for hver den som tror.» (v.4). Noen er svært så tilfredse i denne falske åndelighet. De føler seg så sterke og høyst oppegående, og drar andre med seg inn i den samme trelldom. Men den dagen stormen kommer, da raser dette huset, for det er i virkeligheten bygd på sand.
Paulus kommer som nevnt dit den dagen og taler Ordet. Nådeordet! Og
så får vi et velsignet vitnesbyrd om hvordan et menneske går over
fra å være et religiøst og gudfryktig menneske, til å bli en kristen,
idet vi leser om Lydia: «Hun hørte på, og Herren åpnet hennes hjerte,
så hun gav akt på det som ble talt av Paulus.» (v.14).
Det var dette som åpnet seg for Lydia der på elvebredden
denne dagen. Hun fikk åpenbart for sitt hjerte hva disse ofringene
i Israel vitnet om – nemlig det offer Gud selv ville bringe i tidens
fylde. Og hvilket offer det begynner du å forstå noe av når du leser
slikt som i Jes 35:4: «Han kommer selv og frelser dere.» Og
i Sak 2:17: «Vær stille, alt kjød, for Herrens åsyn! For Han har reist
seg og er gått ut av sin hellige bolig.» |