Skapelse
og forsoning Kol 1:15 - 20
15 Han er et bilde av den usynlige Gud, den førstefødte fremfor
enhver skapning. 16 For i Ham er alt blitt skapt, i himmelen og på
jorden, det synlige og det usynlige, enten det er troner eller herredømmer
eller makter eller myndigheter. Alt er det skapt ved Ham og til Ham.
17 Han er før alle ting, og alt består ved Ham. 18 Og Han er hodet
for legemet, som er menigheten. Han er opphavet, den førstefødte av
de døde, for at Han i alt skal være den fremste. 19 For det var Guds
vilje å la hele sin fylde ta bolig i Ham, 20 og ved Ham forlike alle
ting med seg selv da Han gjorde fred ved blodet på Hans kors, - ved
Ham, enten det er de som er på jorden, eller de som er i himlene. |
Vi ser at apostelen
her først legger frem for kolosseerne hvem denne Jesus fra Nasaret
egentlig er. Han er den førstefødte fremfor enhver skapning. Alt –
i himmelen og på jorden er skapt ved Ham og til Ham - det synlige
og usynlige. Det vil si den fysiske verden vi forholder oss til, men
også den åndelige. Troner, herredømmer, makter og myndigheter. Han
er før alle ting, som vi leser her, og alt består også ved Ham.
Det får jo betydning
for deg i den forstand at det skaper denne undring, at en slik person
var villig til å stige så dypt ned for nettopp din
skyld. Det er en sunn undring for det vitner om et sant og sunt forhold
til din egen person også.
Og så, etter at
han da har malt ut for dem hvem denne person Jesus er, går han videre
og forkynner: «Og Han er hodet for legemet, som er menigheten.» Han
er altså menighetens hyrde. Han er den som tenker ut og tar seg av.
Og da må du holde fast på det du ser ved Jesu legemlige vandring her
på jord – Han ville ha hele folket som sådan under sine vinger, men
Han utmerket seg også ved at Han gikk etter den ene, som på ett eller
annet vis var kommet bort. Som hadde gått seg vill i ødemarken, falt
i en eller annen grøft, befant seg i fare uten å være klar over det
selv osv. Han er den samme i dag. «Jesus Kristus er i går og i dag
den samme, ja til evig tid.» (Hebr 13:8).
Så står det i resten
av dette 18de vers i teksten vår, hvem Jesus er for menigheten, og
hvem menigheten er: «Han er opphavet!» Det vil si den menigheten er
virket ved. Vi vil si – den menigheten er født
ved, så vi ikke skal komme på den tanke at menigheten er virket som
en hvilken som helst annen sammenslutning eller jordisk organisasjon.
Nei, født! Uten Jesus –
uten evangeliet – denne uforgjengelige sæd, som apostelen Peter beskriver
det som (1 Pet 1:23-25) – ingen menighet. E.K. |
Han
skriver jo dette til efesermenigheten: «Også dere har Han gjort levende,
dere som var døde ved deres overtredelser og synder.» (Ef 2:1). «-dere
som var døde!» Tenk det! Det er altså det naturlige menneskes sanne situasjon
– det er, midt i livet, kan vi si, allerede dødt. For det har ingen
forbindelse med Ham som ifølge Ordet er Livets kilde – kilden med
det levende vann. (Jer 2:13). Og som vi hørte om Jesus her – den alt
har sprunget ut av.
Legg merke til
hva du hørte fra Ef 2:1: «Også dere har Han
gjort levende!» Stans virkelig opp for det, du som gjerne går og ser
på deg selv i denne sammenheng – sant kristenliv er av Gud!
Sant oppgjør med synd er av Gud!
Han gjorde det! Det er enhver
sann troendes vitnesbyrd: Jeg kan ikke se at jeg har bidratt her i
det hele tatt, når alt skal tas opp til vurdering – nei, det er tvert
imot et under jeg har vanskelig for å forstå at jeg er en kristen
i dag. Han har gjort det! Som han vitner salmisten i Sal 119:50: «Det er
min trøst i min elendighet at ditt ord har holdt meg i live.» Ditt
Ord har gjort det! «Du sende
ditt Ord til Noregs fjell, og ljos over landet strøymde,» som han
skriver i fedrelandssalmen vår, Elias Blix. Og det måtte til, for hva var hensikten med dette? Jo: «- og ved Ham forlike alle ting med seg selv.» Det var altså hva Gud ville ved Jesu sendelse. Hører du virkelig det? Han ville forlike alle ting – deg inkludert – med seg selv. Og det lyktes! Hør det gjerne igjen: Det som skulle til for at Gud kunne forlike deg med seg - det har lyktes! Og det har lyktes ved dette ene alene: «- da Han gjorde fred ved blodet på Hans kors, - ved Ham, enten det er de som er på jorden, eller de som er i himlene.» (v.19-20). «-da Han gjorde fred!» Det er noe Han har gjort! Det er gjort! Det er ferdig! Da kan du vel bare slutte deg til hva Rosenius skriver i sangen: «Bli liten, bli barn, bli enfoldig og tro, bli én blant de synderes skare som kun vet å takke og love!» «-som kun vet å takke og love!» Ja, hva annet kan du gjøre stilt overfor det som en annen har gjort helt og holdent uten noe ditt bidrag? Svar nå på det. La Ordet få rom. Hvordan kan du komme til klarhet overfor noe som helst som har med Guds rike å gjøre om ikke Ordet får være helt og fullt bestemmende? Mye av dette vi finner i den kristne forsamling er jo ikke annet enn mennesketanker og ren filosofi. Noe som bare er med på å stenge for Ordets klare tale. Du legger umiddelbart Ordet på dine tankers, din forstands og fornufts vektskål, og dersom du er vant til å holde fast på dine egne fastspikrede tanker og ideer, blir Ordet stående utenfor. Det er en farlig ting det. Hvordan skulle det nå heller være? Jo, hør!: «For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker, idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus.» (2 Kor 10:4-5). Du skal prøve forkynnelsen på Ordet – ikke på ditt eget, for det kan være feil. |