Først av alt: De døde. Det er forskjellig slags lære om hva
slags tilstand de befinner seg i. For meg synes det ganske så klart,
ut fra Skriften, at de befinner seg i en mellomtilstand, de døde i
Herren i det som kalles Paradis, og de som dør utenfor troen på Jesus,
i det som kalles Dødsriket. Det vil si at sjelen befinner seg der,
mens legemet «sover» i jorden. Skriften kaller det å dø, å sovne
inn.
Dette kapittel 11 i Hebreerbrevet, handler om troen.
Og hva er egentlig troen for noe? Vel, den som har den, vet det. Men
mange har en tro, som ikke er den tro Guds ord taler om. Som ikke
er den tro vi leser om i dette kapittel for eksempel. Ved noen tilfelle
kalles det en falsk tro, og ved andre en død tro. Den
tro Guds ord omtaler som den frelsende tro, kalles i motsetning til
disse negative begrep, en sann tro. Og er det en sann tro,
må den følgelig være av den Sanne – det vil si, av Gud! |
Idet Den Hellige Ånd får
åpne dette for et menneskes hjerte, virkes troen i det mennesket. Det
er en akt av Gud alene dette! Det er nåden som er den egentlige gave
– og troen kommer som en følge av den. Så er det ikke egentlig galt å si at troen griper – men da må en ha begrepene klart for seg! Troen er ikke av oss! Paulus, han vitner om sin tjeneste, hva den gikk ut på, nemlig «å virke troens lydighet blant alle hedningefolkene.» (Rom 1:5). Ikke lovens – men troens lydighet! At denne troens lydighet i neste omgang også har som frukt at en ønsker å være Guds lov lydig, er en annen ting. Men da Gud ikke kunne frelse oss ved at vi rettferdiggjorde oss ved gjerninger som loven krevde – den var nemlig ifølge Rom 8:3 maktesløs på grunn av kjødet – bestemte Han å rettferdiggjøre oss ved troen. Så lar Han oss se sin nåde – Jesus Kristus korsfestet for våre synder. Spørsmålet er da: Har du sett dette – og blitt fornøyd med det? Dette er nemlig hva Faderen er fornøyd med! Han er evig fornøyd med det Jesus gjorde for deg – skulle ikke det være nok for deg? Det var ikke noe annet disse hellige i gammel tid så langt borte, og hilste. Det er jo nettopp hva Jesus vitnet for jødene i Joh 8: «Abraham, deres far, frydet seg til å se min dag. Og han så den og gledet seg.» (v.56). Jesu dag – eller Jesu komme - var det altså han så langt borte, for å bli vår teksts tale om det, og gledet seg – eller hilste. Til dette sier tilhørerne: «Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» (v.57). Hvorpå Jesus svarer noe vi skal merke oss nøye: «Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til.» (v.58). JEG ER! Det er Han som er kommet for å frelse – også oss hedninger! Da Han sendte Moses til Egypt for å føre sitt folk ut derfra ved ham, svarer Han på Moses’ spørsmål: «Men når jeg nå kommer til Israels barn og sier til dem: Deres fedres Gud har sendt meg til dere! – og de så spør meg: Hva er Hans navn? – Hva skal jeg da svare dem? Da sa Gud til Moses: Jeg er den jeg er. Og Han sa: Så skal du si til Israels barn: JEG ER har sendt meg til dere.» (2 Mos 3:13-14). Det er ingen andre som er kommet for å føre deg ut av trellelandet, ved Jesus Kristus. Det er den samme Gud! Moses var bare et forbilde på Ham, Jesus, Guds Sønn – og utfrielsen fra Egypt, var bare et forbilde på den endelige utfrielsen – nemlig fra den trelldom og død synden har ført oss alle inn under. «Ved tro fikk også Sara kraft til å bli mor for en ætt, og det til tross for sin høye alder. For hun aktet Ham trofast som hadde gitt løftet. Derfor kom det også fra én - og det fra en utlevd - en slekt så tallrik som stjernene på himmelen og som sanden ved havets bredd, som ikke kan telles.» (v.11-12). Ved den sanne, levende tro, skjer det umulige – kamelen går gjennom nåløyet! Men da må du merke deg hva Jesus sier i denne sammenheng: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig.» (Matt 19:26). For Gud! Ergo er det en tro som er av Gud dette! Og da ser du kan hende hvor langt borte fra sann kristen tro, all denne forkynnelse i dag om vår tro. Bare du tror nok osv., så skal det skje! Som om vi kan få til en tro som beveger Gud! Nei, det skjer når Gud gir, når Gud vil. Men da er heller ikke noe umulig! De hilste det, leste vi om disse i teksten vår. Det gjør vel du og jeg òg? |