Moses la et slør over ansiktet 2 Kor 3:12 - 18
12 Da vi altså har et slikt håp, går vi frem med stor frimodighet.
13 Vi gjør ikke som Moses, som la et dekke over ansiktet, for at Israels
barn ikke skulle se slutten på det som svant. 14 Men deres sinn er
blitt forherdet. For helt til denne dag blir det samme dekke liggende
når de leser den gamle pakt, og det blir ikke tatt bort. For det er
bare i Kristus det blir fjernet. 15 Helt til denne dag ligger et dekke
over deres hjerte når Moses blir lest. 16 Men når de omvender seg
til Herren, blir dekket tatt bort. 17 Men Herren er Ånden, og der
Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Men vi som med utildekket ansikt
ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til
det samme bilde, fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd. |
Her skiller apostelen helt klart mellom mennesker som ikke ser Guds gave som gave, og mennesker som ser nettopp det. Men vi, sier han, vi ser. Det gjør derimot ikke de. Så setter han altså opp et skille her. Vi har fått del i noe de andre ennå ikke ser. Det er vårt håp at også de skal komme til å se det – for dette er også en gave til dem, men ennå ser de ikke nettopp dette at det er en gave, med andre ord av nåde blott.
Det er de som ser på det som formastelig å hevde noe slikt på egne
vegne – at du ser. Det er likesom en slags kristelig ydmykhet som
viser seg i dette at du ikke er helt sikker – at man ikke har frelsesvisshet.
Men da må en først spørre: Hva er så årsaken til denne uvisshet i
frelsens sak? Det må jo være at en tviler på det forkynte Guds ord.
Og da må en jo videre spørre: Hva skulle det være for noen kristelig
ydmykhet som åpenbarer seg i tvil på Guds ord?
Men nå skal vi merke oss her, at de apostelen betegner som de ikke-seende,
det er ikke hedninger men religiøse – ja, overmåte religiøse – mennesker.
I Rom 10:19, skriver Paulus: «Men jeg sier: Har da Israel ikke forstått?
Først sier Moses: Jeg vil gjøre dere nidkjære på et folk som ikke
er et folk, på et uforstandig folk skal jeg gjøre dere harme.» Dette
er da sagt i 5 Mos 32:21.
Det er altså slett ikke noen ydmykhet dette å ikke holde klart frem
det du faktisk har fått se, og kommet til tro på. Dette avslører bare
deres egen situasjon, at de ikke ser. Du sier du tror på Jesus, samtidig
som du sier at du ikke er helt sikker på om det er frelse for deg
i Ham! Hva slags Jesus er det? Er Han ikke til å stole på? Du kan
jo svare på det selv. Apostelen setter altså et klart skille her. For det er da virkelig et klart skille mellom den som ser og den som er blind. E.K. |
Det tales om et dekke her som ikke blir tatt bort når det leses i
den gamle pakt - for det er bare i Kristus det blir fjernet.
(v.14). Så lenge du er fokusert på loven, på gjerninger, på
alt du mener du bør og skal gjøre som
kristen, på Guds krav og vilje slik den kommer til uttrykk i loven,
hva Gud skal virke i deg og ved deg om du bare stiller deg rett innfor
Ham og virkelig «tror» og alt slikt - så lenge blir dekket liggende.
Det er kun når du får se bort fra alt dette, idet du hører forkynnelsen
av Kristi ord, at alt dette er allerede gitt deg i Jesus Kristus,
at sløret faller og du får se, at det som er ved Sønnen gjort gjør
sjelen hvit som sne.
Men da kommer gjerne noen og sier: Ja, men glem ikke troens frukter!
Troen har frukter! Og så blir dekket liggende.
Til sist vers 18 i teksten vår: «Men vi som med utildekket
ansikt ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet
til det samme bilde, fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd.»
|